References of "Bonnet, Pierre"
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See detailCorrection de questions à réponses ouvertes: le logiciel SQORE
Crahay, Vinciane ULg; Bonnet, Pierre ULg

Conference (2017, May 23)

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See detailAnatomy of the pudendal nerve
Bonnet, Pierre ULg

Conference (2017, May 20)

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Peer Reviewed
See detailHow learning methods in anatomy allow a boost of visuospatial abilities for undergraduate students
Defaweux, Valérie ULg; Ernst, Denise; Dernier, Adrienne ULg et al

Poster (2017, April 24)

Because it is know that visuospatial abilities affect anatomy learning and that our students are heterogeneous related to these competences, it is essential to offer an educational strategy designed to ... [more ▼]

Because it is know that visuospatial abilities affect anatomy learning and that our students are heterogeneous related to these competences, it is essential to offer an educational strategy designed to specifically train and develop those skills at the beginning of the anatomy courses. We managed to offer various formative activities that improve visuospatial skills. [less ▲]

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See detailParacervix Parametrium
Bonnet, Pierre ULg

Scientific conference (2017, April 11)

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See detailTopographic anatomy of the pelvic vessels
Bonnet, Pierre ULg

Scientific conference (2017, April 10)

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See detailPelvic ureter
Bonnet, Pierre ULg

Scientific conference (2017, April 10)

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See detailPelvic anatomy, a constructive approach
Bonnet, Pierre ULg

Scientific conference (2017, April 10)

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Peer Reviewed
See detailMassivement histologique : entre continuité et (r)évolution pédagogique. Lancement du premier Massive Open Online Course (MOOC) sur des travaux pratiques en Histologie à destination de nos étudiants mais aussi du grand public.
Multon, Sylvie ULg; Pesesse, Laurence ULg; Weatherspoon, Alodie ULg et al

Poster (2017, March)

L’acronyme anglophone MOOC désigne les « Massive Open Online Courses » que l’on pourrait traduire par « formation en ligne massive ouverte à tous ». Nés aux États-Unis avec un programme sur l’intelligence ... [more ▼]

L’acronyme anglophone MOOC désigne les « Massive Open Online Courses » que l’on pourrait traduire par « formation en ligne massive ouverte à tous ». Nés aux États-Unis avec un programme sur l’intelligence artificielle dispensé par l’université de Stanford, ces cours en ligne accessibles gratuitement font miroiter la possibilité d’une démocratisation maximale des savoirs. A ce titre, les MOOC bénéficient des innovations issues du Web 2.0 : ils tirent le meilleur de la rencontre entre les nouveaux usages induits par les réseaux sociaux et les apports de la pédagogique active. Ces cinq dernières années, nous avons dispensé les travaux pratiques en Histologie aux premières années d’étude de la faculté de Médecine de l’Université de Liège par une méthodologie hybride alliant les bénéfices d’un enseignement à distance et ceux de séances menées en face-à-face (Multon et al., 2015). Notre dispositif d’auto-apprentissage invite chaque année plus de 500 étudiants à parcourir plusieurs coupes d’organes digitalisées afin de découvrir les structures histologiques pointées par des balises interactives pour chaque grande famille de tissus. La mise en ligne d’un MOOC dédié aux travaux pratiques d’Histologie s’inscrit dans une suite logique de nos activités avec une volonté de donner accès à nos ressources numériques à un public plus large. « Découvrir les tissus fondamentaux du corps humain en explorant par vous même des lames histologiques au microscope », tel est le programme de notre MOOC intitulé « Introduction à l’histologie, exploration des tissus du corps humain ». Celui-ci a débuté en février 2017 et est hébergé sur la plate-forme FUN encadrée par le ministère de l’Enseignement supérieur et de la Recherche du ministère français (https://www.fun-mooc.fr/courses/ulg/108001/session01/about). Ce MOOC s’adresse à un public large : aux étudiants ou futurs étudiants dans le domaine médical, paramédical ou scientifique, aux enseignants, chercheurs, professionnels dans le secteur de la santé, décideurs dans le domaine de l’éducation ou de la santé ou simplement aux curieux désireux de comprendre à partir de quoi le corps humain est construit. Deux parcours pédagogiques permettant d’approfondir différemment la matière sont proposés pour correspondre au mieux aux objectifs ou motivations de chacun. Au travers de vidéos explicatives contenant des dessins réalisés sous vos yeux et des liens avec l’anatomie suivie d’activités interactives telles que la manipulation d’un microscope virtuel, de nombreux quiz et d’activités réalisées avec les pairs, les participants seront capables de reconnaître les différents types de cellules et tous les éléments qui les entourent afin de comprendre comment ils s’organisent entre eux pour former des tissus aux fonctions spécifiques. Une recherche est actuellement en cours sur l’étude des traces d’activités des participants au MOOC en fonction du parcours pédagogique choisi afin d’évaluer notamment l’impact des différentes composantes de l’expérience d’apprentissage. [less ▲]

