References of "Teller, Jacques"
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See detailLa cité-jardin du Domaine de Neuville-en-Condroz. Stratégies d’intervention sur un lotissement existant.
Renaux, Julie; Teller, Jacques ULg

in Cahiers Nouveaux (Les) (2012), 82

L'article aborde différentes stratégies d'intervention sur un ensemble de type "cité jardin" localisé dans la périphérie liégeoise. Les valeurs patrimoniales de cet ensemble sont mises en évidence, en ... [more ▼]

L'article aborde différentes stratégies d'intervention sur un ensemble de type "cité jardin" localisé dans la périphérie liégeoise. Les valeurs patrimoniales de cet ensemble sont mises en évidence, en particulier son bon état de conservation et la mixité des formes de logement qui le caractérisent. Plusieurs scénarios d'intervention destinés à améliorer les performances thermiques des bâtiments sont ensuite évalués. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe Stadium of Olympia, from the perspective of the dialogical architecture
Kiuri, Miranda ULg; Teller, Jacques ULg

in ‪International Workshop COAC Barcelona 2012 - Jornadas Cientificas COAC Barcelona 2012‪ (2012, May)

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See detailChanger la ville au XXIème siècle : une utopie ?
Teller, Jacques ULg

Conference given outside the academic context (2012)

L'étalement de la ville est reconnu comme un enjeu social et environnemental majeur. Il convient de rappeler à cet égard que la ville actuelle est le fruit d'une longue maturation, qui prend ses germes à ... [more ▼]

L'étalement de la ville est reconnu comme un enjeu social et environnemental majeur. Il convient de rappeler à cet égard que la ville actuelle est le fruit d'une longue maturation, qui prend ses germes à la révolution industrielle et qui a connu connaître une accélération spectaculaire au cours des dernières décennies. Deux questions se posent alors aujourd'hui. Sommes-nous en mesure d'engager, de manière collective, une transition vers un nouveau modèle de ville ? Quel pourrait être ce modèle de ville ? Ces deux questions sont, à notre sens, directement liées. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailBricolage Planning: Understanding Planning in a Fragmented City
Farah, Jihad ULg; Teller, Jacques ULg

in Polyzos, Serafeim (Ed.) Urban Development (2012)

Planning today is a field in reconstruction where new ways of thinking and making the city are experienced. It is trying to deal with the increasing fragmentation of space and society that is challenging ... [more ▼]

Planning today is a field in reconstruction where new ways of thinking and making the city are experienced. It is trying to deal with the increasing fragmentation of space and society that is challenging its efficacy - even its relevance. In this chapter, by relying on Actor-Network Theory's concepts and case studies of Beirut's suburbs, we observe and analyze new practices, tools and efforts made to charter new ways for gathering resources and organizing collective action. In these case studies, we can see that in a fragmented city and on a local level, urban development initiatives are not necessarily chaotic juxtapositions of autonomous projects. Local networks including different kinds of actors may well be in action. These local networks represent laboratories experimenting governance arrangements, urban planning tools and territory building strategies by using at-hand resources and know-how. We call this planning approach Bricolage Planning. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAsk the Periphery – a vantage point for understanding city and nationalism relations
Farah, Jihad ULg; Teller, Jacques ULg

Conference (2012, February)

Studies on nationalism were often interested with the city, especially the city centers. The politics of heritage, the architecture of public buildings and the design and use of central public spaces are ... [more ▼]

Studies on nationalism were often interested with the city, especially the city centers. The politics of heritage, the architecture of public buildings and the design and use of central public spaces are often studied in relation to national identity politics. Municipal politics of the historical city in the face of central authorities’ urban politics is also frequently approached in the light of Nation-State building issues. If no doubt the consideration of city centers as a vantage point for understanding the relation between nationalism and the city is an interesting one that bore many fruits, we believe that a vantage point concentrating on the peripheries can highly contribute in unveiling other aspects of this relation. This paper aims at investigating the potentialities of this contribution. As the place where urbanization is taking place, the periphery is: - Where the national identity construction logic is put to test. First because, historically, it is here where the confrontation between the urban and the rural did first take place. Second, because rural exodus and migration, usually more important in the periphery, will continue to challenge it. - Where the city and the hinterland get connected through different national territory building networks. - Where the Nation-State central authorities will find the largest land reserves to develop their large emblematic projects. - Where urban fragmentation poses the strongest challenge to the unitarian message of nationalism, but also is where some nationalist movements might best develop In fact, the periphery represents equally a fertile ground for nationalism and for resistances to it. This paper will rely on the city of Beirut as a case study. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailOlympic stadiums in their urban environment: A question of design and cultural significance.
Kiuri, Miranda ULg; Teller, Jacques ULg

in Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development (2012), 2(2), 115-129

