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Peer Reviewed
See detailLocals in the Wasteland: The Non-Intended Side Effects of (In)Sensible Local Participatory Technology Development.
Parotte, Céline ULg

Conference (2017, September)

Implementing high-level radioactive wastes programs on a territory remain a sensitive step for nuclear waste management organizations. At this stage, the preferred solution of radioactive wastes programs ... [more ▼]

Implementing high-level radioactive wastes programs on a territory remain a sensitive step for nuclear waste management organizations. At this stage, the preferred solution of radioactive wastes programs (geological disposal) and their technological developments become highly visible and this is why the new instruments and strategies such as participatory technology development (PDT) have been adopted to tackle the territorial development of geological disposal technology. Considering the coproduction between territory and program (Jasanoff 2004), this presentation focuses on two siting processes of radioactive wastes programs, in France and in Canada to analyze the influence of in(sensible) local participatory technology development strategy and the influence of invited critics (Wynne 2007) on the industrial project. Our results show that frameworks of the participatory technology development have been designed very differently (with or without publics). Consequently, two undesirable, mostly non-intended side effects of information local committees (non) integration have appeared. In France, a closed PDT transformed invited critics as non-invited one. In Canada, a weak engagement of publics has occurred with an opened PDT. In both case, new socio-technical adjustments have occurred in those programs. [less ▲]

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See detailÊtre Professeur à l'Université de Liège aujourd'hui et demain
Parotte, Céline ULg; Stassart, Isalyne ULg; Contor, Justine ULg et al

Report (2017)

Quelles sont les pratiques du corps enseignant de l’Université de Liège en matière d’enseignement, de recherche et de service à la communauté ? Quel devrait être le métier de Professeur demain ? Telles ... [more ▼]

Quelles sont les pratiques du corps enseignant de l’Université de Liège en matière d’enseignement, de recherche et de service à la communauté ? Quel devrait être le métier de Professeur demain ? Telles étaient les principales questions posées en filigrane du projet AS*PROF. Ce rapport propose une synthèse de l’analyse qualitative des deux tours de l’enquête Delphi en ligne (Mesydel) réalisée par le Centre de recherches Spiral entre décembre 2016 et avril 2017. Il s’agit d’un rapport d'analyse thématique de l'enquête par questionnaire, réalisée par les chercheurs qui ont géré l'enquête. Il a été rédigé de manière linéaire, chapitre par chapitre, pour servir de base aux réflexions menées par l’AS*PROF. Vu la qualité et la quantité des réponses, il a été décidé d’en reprendre dans ce texte de nombreux extraits en préservant le caractère direct voire rugueux de certaines réponses envoyées sous couvert d’anonymat, pour mieux illustrer les prises de position. Ce rapport a été présenté au Comité de suivi de l'enquête et l’AS*PROF en a discuté le contenu avec ses membres le 5/7/2017 à Colonster. Sur base des résultats de l'enquête, l'AS*PROF réalisera une analyse transversale et rédigera ses propres conclusions et propositions qui feront l’objet d’une publication en septembre 2017. Le présent résumé est envoyé ce 7/7/2017 à tous les répondants à l’enquête en ligne. Ce rapport présente la synthèse de l’analyse qualitative des deux tours de l’enquête Delphi en ligne (Mesydel) réalisée par le Centre de recherches Spiral entre décembre 2016 et avril 2017. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCo-producing sociotechnical solutions in difficult times: the art of governing nuclear wastes in France
Parotte, Céline ULg; Delvenne, Pierre ULg

Conference (2017, June 29)

Radioactive wastes and their management are posing pressing political and epistemic issues to modern societies such as, for instance, how shall we design sociotechnical solutions to deal with an object ... [more ▼]

Radioactive wastes and their management are posing pressing political and epistemic issues to modern societies such as, for instance, how shall we design sociotechnical solutions to deal with an object with a half-life of more than 100.000 years? This paper’s starting point is the so-called “participatory turn” in the nuclear waste management (NWM) in France, when tensions appeared concerning claims of epistemic authority of national nuclear agencies. In 1990, in the aftermath of violent contestations and citizen mobilization in four Departments, the then Prime Minister of France, Michel Rocard, decided to impose a one-year moratorium on the research conducted by the national nuclear waste management organization (ANDRA). A not so well-known parliamentary technology assessment (PTA) institution, OPECST (the French Office Parlementaire d’Evaluation des Choix Scientifiques et Technologiques), was called to the rescue to clear up a difficult situation and to restore trust between state and scientific agencies and a critical population. We find that OPECST played a surprisingly central role in defining the French NWM program. [less ▲]

