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See detailEtude comparative de l'indice Lz dans le cadre de données dichotomique et de données polytomique
Béland, Sébastien; Raîche, Gilles; Magis, David ULg et al

Conference (2011, May 10)

L’indice de détection de patrons de réponses inappropriés Lz (Drasgow, Levine et Williams, 1985) est fort probablement l’indice le plus connu et le plus utilisé par les patriciens et les chercheurs en ... [more ▼]

L’indice de détection de patrons de réponses inappropriés Lz (Drasgow, Levine et Williams, 1985) est fort probablement l’indice le plus connu et le plus utilisé par les patriciens et les chercheurs en mesure. Ainsi, on a surtout étudié le comportement de Lz lorsqu’il est utilisé avec des données dichotomique mais il est aussi possible de l’analyser avec des données polytomique. Dans le cadre de cette recherche, nous proposons de comparer les résultats des indices Lz dichotomique et Lz polytomique. Pour ce faire, (i) nous utiliserons l’indice Kappa de Cohen pour comparer si les patrons de réponses détectés entre les deux versions de l’indice sont les mêmes et (ii) nous étudierons leur distribution respectives. [less ▲]

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See detailRecent R packages in psychometrics
Béland, Sébastien; Raîche, Gilles; Magis, David ULg

Scientific conference (2011, April 06)

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Peer Reviewed
See detailPrincipes méthodologiques et techniques des enquêtes internationales
Lafontaine, Dominique ULg; Raîche, Gilles

in Mesure et Evaluation en Education [=MEE] (2011), 34(2), 25-55

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See detailUne solution numérique au test de Cattell pour déterminer le nombre de composantes principales à retenir
Raîche, Gilles; Magis, David ULg; Walls, Theodore et al

in Raîche, Gilles; Paquette-Côté, Karine; Magis, David (Eds.) Des mécanismes pour assurer la validité de l’interprétation de la mesure en éducation. Tome 1 : la mesure. (2011)

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Peer Reviewed
See detailA generalized logistic regression procedure to detect differential item functioning among multiple groups
Magis, David ULg; Raîche, Gilles; Béland, Sébastien et al

in International Journal of Testing (2011), 11

We present an extension of the logistic regression procedure to identify dichotomous differential item functioning (DIF) in the presence of more than two groups of respondents. Starting from the usual ... [more ▼]

We present an extension of the logistic regression procedure to identify dichotomous differential item functioning (DIF) in the presence of more than two groups of respondents. Starting from the usual framework of a single focal group, we propose a general approach to estimate the item response functions in each group and to test for the presence of uniform DIF, non uniform DIF, or both. This generalized procedure is compared to other existing DIF methods for multiple groups with a real data set on language skill assessment. Emphasis is put on the flexibility, completeness and computational easiness of the generalized method. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailcatR: an R package for computerized adaptive testing
Magis, David ULg; Raîche, Gilles

in Applied Psychological Measurement (2011), 35

Computerized adaptive testing (CAT) is an active current research field in psychometrics and educational measurement. However, there is very little software available to handle such adaptive tasks. The R ... [more ▼]

Computerized adaptive testing (CAT) is an active current research field in psychometrics and educational measurement. However, there is very little software available to handle such adaptive tasks. The R package catR was developed to perform adaptive testing with as much flexibility as possible, in an attempt to provide a developmental and testing platform to the interested user. Several item-selection rules and ability estimators are implemented. The item bank can be provided by the user or randomly generated from parent distributions of item parameters. Three stopping rules are available. The output can be graphically displayed. [less ▲]

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See detailDes mécanismes pour assurer la validité de l’interprétation de la mesure en éducation. Tome 2: l'évaluation.
Raîche, Gilles; Paquette-Côté, Karine; Magis, David ULg

Book published by Presses de l'Université du Québec (2011)

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See detailDes mécanismes pour assurer la validité de l’interprétation de la mesure en éducation. Tome 1 : la mesure.
Raîche, Gilles; Paquette-Côté, Karine; Magis, David ULg

Book published by Presses de l'Université du Québec (2011)