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See detailDonner son corps à la science. Progrès de la Médecine et apprentissage des médecins.
Bonnet, Pierre ULg

Learning material (2016)

Cours du cycle de l'Espace Universitaire de Liège 2016-17, Module Sciences et Avenir, cycle 1

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Peer Reviewed
See detailInterfascial spread of injectate after adductor canal injection in fresh human cadavers
GOFFIN, Pierre ULg; LECOQ, Jean-Pierre ULg; NINANE, Vincent ULg et al

in Anesthesia and Analgesia (2016), 123(2), 501-503

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See detailAnatomie chirurgicale du plancher Pelvien et du rétropéritoine chez la femme
Bonnet, Pierre ULg

Conference (2016, June 22)

Leçon introductive reprenant les notions anatomiques essentielles à maîtriser lors de l'approche chirurgicale du pelvis et du rétropéritoine chez la femme. Approche constructive par la réalisation ... [more ▼]

Leçon introductive reprenant les notions anatomiques essentielles à maîtriser lors de l'approche chirurgicale du pelvis et du rétropéritoine chez la femme. Approche constructive par la réalisation extemporanée de schémas projetés. [less ▲]

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See detailPelvic anatomy, a constructive approach
Bonnet, Pierre ULg

Scientific conference (2016, April 18)

Presentation of the pelvis anatomy with live drawing: from bones to viscera

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Peer Reviewed
See detailVIGNETTE DIAGNOSTIQUE DE L'ETUDIANT. LogBook Numérique : Un carnet de bord réflexif comme outil d'apprentissage en contexte de stage.
Scantamburlo, Gabrielle ULg; Vierset, Viviane; Bonnet, Pierre ULg et al

in Revue Médicale de Liège (2016), 71(4), 210-215

Un LogBook (ou journal de bord) est un outil d’apprentissage et d’accompagnement où sont répertoriées des situations cliniques vécues lors d’un stage. Il joue un rôle essentiel dans la maîtrise des ... [more ▼]

Un LogBook (ou journal de bord) est un outil d’apprentissage et d’accompagnement où sont répertoriées des situations cliniques vécues lors d’un stage. Il joue un rôle essentiel dans la maîtrise des compétences cliniques. Au Centre Hospitalier Universitaire de Liège, nous avons développé un LogBook numérique pour renforcer le guidage des étudiants et favoriser une réflexion vers l’autonomisation. Il apporte des repères utiles aux enseignants cliniciens et aux étudiants. Il est aussi utilisé comme outil de co-évaluation. Ce LogBook a été conçu pour le stage en psychiatrie. Cependant, sa particularité est de pouvoir être adapté à tous les contextes de stage, dans toutes les disciplines, en vue de favoriser une harmonisation cohérente du parcours clinique de l’étudiant, en lien avec les impératifs du cursus donnés par l’Europe. [less ▲]

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See detailComment améliorer la réussite à l'examen d'anatomie en 1ère année de bachelier en médecine? Etude de l'impact d'une activité intégrée dans un dispositif hybride de formation
Ernst, Denise ULg; SEIDEL, Laurence ULg; Defaweux, Valérie ULg et al

Poster (2015, November 17)

The course of “Introduction to Human Anatomy” is part of the curriculum delivered to the undergraduated students (Freshman year) at the Faculty of Medecine of the University of Liege. The course is taught ... [more ▼]

The course of “Introduction to Human Anatomy” is part of the curriculum delivered to the undergraduated students (Freshman year) at the Faculty of Medecine of the University of Liege. The course is taught in a blending learning mode combining traditional intructor-led and e-learning activities. The MCQ 2 test is one of the three components of the final written exam (which consists of 3 MCQ tests). This test requires students to recognize and identify the organ’s orientation in cross-sections represented in different spatial views. In our study, we tried to evaluate how the online training exercises provided by the instructors team for that particular ability was appreciated by students and if students benefited from this type of online activities to improve their examination results for MCQ 2 test. Further in our research, we asked student about their perceptions of coherence between the aims, methods and evaluation of our entire system. Then this perception has been compared with the overall score of the exam to look for the present of correlation elements. We observed that the MCQ 2 test results are significantly better for students who practiced the new online exercises and for students having seen the value of this activity. The perception of consistency or coherence between the objectives, methods and assessment is not correlated to the overall score of the student. As conclusion, we can declare that the new learning scenario proposed positively enriches the learning environment for students. It can be easily scaled up for important groups and accessed at any time by users. It focusses on specific objectives, is directly linked to the examination system of the course (MCQ 2) and also allows developing a competence expertise related to their future medical profession. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailComment améliorer la réussite à l’examen d’anatomie en 1re année de bachelier en médecine? Étude de l’impact d’une activité intégrée dans un dispositif hybride de formation
Ernst, Denise ULg; Van de Poël, Jean-François ULg; Verpoorten, Dominique ULg et al

in Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire = International Journal of Technologies in Higher Education (2015), 11(3), 51-67