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See detailConstruire un système de reconnaissance de l'économie sociale en Wallonie. Analyse des résultats issus des ateliers scénarios menés dans le cadre du projet SECOIA
Stassart, Isalyne ULg; Erpicum, Martin ULg; Fallon, Catherine ULg et al

Report (2017)

Quelles sont les pratiques communes aux entreprises d’économie sociale ? Quelles sont les dimensions qui pourraient les distinguer des autres entreprises dites capitalistiques ? Les membres actifs de ... [more ▼]

Quelles sont les pratiques communes aux entreprises d’économie sociale ? Quelles sont les dimensions qui pourraient les distinguer des autres entreprises dites capitalistiques ? Les membres actifs de l’économie sociale peuvent-ils proposer un ou plusieurs systèmes de reconnaissance de leurs spécificités ? Et sur base de quels indicateurs ? Tel était l’objet du troisième volet du projet SECOIA (projet de 22 mois commandité par la Région wallonne) qui visait à élaborer de manière participative et itérative un ou plusieurs système(s) de reconnaissance des entreprises de l’économie sociale. L’analyse de trois ateliers scénarios menés en décembre et février dernier avec 32 participants représentant les petites, moyennes et grandes entreprises de l’économie sociale en Région wallonne met en évidence une dimension transversale, et six dimensions spécifiques propres à l’économie sociale. [less ▲]

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See detailThe (non)-Effects of Public Experiments on High-Level Radioactive Waste Programs
Parotte, Céline ULg

Conference (2016, December 09)

Siting processes of high-level radioactive wastes remain a sensitive step for nuclear waste management organizations. At this stage, radioactive wastes programs become highly visible. Such concreteness ... [more ▼]

Siting processes of high-level radioactive wastes remain a sensitive step for nuclear waste management organizations. At this stage, radioactive wastes programs become highly visible. Such concreteness increases controversies leading to modification or temporary standstill of the program (see e.g. strong local oppositions in the 80’s in Canada and in France). These controversies have often forced nuclear waste management organizations to include larger societal groups (civil society, NGO’s, parliamentarians, lay people,…) and to recognize the societal dimension of such issue. The program is thus recognized as a sociotechnical one, compelling authorities to a new approach to territorial development (Leloup 2010). At the local scale, new instruments and strategies have been adopted and implemented to tackle this territorial question. One of these tools is the local information committee. Considering nuclear waste management as an art of government (Dean, 2010), this presentation focuses on the siting processes of radioactive wastes programs and analyzes the coproduction between territory and program (Jasanoff 2004). It therefore studies the influence on the programs of the local publics through their local information committee in two specific cases: the French and the Canadian high-level radioactive wastes programs. To do so, it mobilizes official documents, participatory observations, two ethnographic fieldworks (Bure – France and Manitouwadge, Ignace, Schreiber and Nipigon – Canada), and semi-structured interviews. These interviews were conducted with French and Canadian nuclear waste management organizations’ member, regulators, local representatives and local consultation committee’s members. In analyzing such siting processes, we first analytically describe the shift from a national radioactive waste management program to a territorialized management in France and in Canada. Second, it aims at understanding the concrete and sometimes unanticipated effects of implementing a management program at the local level by focusing on the integration of local publics and stakeholders in the decision-making of such processes. Finally, it discusses the dual relationship between program and territory in these processes. Our results highlight that the territorial development of the high-level radioactive wastes programs started within R&D programs although the program was officially presented as “placeless” (Murphy 2009). They also show that the siting processes have been designed very differently. In Canada, the siting process has been co-designed with publics while the French national Parliament has imposed a siting location for the industrial project. Third, through the (in)actions of such local committees considered as invited critics (Wynne 2007), new socio-technical adjustments has occurred in these programs. Even though, we stress that the dichotomy between expert-based and participatory is still pregnant (for different reasons) and reinforce the dichotomy between nature/experts/underground and society/publics/ground. [less ▲]

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See detailL'art de gouverner les déchets hautement radioactifs. Analyse comparée de la Belgique, la France et le Canada
Parotte, Céline ULg

Doctoral thesis (2016)