The article analyses the relationship between Olympic stadiums and the urban environment. This relationship is considered as key to understanding the cultural significance of these exceptional event-based ... [more ▼]

The article analyses the relationship between Olympic stadiums and the urban environment. This relationship is considered as key to understanding the cultural significance of these exceptional event-based buildings. It helps to explain present challenges faced by their conservation and raises the issue of considering likely heritage values at the design stage of stadiums. [less ▲]

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See detailAnalyse des retombées des zones d'activité économique au niveau communal
Bianchet, Bruno ULg; Xhignesse, Guillaume ULg; Gathon, Henry-Jean ULg et al

Report (2012)

La création d’une zone d’activité économique sur le territoire d’une commune engendre des conséquences et des retombées pour cette dernière. Toutefois, certaines communes seraient de moins en moins ... [more ▼]

La création d’une zone d’activité économique sur le territoire d’une commune engendre des conséquences et des retombées pour cette dernière. Toutefois, certaines communes seraient de moins en moins favorables à accueillir des activités économiques sur leur territoire. L’objectif de cette expertise est de faire l’état des lieux de la question permettant ainsi d’évaluer les principaux impacts issus de l’accueil d’activités économiques, ainsi que de formuler des propositions en vue d’inciter les communes à accueillir ou développer, sur leur territoire, de nouveaux espaces dédiés à l’activité économique. [less ▲]

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See detailFigures et enjeux de la ville durable : éléments de cadrage
Teller, Jacques ULg

Scientific conference (2012)

La présentation aborde la question de la ville durable à travers quelques grandes figures sur lesquelles s’appuient les politiques qui prétendent la façonner. Nous nous proposons ici d’envisager la ... [more ▼]

La présentation aborde la question de la ville durable à travers quelques grandes figures sur lesquelles s’appuient les politiques qui prétendent la façonner. Nous nous proposons ici d’envisager la question de la durabilité urbaine à l’échelle de la ville, à travers les relations que celle-ci entretient avec le reste du territoire, plutôt qu’à l’échelle de quartiers (ou d’ensembles de logements) dits durables. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailSustainability and change in the institutionalized commute in Belgium: exploring regional differences
Dujardin, Sébastien; Boussauw, Kobe; Brévers, Florence et al

in Applied Geography (2012), 35

This paper examines regional differences in commute-energy performance in Belgium, and explores their relationships with spatial characteristics such as the distribution of population and housing, the ... [more ▼]

This paper examines regional differences in commute-energy performance in Belgium, and explores their relationships with spatial characteristics such as the distribution of population and housing, the metropolitan influence of the Brussels agglomeration, and the compactness of cities and towns. We also investigate contradictions between Belgian state-wide commute policy and regional differences in average commuting distance and mode choice. Against a background of long-term federal measures that traditionally encourage long-distance commuting in Belgium, we find striking discrepancies between the structure and the development of commuting patterns in the three administrative regions of Flanders, Wallonia and Brussels. Residents of Brussels show the most sustainable commuting patterns, due to the metropolitan spatial structure. Residents of Wallonia represent the least sustainable commute. Given the rather weak regional economy of Wallonia compared with Flanders, commuters must frequently seek employment far from their residence. Population changes and consequent developments in the housing market seem to exacerbate this competitive disadvantage, since most growth occurs in relatively remote rural areas that are nevertheless within reach of the main employment centres. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailHome-to-work commuting, urban form and potential energy savings: A local scale approach to regional statistics
Dujardin, Sébastien; Pirart, François; Brevers, Florence et al

in Transportation Research. Part A : Policy & Practice (2012), 46

The link between transport energy consumption and land use patterns has been the focus of a considerable amount of academic works over the past decades. While many empirical researches are backed up with ... [more ▼]