The course of “Introduction to Human Anatomy” is part of the curriculum delivered to the undergraduated students (Freshman year) at the Faculty of Medecine of the University of Liege. The course is taught ... [more ▼]

The course of “Introduction to Human Anatomy” is part of the curriculum delivered to the undergraduated students (Freshman year) at the Faculty of Medecine of the University of Liege. The course is taught in a blending learning mode combining traditional intructor-led and e-learning activities. The MCQ 2 test is one of the three components of the final written exam (which consists of 3 MCQtests). This test requires students to recognize and identify the organ’s orientation in cross-sections represented in different spatial views. In our study, we tried to evaluate how the online training exercises provided by the instructors team for that particular ability was appreciated by students and if students benefited from this type of online activities to improve their examination results for MCQ 2 test. Further in our research, we asked student about their perceptions of coherence between the aims, methods and evaluation of our entire system. Then this perception has been compared with the overall score of the exam to look for the present of correlation elements. We observed that the MCQ 2 test results are significantly better for students who practiced the new online exercises and for students having seen the value of this activity. The perception of consistency or coherence between the objectives, methods and assessment is not correlated to the overall score of the student. As conclusion, we can declare that the new learning scenario proposed positively enriches the learning environment for students. It can be easily scaled up for important groups and accessed at any time by users. It focusses on specific objectives, is directly linked to the examination system of the course (MCQ 2) and also allows developing a competence expertise related to their future medical profession. [less ▲]

Detailed reference viewed: 105 (51 ULg)
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Peer Reviewed
See detailRupture post-traumatique de l’isthme aortique : perspectives modernes de prise en charge
BRULS, Samuel ULg; GOFFIN, Pierre ULg; Sakalihasan, Natzi ULg et al

in Revue Médicale de Liège (2015), 70(9), 415-22

Traumatic aortic rupture of the thoracic aorta (usually at the isthmus) is frequently associated with concomitant life-threatening injuries. Historically, the conventional care consisted of surgical ... [more ▼]

Traumatic aortic rupture of the thoracic aorta (usually at the isthmus) is frequently associated with concomitant life-threatening injuries. Historically, the conventional care consisted of surgical repair of the lesion performed as soon as possible. However, in spite of constant technical improvements the morbi-mortality remains high because of these associated lesions. In addition, their management can have priority and delay aortic surgery. The endovascular approach has been shown to be a feasible and efficient technique and currently represents a valuable alternative to open surgery for patients with multiple traumas. We report a patient presenting with a traumatic aortic rupture of the aortic isthmus, which was successfully treated by delayed combined endovascular (thoracic aortic stentgrafting) and open approach (hemi-aortic arch debranching). [less ▲]

Detailed reference viewed: 62 (5 ULg)
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Peer Reviewed
See detailLe syndrome tarsien antérieur
MILANTS, Christophe ULg; WANG, François-Charles ULg; Gomulinski, Léon et al

in Revue Médicale de Liège (2015), 70(7-8), 400-404

The anterior tarsal tunnel syndrome is a rare entrapment neuropathy of the deep peroneal nerve beneath the inferior extensor retinaculum of the ankle. It is unrecognized and may lead to misdiagnosis and ... [more ▼]

The anterior tarsal tunnel syndrome is a rare entrapment neuropathy of the deep peroneal nerve beneath the inferior extensor retinaculum of the ankle. It is unrecognized and may lead to misdiagnosis and delayed treatment. We report the case of a 77 years old patient complaining of anterior tarsal tunnel syndrome’s symptoms with neuropathic pain located at the dorsal part of the foot without any sensorimotor loss. The electroneuromyography was in favour of the motor impairment of the deep peroneal nerve. MRI exploration of the ankle showed a millimetric bony overgrowth of the upper pole of the navicular irritative to the deep peroneal nerve. Infiltration at overgrowth of the navicular provided a partial and temporary decrease in pain symptoms. Surgical nerve decompression was then considered. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (10 ULg)
See detailAnatomie chirurgicale du plancher pelvien chez la femme.
Bonnet, Pierre ULg

Conference (2015, June 13)

Detailed reference viewed: 53 (2 ULg)
See detailAnatomie chirurgicale du plancher pelvien et du rétropéritoine chez la femme
Bonnet, Pierre ULg

Conference (2015, June 12)

Detailed reference viewed: 38 (0 ULg)