Comment l'art de gouverner les déchets hautement radioactifs, tel qu'il a évolué au cours des deux dernières décennies, a-t-il redéfini les enjeux sociotechniques du programme de gestion des déchets ... [more ▼]

Comment l'art de gouverner les déchets hautement radioactifs, tel qu'il a évolué au cours des deux dernières décennies, a-t-il redéfini les enjeux sociotechniques du programme de gestion des déchets hautement radioactifs et réciproquement? Telle est la question qui traverse cette thèse. Combinant l'analytique de gouvernement (Dean 2010) à une approche co-productionniste forte (Joly 2015), trois régimes de pratiques de gouvernement, en France, en Belgique et au Canada sont scrutés et comparés. Cet écrit propose de suivre l'objet, en cinq chapitres, depuis sa définition (au travers des systèmes de classification), en passant par l’élaboration, la mise en oeuvre territoriale et l'évaluation régulière de son programme de gestion. Chemin faisant, nous cherchons à comprendre comment le dépôt géologique est resté l’option de référence clef pour la catégorie "déchet hautement radioactif". Différentes co-productions seront mises à jour révélant l'asymétrie de pouvoir entre les acteurs, la trajectoire (dis)continue du programme et le caractère expérimental de l’art de gouverner les déchets hautement radioactifs. Un art expérimental, dont nous soutenons que les formes peuvent varier, entre autres, selon l'attitude des expérimentateurs. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detail"Right to shape" decisions: the closing up as new strategy to move forward with high-level radioactive wastes
Parotte, Céline ULg

Conference (2016, September 02)

Short Abstract This presentation suggests a comparison between public invited critics and their integrations in Belgian, Canadian and French institutionalized processes to highlight the different ... [more ▼]

Short Abstract This presentation suggests a comparison between public invited critics and their integrations in Belgian, Canadian and French institutionalized processes to highlight the different combinations of opening up and closing down appraisals and commitments. This comparison reveals the closing up strategy of government to move forward with nuclear wastes. Since the 90’s onwards, Canadian, Belgian and French nuclear establishment (Durant 2009) have developed several different strategies to involve the public at each constitutive steps of the siting process of nuclear wastes management. Each of them has divided the decision-making process in distinct phases to focus first on the conceptual phase (go for an option) before the operational phase (go for siting). Each country has its own dynamic managed by different actors. For example, in Canada, the nuclear waste organization (NWMO) has provided iterative and permanent experts and public consultations since 2002. In France, it is the French PTA (OPECST) and National Commission of Public Debate (CNDP) who have periodically provided punctual public consultations before every important commitment. Meanwhile in Belgium, only two important punctual debates have been provided by the nuclear waste organization (ONDRAF) and an independent foundation (FRD) and are still waiting for the “go for an option”. This presentation suggests a comparison of the public invited critics (Wynne 2007) who have accepted the invitation of nuclear wastes managers, following their integrations in three different institutionalized processes (in Belgium, in France and in Canada) and the change their integrations produced in terms of closing down and opening up appraisals and commitments (Stirling 2008). It highlights how the different governments finally chosen a closing “up” commitment in order to manage the right of public to continue to shape partially the commitment as well the right of expert to continue to develop the option (geological disposal) they support since the 70’s. Data used include a combination of theoretical and empirical materials – i.e. participatory observations of consultation processes, 90 semi-directive interviews with policy makers, nuclear waste agencies, nuclear regulators in France, Belgium and Canada and local actors such as members of local information and monitoring council (CLIS) and members of community liaison committee of four volunteer collectivities (CLC). Durant, Darrin. 2009. "Radwaste in Canada: a political economy of uncertainty." Journal of Risk Research 12 (7-8):897-919. doi: 10.1080/13669870903126127. Stirling, Andy. 2008. ""Opening Up" and "Closing Down" Power, Participation, and Pluralism in the Social Appraisal of Technology." Science, Technology & Human Values 33:262-294. Wynne, Brian. 2007. "Public participation in science and technology: performing and obscuring a political–conceptual category mistake." East Asian Science, Technology and Society 1 (1):99-110. [less ▲]

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See detailScénariser les futurs de la gestion des déchets hautement radioactifs. Creative Problem Solving appliqué et méthode de scénarios
Parotte, Céline ULg

Master's dissertation (2016)

L’échelle temps inédite qui s’impose aux décideurs politiques, aux techniciens et au public quand il s'agit de réfléchir au devenir des déchets hautement radioactifs est une formidable opportunité de ... [more ▼]

