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See detailMusique ou bruit, les bonnes vibrations
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2008)

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Peer Reviewed
See detailApport de la caméra à haute vitesse en comparaison avec la stroboscopie.
Remacle, Marc; Morsomme, Dominique ULg

Conference (2008, October 14)

Introduction:La stroboscopie est indispensable au bilan des troubles de la voix affectant les cordes vocales. Elle est toutefois basée sur la reconstitution d'une image de représentant pas la réalité. Sur ... [more ▼]

Introduction:La stroboscopie est indispensable au bilan des troubles de la voix affectant les cordes vocales. Elle est toutefois basée sur la reconstitution d'une image de représentant pas la réalité. Sur ce plan la caméra à haute vitesse permettant d'observer des cycles vibratoires réels lui est supérieure. Les problèmes techniques: coût, stockage et traitements des images .. n'ont pas permis sa diffusion et son emploi en phoniatrie clinique.Nous présentons la comparaison des enregistrements obtenus avec la caméra à haute vitesse Wolf avec ceux acquis avec le stroboscope (strobobase) de la même firme.Matériels et méthodes: La caméra à haute vitesse Wolf (Knittlige, Allemagne) permet d'enregistrer des séquences de 2 sec soit de 4000 ou de 2000 images/s. L'enregistrement est en couleur. L'examinateur peut choisir parmi ces 2 sec une séquence pertinente pour stockage dans le disque dur et analyse complémentaire. Les analyses complémentaires sont essentiellement la kimographie et la mesure de l'écartement du bord libre des cordes vocales au cours de la séquence. Cette dernière mesure est traduite de manière graphique, évoquant l'électroglottographie. La mesure est faite simultanément à la partie antérieure médiane et postérieure des cordes vocales. Le strobosbase est basé sur un système de shutter activé classiquement par un microphone de contact. Trente cinq patients représentant l'ensemble de la pathologie bénigne des cordes vocales ont été enregistrés successivement avec les deux systèmes. La qualité de l'image, la contribution au diagnostic et au traitement ont été observées avec les deux systèmes. Résultats: Dans tous les cas, la qualité de l'image stroboscopique est nettement supérieure à celle de la caméra à haute vitesse. Celle-ci ne disposant pas d'assez de pixels. Dans aucun cas la caméra à haute vitesse n'a modifié le diagnostic. La caméra à haute vitesse apporte toutefois des renseignements supérieurs à la stroboscopie en cas de béance glottique (paralysie, encoche, presbyphonie, ...). Grâce à la kymographie et à l'analyse de l'écartement des cordes vocales. Sur dix sept cas de béances glottiques, la décision thérapeutique a été modifiée 4 fois après examen à la caméra à haute vitesse. Discussion: La caméra à haute vitesse de modèle Wolf ne peut remplacer la stroboscopie dans l'état présent. Elle est un complément utile pour l'étude des béances glottiques en permettant une meilleure observation des phases d'ouverture et de fermeture. Elle contribue ainsi à la décision thérapeutique. Le choix subjectif d'une séquence parmi les deux enregistrées peut être un biais important. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEvaluation subjective de la voix (VHI) chez 723 enseignants en région Bruxelloise.
Morsomme, Dominique ULg; Russel, Sophie; Jamart, Jacques et al

Conference (2008, October 14)

Les études montrent qu’en moyenne 20% des enseignants présentent des troubles vocaux. Les auteurs relèvent des symptômes fréquents comme la raucité, la fatigue vocale, l’aggravation de la voix, les ... [more ▼]