The link between transport energy consumption and land use patterns has been the focus of a considerable amount of academic works over the past decades. While many empirical researches are backed up with solid statistical techniques, most of them do not fully consider the influence of scale underlying empirical quantitative investigations. Using fine-scale home-to-work commuting data for Wallonia (Belgium), this paper re-evaluates Breheny’s (1995) assertion that urban structure should hold the characteristics of major cities if substantial energy savings are to be achieved. A local scale approach highlights efficient settlements in terms of transport energy consumption not only within major towns, butalso within remote rural areas. Furthermore, results suggest that influencing the urban form following local energy efficient examples rather than regional ones could also yield significant gains, without an extreme policy stance of re-urbanisation in major cities. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLes relations villes-campagnes
Vauchel, Bernadette ULg; Lejeune, Zoé ULg; Launoy, Sylvain et al

in Geron, Ghislain (Ed.) 2011 Diagnostic territorial de la Wallonie (2011)

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See detailIdentification du potentiel territorial permettant le développement de nouveaux projets le long du réseau wallon des voies navigables
Teller, Jacques ULg; Gathon, Henry-Jean ULg; Rigo, Philippe ULg et al

Report (2011)

Cette expertise porte sur une mission d'étude visant à établir un cadastre du potentiel territorial permettant le développement de nouveaux projets en relation avec le réseau des voies navigables de ... [more ▼]

Cette expertise porte sur une mission d'étude visant à établir un cadastre du potentiel territorial permettant le développement de nouveaux projets en relation avec le réseau des voies navigables de Wallonie et ainsi à la positionner en tant que point charnière entre les régions belges, les Pays-Bas, la France et l'Allemagne par le transport par voie d'eau. Ce travail consiste en l'établissement d'un inventaire des zones portuaires actuellement exploitées et d'une cartographie des nouvelles zones portuaires potentielles [less ▲]

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See detailDiagnostic territorial de la Wallonie (2011)
Cawoy, Valérie; Droeven, Emilie ULg; Grandjean, Martin et al

Book published by Service Public de Wallonie (2011)

A l’aube de l’actualisation du SDER, la CPDT a reçu la mission de dresser le diagnostic territorial de la Wallonie. Cette publication présente ce diagnostic et s’articule en trois grandes parties. La ... [more ▼]

A l’aube de l’actualisation du SDER, la CPDT a reçu la mission de dresser le diagnostic territorial de la Wallonie. Cette publication présente ce diagnostic et s’articule en trois grandes parties. La première partie aborde six défis majeurs pour l'avenir - le défi démographique, le défi climatique, le défi énergétique, le défi de la compétitivité, le défi de la cohésion sociale et le défi de la mobilité- et envisage dans une approche prospective comment le territoire sera impacté par ces changements. La seconde partie du diagnostic vise à estimer les besoins spatiaux des grands secteurs occupant et dynamisant le territoire. Une analyse fine permet de dégager ces besoins sur la base des structures héritées mais aussi d’extrapoler les enjeux de leur adaptation aux grands défis. Dans la troisième partie, le diagnostic se penche sur l’intégration des besoins sectoriels à l’espace wallon. L’examen des dimensions spatiales permet de conclure le diagnostic de manière transversale et territoriale. La première dimension concerne l'insertion de la Wallonie dans l’Europe des Régions et dégage les principaux enjeux vis-à-vis des projets européens et des régions voisines. Une autre dimension a pour objet la structure spatiale interne de la Wallonie et interroge ses pôles et ses aires de pertinences. Enfin, le diagnostic examine la question des spécificités et des relations entre villes et campagnes en Wallonie. [less ▲]

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See detailLes nouveaux défis du développement territorial
Teller, Jacques ULg

Conference (2011, November)

Dans le cadre des travaux d’actualisation du SDER, le Gouvernement Wallon a retenu six défis prioritaires : la démographie, le climat, l’énergie, la compétitivité, la cohésion sociale et la mobilité. Les ... [more ▼]

Dans le cadre des travaux d’actualisation du SDER, le Gouvernement Wallon a retenu six défis prioritaires : la démographie, le climat, l’énergie, la compétitivité, la cohésion sociale et la mobilité. Les différences de nature et de statut de ces défis sont manifestes. Nous avons toutefois retenu trois grands traits communs dans le cadre de leur définition : les défis sont pour partie exogènes au territoire wallon ; ils sont de nature « politique » et ils n’étaient pas suffisamment pris en compte dans le SDER 99. La CPDT s’est dès lors attachée à clarifier les pressions que ces défis imposent sur le territoire. L’accent a été mis sur la manière dont les défis se traduisent spécifiquement sur notre territoire, en identifiant les tendances observées et les hypothèses d’évolution aux horizons 2020 et 2040 pour la Wallonie. [less ▲]