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See detailComparaison empirique des méthodes classiques de détection du fonctionnement différentiel d’items en psychométrie
Magis, David ULg; De Boeck, Paul; Raîche, Gilles

in Raîche, Gilles; Paquette-Côté, Karine; Magis, David (Eds.) Des mécanismes pour assurer la validité de l’interprétation de la mesure en éducation. Tome 1 : la mesure. (2011)

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See detailPour assurer la validité de l'interprétation de la mesure en éducation: aspects pratiques
Magis, David ULg; Raîche, Gilles; Paquette-Côté, Karine

in Raîche, Gilles; Paquette-Côté, Karine; Magis, David (Eds.) Des mécanismes pour assurer la validité de l'interprétation de la mesure en éducation. Tome 2: l'évaluation. (2011)

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See detailÉtude du fonctionnement différentiel d'item dans le cadre du test de classement en anglais-langue seconde (TCALS-II)
Béland, Sébastien; Magis, David ULg; Raîche, Gilles

in Blais, Jean-Guy; Gilles, Jean-Luc (Eds.) Evaluation des apprentissages et technologies de l'information et de la communication : Le futur est à notre porte (2011)

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See detailConditions d'efficacité de la détection des patrons de réponses inappropriés lors de l'administration d'épreuves adaptatives
Raîche, Gilles; Magis, David ULg; Béland, Sébastien et al

in Blais, Jean-Guy; Gilles, Jean-Luc (Eds.) Evaluation des apprentissages et technologies de l'information et de la communication : Le futur est à notre porte (2011)

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Peer Reviewed
See detailA test-length correction to the estimation of extreme proficiency levels
Magis, David ULg; Béland, Sébastien; Raîche, Gilles

in Applied Psychological Measurement (2011), 35

In this paper, the estimation of extremely large or extremely small proficiency levels, given the item parameters of a logistic item response model, is investigated. On the one hand, the estimation of ... [more ▼]

In this paper, the estimation of extremely large or extremely small proficiency levels, given the item parameters of a logistic item response model, is investigated. On the one hand, the estimation of proficiency levels by maximum likelihood (ML), despite being asymptotically unbiased, may yield infinite estimates. On the other hand, with an appropriate prior distribution, the Bayesian approach of maximum a posteriori (MAP) yields finite estimates, but it suffers from severe estimation bias at the extremes of the proficiency scale. In a first step, we propose a simple correction to the MAP estimator in order to reduce this estimation bias. The correction factor is determined through a simulation study and depends only on the length of the test. In a second step, some additional simulations highlight that the corrected estimator behaves like the ML estimator and outperforms the standard MAP method for extremely small or extremely large abilities. Although based on the Rasch model, the method could be adapted to other logistic item response models. [less ▲]

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See detailLa correction d'indices de détection de patrons de réponses inappropriés paramétriques: une étude de type Monte Carlo
Béland, Sébastien; Raîche, Gilles; Magis, David ULg

Conference (2010, November)

L’une des conditions à respecter afin d’interpréter adéquatement les scores obtenus à un test est de s'assurer que les sujets ont répondu selon leur habileté réelle. Or, il se peut que certains individus ... [more ▼]

L’une des conditions à respecter afin d’interpréter adéquatement les scores obtenus à un test est de s'assurer que les sujets ont répondu selon leur habileté réelle. Or, il se peut que certains individus tentent de se surclasser en trichant ou de se sous-classer intentionnellement. Par chance, de nombreuses méthodes ont été développées pour détecter les individus qui adoptent de telles stratégies. Dans le cadre de cette présentation, nous nous intéresserons plus particulièrement aux indices de détection de patrons de réponses inappropriés. L’utilisation des indices de détection paramétriques comporte de nombreuses limites (Meijer et Sijtsma, 2001). Par exemple, nous savons que plusieurs indices ne peuvent pas être interprétés à partir des quantiles d’une loi de distribution connue. De plus, il est connu que l’utilisation d’une estimation de l’habileté peut grandement affecter la distribution connue de certains indices. Afin de dépasser les problèmes précédents, Snijders (2001) a développé une approche permettant de corriger les indices de détection de patrons de réponses inappropriés lorsqu'une estimation de l’habileté est considérée. Les indices ainsi corrigés suivent asymptotiquement une loi normale standard, ce qui permet la définition de seuils de détection de patrons inappropriés. Nous présenterons comment cette correction permet d'améliorer l'identification des patrons de réponses problématiques, notamment grâce à une diminution de l'écart entre l’erreur de type I empirique et le niveau de signification nominal. Une approche par simulation de données de type Monte Carlo sera présentée, et différents estimateurs de l'habileté (maximum de vraisemblance, maximum de vraisemblance a posteriori, maximum de vraisemblance pondérée) seront utilisés. [less ▲]