Les études montrent qu’en moyenne 20% des enseignants présentent des troubles vocaux. Les auteurs relèvent des symptômes fréquents comme la raucité, la fatigue vocale, l’aggravation de la voix, les douleurs péri-laryngées et la sensation d’inconfort physique. Ils rapportent que la dysphonie est plus fréquente chez les femmes. L’âge, le nombre d’années d’expérience, le type de cours enseigné les facteurs environnementaux, l’abus, le malmenage vocal et le stress ont un impact sur la voix. Ces facteurs amenuisent les performances vocales professionnelles des enseignants et ont des conséquences non négligeables en terme d’économie. Dans notre étude, nous avons évalué la voix de 723 enseignants (F :634/ H :89), exerçant en écoles ordinaires ou en écoles à discrimination positive, à l’aide du VHI. Nous avons établi un premier état des lieux dans 15 communes de la région bruxelloise. Des mesures de fiabilité, de pertinence et de cohérence ont été réalisées. Nous obtenons une bonne fiabilité test-retest (F : 0,774 ; E : 0.749 ; P : 0.806 ; G : 0.836 – p>0.001 pour tous). Les scores du re-test sont significativement inférieurs pour les 3 sous-échelles (F p<0.001 ; E p=0.003 et P p<0.001) et le score global (p<0.001). La corrélation entre les 3 sous échelles est élevée (FvsE : 0.434 ; FvsP :0.455 ; EvsP : 0.527). La prévalence des troubles vocaux a été calculée en tenant compte des variables antécédents ORL, logopédiques et des traitements logopédiques en cours. Elle s’élève à 10,5%. Les enseignants ayant été confronté à une difficulté vocale (vu par un ORL ou/et un logopède) présentent donc des scores plus élevés au VHI global. Par contre, nous observons que plus les sujets sont âgés et ont de l’expérience moins ils ont de troubles vocaux (p=0.026 et p=0.013). De même, les variables telles que le genre (p≥ 0.063), la matière enseignée (p≥ 0.468), le fait de fumer (p=0.757), le type (p≥ 0.867) et le degré d’enseignement (p≥ 0.212) n’influent pas de manière significative les scores aux V.H.I. [less ▲]

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See detailTable d'écoute vocale
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2008)

Detailed reference viewed: 3 (1 ULg)
Peer Reviewed
See detailSubjective Evaluation of the Voice by the V.H.I. and Estimation of the Prevalence of Vocal Disorders among 723 Teachers
Morsomme, Dominique ULg; Russel, Sophie; Verduyckt, Ingrid et al

Conference (2008, May 31)

The literature shows that 20% of the teachers suffer from a vocal disorder. The researchers find frequent symptoms such as roughness, vocal fatigue and aggravation of the mean F0, peri-laryngeal pain and ... [more ▼]

The literature shows that 20% of the teachers suffer from a vocal disorder. The researchers find frequent symptoms such as roughness, vocal fatigue and aggravation of the mean F0, peri-laryngeal pain and physical discomfort. Dysphonia is more frequent in female teachers. Age, years of experience, type of subject taught and environmental factors, vocal abuse, and stress have an impact on voice. They diminish the vocal performances of these professionals which has negative financial consequences. In our study, the voice of 723 teachers were evaluated by means of the VHI (F: 634, M: 89), teaching in ordinary schools or in positive discrimination schools. Fifteen municipality in the Brussel area participated in the study. We obtain a good test retest reliability for the whole group (F: 0,774 ; E: 0.749 ; P: 0.806 ; G : 0.836 – p>0.001). The scores at the retest are significantly lower for the global scores and the three subscales (G p<0.001, F p<0.001 ; E p=0.003 et P p<0.001). Intra-scale correlation is high (F versus E : 0.434 ; F vs P :0.455 ; E vs P : 0.527). The prevalence of vocal disorders was computed with regard to past ENT and speech pathology history and actual treatments, it was evaluated to 10,5%. Teachers who had been consulting an ENT or a speech language pathologist had higher scores at the global VHI. The elder the subjects are and the more teaching experience they have, the lesser they report vocal disorders (p=0.026 et p=0.013). The variables sex (p≥ 0.063), subject taught (p≥ 0.468), smoking (p=0.757), type of school (p≥ 0.867) and class grade (p≥ 0.212) do not have a significant impact on the VHI scores. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEvaluation of the aging patient’s voice by means of the VHI correlated to the DS16 and the SF-36
Morsomme, Dominique ULg; Provin, Sarah; Verduyckt, Ingird et al

Conference (2008, May 31)

Objective vocal changes linked to the age have been largely studied these last 20 years. However, few authors have showed an interest in the subjective evaluation of the aging voice. Our research aimed ... [more ▼]