L’échelle temps inédite qui s’impose aux décideurs politiques, aux techniciens et au public quand il s'agit de réfléchir au devenir des déchets hautement radioactifs est une formidable opportunité de réfléchir à des techniques de facilitation innovantes. De fait, ce travail a pour objectif de se placer du point de vue du facilitateur en charge d’animer plusieurs exercices participatifs sur le sujet. D’une part, ce travail vise à ajuster, critiquer, compléter (ou abandonner ?) la méthode des scénarios du futur, très souvent usitée par notre Centre de recherches Spiral et nombreux chercheurs en sciences humaines et sociales dans le cadre de la problématique qui nous intéresse. D’autre part, il vise à réfléchir à un exercice participatif qui soit capable d’identifier des possibles impossibles, des pensables impensables sur des milliers d’années concernant la gestion de ces déchets. Il s’agit de réfléchir à un exercice type prospectif selon la méthode du creative problem solving qui soit capable de mobiliser des techniques créatives pour sortir des scénarios classiques du futur : comment penser les futurs des déchets hautement radioactifs à longue durée de vie ? [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailBuilding the future of European sustainability governance: a critical self-reflexive approach to a participatory Technology Assessment exercise
Claisse, Frédéric ULg; Delvenne, Pierre ULg; Macq, Hadrien ULg et al

Conference (2015, June 12)

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and ... [more ▼]

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and policies connected to this complex issue. The consultation took place simultaneously in 11 EU member states on October 25th 2014 and involved 1035 European citizens. Throughout the day, the participating citizens deliberated with fellow citizens and voted on issues relating to future policy-making on sustainable consumption. Overall, EWV was framed as a participatory Technology Assessment (pTA) exercise. Following the hypothesis that TA practitioners do not enough question the design of their projects’ and their own normative assumptions, we suggest to put the consultation we organised in Wallonia (Belgium) to the test. The aggregated results of the consultations point to the fact that “citizens are [now, after the EWV] strongly in favour of policy-makers taking ambitious steps in order to foster a more sustainable consumption in society, and want to personally take action in this process”. Relying on our previous work on dystopia as empowerment, we suggest a self-reflexive experiment to inquire into how much the design of the consultation (including the materials that were circulated) and the messages that we conveyed pictured a threatening present that would lead to an apocalyptic future ‘if nothing was done’, thereby potentially biasing the results that will are to be translated into political recommendations. Our analysis will benefit from cross-breeding future studies and science and technology studies to think afresh invisible normativities induced by pTA of sustainable governance. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailGestion des déchets nucléaires en France et en Belgique: Quelle place pour la critique ?
Parotte, Céline ULg

Conference (2015, May 25)

Depuis les années 1970, avec la multiplication des controverses scientifiques (Callon, Lascoumes et Barthe 2001), souvent liées à des mouvements pacifistes en environnementalistes ; nous assistons à la ... [more ▼]

Depuis les années 1970, avec la multiplication des controverses scientifiques (Callon, Lascoumes et Barthe 2001), souvent liées à des mouvements pacifistes en environnementalistes ; nous assistons à la naissance d’un flux d’incertitude et de critique politico-sociale, dirigée principalement vers le monde scientifique, sa production et ses hésitations. Il est malaisé de prévoir si cela mènera à une réelle désolidarisation des notions de science, technologie et progrès, mais il reste à supposer que cette critique permettra une gestion plus réflexive des effets majeurs du développement scientifique et technologique (Schot et Rip 2009). En d’autres termes, bien que les liens entre les idéologies du progrès et de la technologie restent très souvent puissants et non remis en question, on assiste au même moment à une critique sociale des conséquences sur le processus de gestion des choix technologiques qui s’y rapportent. Cette contribution propose de s’attarder sur le cas de la gouvernance socio technique de la gestion des déchets hautement radioactifs depuis le « tournant participatif » opéré dans les années 90 en France et en Belgique. Il s’agit de poser un regard critique sur l’apparition d’un nouveau mode de gouvernance plus participatif (au travers de l’inclusion de nouveaux acteurs) et ses conséquences. Dans quelle mesure ceux-ci redéfinissent-ils les positionnements du monde scientifique au sein du processus décisionnel ? Comment le monde scientifique reçoit-il les critiques qui lui sont adressées ? Plutôt que des tendances globales, cette contestation témoigne le plus souvent d’une mosaïque d’activités critiques dynamiques, concurrentes ou complémentaires dont les effets semblent faire vaciller — ou à tout le moins mettre sous tension — l’organisation, les routines et les institutions des sociétés modernes (Delvenne 2011). Cette mosaïque reflète le dynamisme des acteurs sociaux qui propagent leurs agendas et défendent leurs intérêts à travers la négociation de concessions, l’enchevêtrement de décisions et la cristallisation de rapports de force. En d’autres termes, les avancées d’un projet comme la gestion des déchets nucléaires ne sont pas la progression inéluctable d’un processus uniformément accepté par toutes les tendances de la société. En réalité, il existe une multitude d’acteurs qui influencent sans cesse la nature de ses contours. Ces acteurs sociaux bénéficient d’espaces politiques et institutionnels divers pour exprimer leurs préférences et tenter de transformer durablement les critiques qu’ils formulent en actions politiques qui trouvent un écho plus large au sein de la société. [less ▲]