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See detailLes nouveaux défis du développement territorial en Wallonie
Bianchet, Bruno ULg; Bottieau, Vincent; Droeven, Emilie ULg et al

Report (2011)

Dans le cadre des travaux d’actualisation du Schéma de Développement de l'Espace Régional (SDER), le Gouvernement Wallon a retenu six défis prioritaires : la démographie, le climat, l’énergie, la ... [more ▼]

Dans le cadre des travaux d’actualisation du Schéma de Développement de l'Espace Régional (SDER), le Gouvernement Wallon a retenu six défis prioritaires : la démographie, le climat, l’énergie, la compétitivité, la cohésion sociale et la mobilité. Les différences de nature et de statut de ces défis sont manifestes. Toutefois trois grands traits communs peuvent être mis en évidence dans le cadre de leur définition : les défis sont pour partie exogènes au territoire wallon ; ils sont de nature « politique » et ils n’étaient pas suffisamment pris en compte dans le SDER de 1999. Les auteurs s’attachent à clarifier les pressions que ces défis imposent en Wallonie, mettant l’accent mis sur la manière dont les défis se traduisent spécifiquement sur le territoire, en identifiant les tendances observées et les hypothèses d’évolution aux horizons 2020 et 2040 afin de dégager les enjeux territoriaux et leviers d'action de l'aménagement du territoire à mobiliser pour y faire face. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailSpatial Planning as a Driver for Change in Both Mobility and Residential Energy Consumptions
Dujardin, Sébastien ULg; Marique, Anne-Françoise ULg; Teller, Jacques ULg

in Proceedings of the International Conference CISBAT 2011 - Clean Tech for sustainable buildings - From Nano to urban scale (2011) (2011, September)

This paper presents the results of the first part of an important two-year research dedicated to analysing the impact of territorial structures upon GHG emissions in the Walloon Region (Belgium). The ... [more ▼]

This paper presents the results of the first part of an important two-year research dedicated to analysing the impact of territorial structures upon GHG emissions in the Walloon Region (Belgium). The rationale of the research is to provide regional authorities with up-to-date figures about the long-term influence of land planning decisions upon energy consumptions and GHG emissions, both in the residential building stock as well as for home-to-work commuting. The analysis has been conducted at the regional scale (16.844 km2) and includes both urban, periurban and rural settlements. It appears that those sectors that perform well on mobility also tend to perform well in terms of building consumption. This opens an avenue towards a much more progressive approach in terms of spatial planning, where compact cities may be viewed as part of the solution, still not the whole solution. This is especially true when one considers the entire territorial structure of a region and its strong inertia over time. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMorphologie urbaine et consommation énergétique du bâti résidentiel pour répondre aux objectifs de réduction des émissions de gaz à effet de serre
Labeeuw, France-Laure; Dujardin, Sébastien ULg; Lambotte, Jean-Marc ULg et al

(2011, August 28)

Cet article présente une recherche relative à l’impact de la structuration du territoire sur les émissions de gaz à effet de serre (GES). Particulièrement, il se focalise sur le lien entre morphologie ... [more ▼]