Objective vocal changes linked to the age have been largely studied these last 20 years. However, few authors have showed an interest in the subjective evaluation of the aging voice. Our research aimed the study of the aging voice by means of the Voice Handicap Index (VHI) Jacobson et al., (1997) in 90 subjects divided into three groups: « 30 elderly subjects in a nursing home », « 30 elderly subjects living at home » and « 30 young subjects » as the control group. We compared the results from these three groups and controlled for several variables such as age, living place, personality, dependency and repetition, that can have an impact on the VHI score. The DS16 (Denollet, 1998) and the SF-36 (Ware et al, 1993) were used to test personality and dependency. Our results showed that the scores on the global and physical scales are higher for all groups at the retest (p=0,046; p=0,015). Although the VHI seems adapted to the aging subject, some improvements are suggested concerning the items addressing the professional life and social life (F8, F16, F22, E24 et E29). We also observe correlations between the three subscales (p<0,001). Concerning the DS16, the personality trait « negative affect » and « social inhibition » are correlated to the global score at the test and the retest (P=0,002 ; P =0,001 and P=0,048 ; P=0,015). Type-D personality raises the physical scores (P=0,018 ; P=0,006) and the global scores (P=0,014 ; P=0,003). Moreover, the VHI is correlated to 6 dimensions of general health related quality of life and with the global score of the SF-36 (P<0,001). The elderly subjects obtain higher functional (P=0,007 ; P=0,006), physical (P=0,009 ; P<0,001) and global (P=0,003 ; P<0,001) scores than the young subjects. Moreover, the subjects living in a nursery home obtain a higher emotional score on the univariate analysis (P=0,008 ; P=0,02) than those living at home. At the multivariate analysis, the variable « nursery home » has a significant impact on the functional score (P=0,02). Finally, a multivariate linear regression shows that the variable sex increases all the scores at the VHI (P=0,048 ; P=0,044 ; P=0,03 ; P=0,023) and the variable « dependency » (P<0,001) increases the emotional, physical and global score. Although vocal quality in the elderly might seem only slightly altered, age is a factor that increases functional, physical and global scores at the VHI. However, sex, dependency and personality type are also influencing vocal self-evaluation and can moderate the effect of age. [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (2 ULg)
Peer Reviewed
See detailVoice Handicap Index Adapted to the Singing Voice
Morsomme, Dominique ULg; Gaspar, Martine; Verduyckt, Ingrid et al

Conference (2008, May 31)

The present study is the outcome of 5 former studies aiming at the adaptation of the V.H.I. to singers. We propose in this last version a V.H.I. valid for all types of singer, dysodic or not. The ... [more ▼]

The present study is the outcome of 5 former studies aiming at the adaptation of the V.H.I. to singers. We propose in this last version a V.H.I. valid for all types of singer, dysodic or not. The reliability, validity and internal coherence was evaluated on a population of 192 classical singers and 27 non singers. The comparison of the mean scores at the test and the retest shows that the results at the retest are significantly inferior for the functional scale (p=0.013) and for the global score (p=0.006). The test/re-test stability is good (ICC : Functional scale (F) : 0.869, Emotional scale (E) : 0.846, Physical scale (P) : 0.85, Global score (G) : 0.878/ Spearman’s rho F : 0.855, E : 0.834, P : 0.858, G : 0.886). The internal coherence of each sub scale is good (Cronbach’s alpha : >0.80). The correlation between the 3 subscales is quite high (FvsE : 0,613 /EvsP : 0,737/ FvsP : 0,693) which means that each scale measures a specific dimension but that they are still homogeneous. The test/re-test difference between the singers and the controls are not significant but the control group has a greater variability in their answers (Levene test : F : p<0 .001; P : p=0.009 ; G : p=0.02). Three variables increase the results : being a solist (F : p=0.046; E : p=0.002; P : p=0.056; G : p=0.006), being an amateur (F : p<0.001; E : p=0.019; P : p<0.001; G : p=0.001), having a vocal complaint (F, E, P et G : p<0.001). In conclusion, this version of the V.H.I is reliable, valid and adapted to the population of classical singers. [less ▲]