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See detailConsultation citoyenne européenne sur la consommation durable du 25 octobre 2014. Rapport sur la consultation citoyenne organisée le 25 octobre 2014 à l'échelle de la Wallonie
Delvenne, Pierre ULg; Macq, Hadrien ULg; Parotte, Céline ULg et al

Report (2015)

Le 25 octobre 2014, une vaste consultation citoyenne s’est déroulée simultanément dans 11 pays européens sur le thème de la consommation durable. Au total, ce sont un peu plus d’un millier de participants ... [more ▼]

Le 25 octobre 2014, une vaste consultation citoyenne s’est déroulée simultanément dans 11 pays européens sur le thème de la consommation durable. Au total, ce sont un peu plus d’un millier de participants qui ont pris part à la discussion à travers l’Europe. En Belgique, l’évènement se déroulait à l’échelle de la Wallonie et le panel citoyen a réuni 105 participants, sélectionnés selon des critères liés au genre, à l’âge, à la répartition géographique, au niveau d’études et à la catégorie socio-professionnelle. Les résultats de cette enquête participative montrent que tous, aussi bien citoyens-consommateurs, producteurs que décideurs politiques ont un rôle à jouer dans la consommation durable. Plus précisément, les participants ont exprimé la volonté que les élus encouragent la consommation durable et rendent son accès plus aisé aux citoyens. En conclusion, les 105 citoyens participant à cette journée se sont largement exprimés concernant leurs habitudes mais aussi leurs demandes vis-à-vis des pouvoirs publics concernant la consommation durable, un sujet auquel une écrasante majorité s’est déclarée très sensible. Outre les demandes citoyennes mises en exergue ci-dessus (éduquer et inciter à l’action quotidienne en faveur de la consommation durable, la rendre moins coûteuse, améliorer et renforcer l’offre de transports en commun), les participants ont également émis le souhait d’être davantage consultés dans la prise des décisions politiques, par le biais de mécanismes participatifs élargis au sein desquels ils peuvent jouer un rôle actif en soutien aux processus politiques. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailTaming uncertainty: Towards a new governance approach for nuclear waste management in Belgium
Parotte, Céline ULg; Delvenne, Pierre ULg

in Technology Analysis & Strategic Management (2015), 57(8), 986-998

We focus on the new governance practices in Belgian nuclear waste management from its ‘participatory turn’ in the late 1990s. Rather than praising (or rejecting) participation versus expert analysis, we ... [more ▼]

We focus on the new governance practices in Belgian nuclear waste management from its ‘participatory turn’ in the late 1990s. Rather than praising (or rejecting) participation versus expert analysis, we make use of a theoretical and analytical framework in which the relevant dynamics for the analysis are ‘opening up’ and ‘closing down’ technological appraisals and commitments. Even though nuclear waste management agencies often plead for an integrative approach between expert analysis and stakeholder participation, in practice both exercises are often kept separate. We address this separation and its consequences and we find that societal concerns remain subsumed in the technical options that have long been favoured by the Belgian agency. This article encourages scholars, waste managers and decision-makers to scrutinise the moments and situations in which opening up would be desirable, and when, by contrast, it would be better to close down options in nuclear waste management. [less ▲]

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See detailAnalyse des Politiques Publiques. L'implantation d'éoliennes en Région Wallonne
Rossignol, Nicolas ULg; Parotte, Céline ULg; Fallon, Catherine ULg

Learning material (2015)

Ce présentation vise à illustrer un cas pratique de politique publique: les projets d'implantation de parcs éoliens.