Cet article présente une recherche relative à l’impact de la structuration du territoire sur les émissions de gaz à effet de serre (GES). Particulièrement, il se focalise sur le lien entre morphologie urbaine et consommation énergétique du bâti résidentiel. Nous abordons successivement les données et hypothèses concernant la dynamique du parc bâti et sa caractérisation physique. La discussion se centre ensuite sur deux aspects : le croisement entre variables morphologiques et consommation énergétique, ainsi que les poids spécifiques des facteurs morphologiques et techniques influençant les consommations énergétiques. Nous défendons ici une approche pragmatique, basée sur une connaissance fine des types d’urbanisation observables sur le territoire. Notre analyse se base sur une modélisation de l’enveloppe de l’ensemble du parc bâti résidentiel wallon, soit 1.300.000 bâtiments, croisant données cadastrales (âge et fonction), photogrammétriques (emprise, hauteurs et mitoyenneté) et statistiques (variables techniques). Une telle approche semi-empirique nous démarque clairement d’un discours de transformation radicale basé sur des modèles théoriques, que nous jugeons mal adaptés à la réalité de nos territoires pour l’élaboration contextualisée de processus d’action aptes à répondre aux défis climatiques. La structure territoriale de la Wallonie est caractérisée par une dispersion importante de l'habitat en dehors des pôles d’activités économiques et de services qui, combinée à une forte périurbanisation, développe des tissus peu compacts. La région hérite, de plus, de deux caractéristiques peu compatibles avec les objectifs de réduction d’émissions de GES: d’une part, un parc de bâtiments ancien qui techniquement évolue peu malgré l’engagement de diverses politiques régionales de rénovation et, d’autre part, un faible taux de substitution. Une piste semble néanmoins se dessiner en première analyse: celle de la remobilisation des surfaces bâties existantes actuellement vacantes d’occupation. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailUrban Sprawl and Travel Energy Consumption: the Case of the Walloon Region of Belgium
Marique, Anne-Françoise ULg; Dujardin, Sébastien ULg; Teller, Jacques ULg et al

in Irish Transport Research Network Conference, Energy & Transport, Programme and Proceedings (2011, August)

In the actual context of growing interests in environmental issues, reducing energy consumption in the transport sector, which represents 27% of final energy in the Walloon region of Belgium, appears as ... [more ▼]

In the actual context of growing interests in environmental issues, reducing energy consumption in the transport sector, which represents 27% of final energy in the Walloon region of Belgium, appears as an important policy target. Although it is often argued that more compact urban forms would significantly reduce transport energy consumption, urban sprawl is a concern in a large part of the regional territory. Moreover, assessment tools dedicated to transport energy consumption are lacking. In this context, the paper first presents a quantitative method developed to assess the transport system in the Walloon region of Belgium. Statistical data available at the neighbourhood scale and characteristics of cars and public vehicles are used to predict transport needs and assess energy consumption as far as home-to-work and home-to-school travels are concerned. Three index are presented and mapped (the energy performance index, the modal share and the mean distance travelled) to investigate the interdependences between spatial planning, urban sprawl and travel energy consumption in the Walloon region of Belgium. Three complementary scales are used: the “municipality” scale allows to highlight the general structure of the territory whereas the “former municipality” and the “census block” scales (the smallest geographical unit in which data are available in Belgium) highlight more detailed phenomenon. The evolution of the performance index between 1991 and 2001 and the difference in energy performance between home-to-work and home-to-school travels are also presented. Our main findings are presented and highlight that urban planning acts upon travel energy consumption. We show particularly that main cities present low energy consumption. However, a local scale approach is useful to highlight the existence of secondary suburban and rural cores presenting low transport energy consumption. In this respect, distance from home to destination is paramount while the mode of transport used has a lower impact. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailChromatic characterization of urban fragments: Validation of a user-oriented protocol through the study of Hors-Château street (Liège, Belgium)
Nguyen, Ngoc Luan ULg; Reiter, Sigrid ULg; Teller, Jacques ULg

in Schindler, Verena M.; Cuber, Stefan (Eds.) AIC 2011, Interaction of Colour & Light in the Arts and Sciences, Midterm Meeting of the International Color Association, Zurich, Switzerland, 7-10 June 2011: Book of Abstracts (2011, June)

A growing need for objective assessment of colour has been observed in recent years in the field of urban design. In contrast to other building attributes (shape, size or location), which are easy to ... [more ▼]

A growing need for objective assessment of colour has been observed in recent years in the field of urban design. In contrast to other building attributes (shape, size or location), which are easy to specify, urban design codes generally define expected chromatic attributes of building façades through indirect regulations considering materials. Some municipalities propose colour charts as guidance tools for urban regulation which present some disadvantages. This obvious lack of affordable instruments in a purpose of characterization or regulation was the main motivation of this research. The aim of this paper is to present a user-oriented protocol which can be applied to characterize chromatic attributes of an urban fragment. The challenge is to provide quantitative answers to these two questions: how is colour organized, how does it develop a structure in the city? The main purpose of the research is hence to investigate stable colour typologies within the city; each urban area (historic center, suburban housing district, commercial zone, etc.) being characterized by a specific colour palette. [less ▲]

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