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See detailVoix chantée et reflux gastrique
Morsomme, Dominique ULg

Scientific conference (2008, April 25)

Detailed reference viewed: 15 (3 ULg)
See detailLe bilan vocal
Morsomme, Dominique ULg

Scientific conference (2008, April 11)

Detailed reference viewed: 28 (8 ULg)
See detailLes journées de la Voix chantée
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2008)

Detailed reference viewed: 4 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailLong term Subjective Evaluation of the Effects of Vocal Therapy on Dysfunctional Dysphonia.
Morsomme, Dominique ULg; Faurichon de la Bardonnie, Marie; Verduykt, Ingrid et al

Conference (2008)

The goal of this study is the evaluation of the long-term efficiency of voice therapy (> to 6 months) in the treatment of dysfunctional dysphonia . Four subjective measurements were performed on 29 ... [more ▼]

The goal of this study is the evaluation of the long-term efficiency of voice therapy (> to 6 months) in the treatment of dysfunctional dysphonia . Four subjective measurements were performed on 29 patients: -A visual analogical scale (VAS) ranging from 0 (not efficient at all) to 100 (very efficient). -A question “Is the speech therapy still efficient?” Yes or no. -The G(rade), R(oughness) and B(reathiness) parameters from the GRBAS perceptual scale (evaluated by the patient measured on VAS). -The Voice Handicap Index-10 (VHI-10). The results show that 76% of the patients consider that the voice therapy is still efficient. In regard to G.R.B., we observe a high score for G (median: 77). The score for R is lower (median R: 12). G and R are significantly correlated (r Spearman=0.516, p=0.004), but the satisfaction of the vocal quality does not seem correlated to B (p=0,251, NS). The median values of VHI 10 shows a significant improvement from 15 to 10 (p=0,017). In addition, the correlations between the judgment on the treatment efficiency and vocal quality (r=0,623, p<0,001) and between VHI-10 and the length of treatment (r=0.416, p=0,035) are significant. The first correlation shows that the most satisfied patients when it comes to the vocal therapy are also the most satisfied when it comes to their vocal quality. The second correlation specifies that the longer the treatment, the higher the grade of vocal handicap. Voice therapy is efficient in the long term and is worth to be prolonged for difficult cases [less ▲]

Detailed reference viewed: 19 (0 ULg)
Full Text
See detailPerception of emotion in impaired facial and vocal expression
Verduyckt, Ingrid; Morsomme, Dominique ULg

in Izdebski, Krzysztof (Ed.) Emotions in the Human Voice Volume II: Clinical Evidence (2008)

This chapter tries to give a short overview of the main currents in contemporary theories of emotional expression. First, we attempt to draw a brief outline of how emotions are defined as compared to ... [more ▼]

This chapter tries to give a short overview of the main currents in contemporary theories of emotional expression. First, we attempt to draw a brief outline of how emotions are defined as compared to other affective states. Second, we try to give a short picture of the different views concerning the relationship between emotional expressions and experienced emotions, as well as the role of those expressions in human interactions. Third, the vocal and facial modes of emotion expressions are detailed. Fourth, we focus on how emotional expressions can be affected by different diseases, such as Parkinson’s disease, Steinert’s disease, and Moebius syndrome, at the vocal and the facial level. The impact of these impairments is considered in the light of the conclusions about the function of emotional expressions in society today. We conclude with a reflection about the therapy possibilities in reeducation of impaired emotional expressions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 78 (17 ULg)
Peer Reviewed
See detailAdaptation du Voice Handicap Index à la voix chantée
Morsomme, Dominique ULg; Gaspar, Martine; Jamart, Jacques et al

Conference (2007, October 16)

Le V.H.I. de Jacobson et al. ne traduit pas les difficultés éprouvées par le chanteur. L’étude présentée ici est l’aboutissement de 5 travaux visant à l’adaptation de l’index à la voix chantée. Chaque ... [more ▼]