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See detailGouvernance socio technique des déchets hautement radioactifs et/ou de longue durée de vie. Retours sur les cas belge et français
Parotte, Céline ULg

Learning material (2015)

Cette présentation avait pour but d'illustrer aux étudiants STS une recherche concrète en la matière. Au travers d'un cas d'étude spécifique (ici la question de la gestion des déchets hautement ... [more ▼]

Cette présentation avait pour but d'illustrer aux étudiants STS une recherche concrète en la matière. Au travers d'un cas d'étude spécifique (ici la question de la gestion des déchets hautement radioactifs et/ou de longue durée de vie) identifier la place du chercheur STS, ses pratiques empiriques et ses résultats. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (2 ULg)
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Peer Reviewed
See detailQuel sort pour les déchets moyennement et hautement radioactifs belges ? Controverses et traitements médiatiques entourant le choix de l’option
Parotte, Céline ULg; Lits, Grégoire

in Wintgens, Sophie; Grandjean, Geoffrey; Vanhaeren, Stéphanie (Eds.) L'insécurité en question. Définitions, enjeux et perspectives (2015)

Nous faisons le choix d’analyser le traitement médiatique du Plan Déchets, en le situant dans un processus plus large, c’est- à-dire incluant une pluralité d’acteurs intéressés, de construction du ... [more ▼]

Nous faisons le choix d’analyser le traitement médiatique du Plan Déchets, en le situant dans un processus plus large, c’est- à-dire incluant une pluralité d’acteurs intéressés, de construction du problème des déchets radioactifs en Belgique. Cette analyse repose sur une « conception relationnelle »3 de la définition des problèmes publics – ou sociaux. Il s’agit de comprendre les problèmes publics, et plus généralement la construction de po- litiques publiques destinées à les résoudre, à partir des relations liant différents types d’acteurs, ou, comme l’assemblage « des pratiques qui les produisent et les transforment sans cesse ». Nous nous intéresserons ici précisément aux actions et interactions liant plusieurs groupes d’acteurs participant à ce processus dynamique de construction du problème public : l’organisme d’intérêt public – l’ONDRAF –, les médias, le public, certaines associations environnementales ainsi que les représentants politiques à tous niveaux de pouvoir. [less ▲]

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See detailWho’s the gatekeeper? Ensuring and Legitimating a Participatory Decision-Making Process in the context of Nuclear Waste Management
Parotte, Céline ULg

Conference (2015, February 27)

In Belgium, Nuclear Waste Management (NWM) is conducted by a Federal Agency called ONDRAF - i.e. the “National Agency for Radioactive Waste and Enriched Fissile Materials”. Adhering to a largely accepted ... [more ▼]

In Belgium, Nuclear Waste Management (NWM) is conducted by a Federal Agency called ONDRAF - i.e. the “National Agency for Radioactive Waste and Enriched Fissile Materials”. Adhering to a largely accepted vision, NWM is considered by ONDRAF as a long-term and complex issue, consisting in technical, social, economic and ethical questions. In this respect, scientific literature invites to clarify and address those aspects in a decision-making process that could benefit from meaningful public participation (Callon, Lascoumes, and Barthes 2001). In this context, many stakeholders (e.g. citizens, researchers, industrialists, civil society organizations, the European Union... and ONDRAF itself) are in demand of a “conductor” that can organize, ensure and legitimize such a participatory decision-making process. Many questions emerge from this demand. Who can be the gatekeeper of this process? What could be his role? For which purposes? In addition to that, how should participation be organized/assessed/controlled? To that regard, the purpose of this paper is twofold. First, I elaborate a possible definition of “gatekeeping a participatory decision-making process concerning NWM in Belgium”. Second, I question the possible role of Technology Assessment (TA) - as an institution as well as a set of approached - in this context. To address those questions, I rely on a combination of theoretical and empirical materials – i.e. semi directive interviews with policy makers and members of Belgian and French agencies in charge of NWM. [less ▲]

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See detailLa question de l'acceptabilité sociale dans des projets du SPIRAL
Delvenne, Pierre ULg; Parotte, Céline ULg; Rossignol, Nicolas ULg et al

Scientific conference (2015, February 19)

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