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See detailDes modèles psychométriques pour corriger les résultats dans des enquêtes malgré les tentatives de fraude
Raîche, Gilles; Béland, Sébastien; Magis, David ULg

Conference (2010, November)

Dans le contextes des enquêtes, il arrive fréquemment que les répondants ne fournissent pas nécessairement des réponses appropriées. C'est le cas notamment en ce qui a trait aux cas de fraudes dans les ... [more ▼]

Dans le contextes des enquêtes, il arrive fréquemment que les répondants ne fournissent pas nécessairement des réponses appropriées. C'est le cas notamment en ce qui a trait aux cas de fraudes dans les épreuves d'évaluation des habiletés disciplinaires. À cette fin, des modèles psychométriques ont été proposés pour corriger le résultat d'un étudiant malgré ses tentatives de fraudes. Ces modèles reposent toutefois uniquement sur des réponses de type dichotomique ou seulement une bonne ou une mauvaise réponse est considérée. Ces comportements de fraude sont également présents à l'intérieur des enquêtes d'opinion qui s'intéressent aux perceptions des répondants. La plupart du temps les réponses à ces enquêtes présentent plus d'un choix de réponses et sont alors dits polytomiques. Récemment, de nouvelles modélisations appropriées pour ce type de réponses ont été proposées. Elles seront présentées et accompagnées d'exemples d'application. [less ▲]

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See detailMultidimensional fluctuation, pseudo-guessing and carelessness IRT person parameters with polytomous item response models
Raîche, Gilles; Magis, David ULg; Béland, Sébastien

Conference (2010, July)

Frequently, candidates at aptitude multiple choice test miss attention, motivation or preparation and show underachievement or overachievement. Similarly, at surveys respondents show frequently misfitting ... [more ▼]

Frequently, candidates at aptitude multiple choice test miss attention, motivation or preparation and show underachievement or overachievement. Similarly, at surveys respondents show frequently misfitting patterns of responses. Their result does not correspond any more to their true aptitude or attitude, an inappropriate response pattern being obtained. New multidimensional models specific to polytomous responses circumvent these situations and diminish considerably the associated person bias. Multidimensional polytomous item response models adding new person parameters to the trait of the candidate are proposed. In the spirit of previous Raiche’s dichotomous responses IRT propositions, like the discrimination and don’t know item parameters, these models offer fluctuation and don’t know person parameters. Estimation methods, results from simulation showing the efficacy of these models and recommendations for the design of testing situations will be presented. [less ▲]

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See detailUsing Snijders’ approach to standardize some parametric person fit indexes with estimated ability levels: a simulation study
Béland, Sébastien; Magis, David ULg; Raîche, Gilles

Conference (2010, July)

Several authors (Molenaar & Hoijtink, 1990; Meijer & Sijtsma, 2001) have shown that several person-fit statistics present some important limitations. One issue is that the distribution of some parametric ... [more ▼]

Several authors (Molenaar & Hoijtink, 1990; Meijer & Sijtsma, 2001) have shown that several person-fit statistics present some important limitations. One issue is that the distribution of some parametric person-fit statistics is unknown. Another important issue is that the distribution of person-fit indexes is most often derived under the true ability level. In this situation, replacing the true ability by some estimate can seriously affect the distribution of these indexes. Snijders (2001) proposed a method to correct the mean and the variance of many parametric person-fit statistics to be approximately standard normally distributed, and derived the corrected version of the lz index. The purpose of this paper is to apply this correction to other well-known parametric indexes, and to compare them with their classical versions. The simulation results indicate that the standardized indexes have empirical type I errors close to the nominal significance level, and that the corrected indexes outperform their classical versions in this regard. [less ▲]

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See detailLa théorie de la réponse aux items et le logiciel R
Béland, Sébastien; Raîche, Gilles; Magis, David ULg et al

Conference (2010, June)

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