Le V.H.I. de Jacobson et al. ne traduit pas les difficultés éprouvées par le chanteur. L’étude présentée ici est l’aboutissement de 5 travaux visant à l’adaptation de l’index à la voix chantée. Chaque étude a évalué la fiabilité et la cohérence des items. Morsomme et Gaspar ont proposé une nouvelle version dont les items ont été reformulés dans le but de rendre cet outil accessible à tous les chanteurs dysodiques ou non. Nous avons évalué la fiabilité et la cohérence interne de cette dernière mouture, sur une population de 192 chanteurs classiques et 27 non chanteurs. Pour la validation de l’échelle, la comparaison des scores moyens aux deux tests montrent que les résultats du retest est significativement inférieurs pour la sous échelle fonctionnelle (p=0.013) et le score global (p=0.006). Nous observons une bonne stabilité test/retest (ICC: E Fonctionnelle:0.869, E Emotionnelle: 0.846, E Physique: 0.85, Score Global: 0.878/ Rho de Spearman F: 0.855, E: 0.834, P: 0.858, G: 0.886). La cohérence interne de chaque sous échelle (Cronbach’s alpha) est bonne (>0.80). Les corrélations entre les 3 sous échelles sont assez élevées (FvsE: 0,613 /EvsP: 0,737/ FvsP: 0,693). Chaque sous échelle mesure une dimension particulière tout en restant homogène entre-elles. La différence test-retest entre les chanteurs et les contrôles est non significative. Au test de Levene le groupe contrôle a une plus grande variabilité de réponses pour le score globale (p=0.02), les E fonctionnelle (p<0 .001) et physique (p=0.009). Trois variables font augmenter significativement les résultats: être soliste (F:p=0.046; E: p=0.002; P: p=0.056; G: p=0.006), être amateur (F:p<0.001; E: p=0.019; P: p<0.001; G: p=0.001), et avoir une plainte vocale (F, E, P et G: p<0.001). En conclusion, le V.H.I. adapté aux chanteurs se révèle fiable, valide et adapté à la population de chanteurs classiques. [less ▲]

Detailed reference viewed: 148 (14 ULg)
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See detailMusique ou bruits: les bonnes vibrations (Débat avec Michel Lysight)
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2007)

Detailed reference viewed: 6 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailAdaptation of the voice handicap index to the laryngectomized patient
Morsomme, Dominique ULg; Toledo, Angeline; Verduyckt, Ingrid et al

Conference (2007, May 24)

Objective: The aim of our study was to adapt the VHI to the tracheo-oesophageal voice patients and to evaluate its coherence and reproducibility. Method: Firstly, 9 items from the original VHI, identified ... [more ▼]

Objective: The aim of our study was to adapt the VHI to the tracheo-oesophageal voice patients and to evaluate its coherence and reproducibility. Method: Firstly, 9 items from the original VHI, identified in a former study as lacking pertinence to the patient group, were rejected. Secondly, the 21 items left were modified and 9 new items were created based on a review of the literature and on the opinion of clinicians. Lastly, following the opinion of laryngectomised patients we created and added another 10 items to the scale, resulting in 39 items. The reliability and reproducibility of this new scale were investigated on a population of 18 laryngectomised patients. Results: The statistical analyses permitted us to reduce the scale to 30 items. The mean scores obtained on the new adapted VHI are respectively 17.7 ± 10.2 (SD) for the functional scale, 11.5 ± 7.1 for the emotional scale, 17.0 ± 7.3 for the physical scale and 46.2 ± 20.4 for the global score. The test-retest correlations for the global score and for the three sub scales are strong and very significant (Global: r = 0.808; F: r = 0.803; E: r = 0.712, P: r = 0.883, p<0.001). The test-retest stability is thus excellent. The results of the tracheo-oesophageal voice subjects on this scale are revealing a moderate impact of their vocal impairment in their daily life. [less ▲]

Detailed reference viewed: 27 (2 ULg)
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See detailVocal exercises adapted to the singing voice.
Morsomme, Dominique ULg; Verduyckt, Ingrid

Conference (2007, May 12)

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Peer Reviewed
See detailThe Voice Handicap Index adapted to the singing voice
Morsomme, Dominique ULg

Conference (2007, May 12)

Detailed reference viewed: 19 (2 ULg)