References of "Morsomme, Dominique"
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See detailLes béances glottiques: rééducation logopédique
Morsomme, Dominique ULg

Scientific conference (2006, January 13)

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Peer Reviewed
See detailReconstruction of glottic defects after endoscopic cordectomy: voice outcome.
Remacle, Marc; Lawson, Georges; Morsomme, Dominique ULg et al

in Otolaryngologic Clinics of North America (2006), 39(1), 191-204

Medialization thyroplasty for correction of glottic gap, keel placement after laser-assisted section, and topical application of mitomycin-C for anterior glottic synechiae are effective procedures for ... [more ▼]

Medialization thyroplasty for correction of glottic gap, keel placement after laser-assisted section, and topical application of mitomycin-C for anterior glottic synechiae are effective procedures for voice restoration after endoscopic cordectomy. Only a minority of patients (16.4% of the authors’ patients after total or extended cordectomies) request this voice restoration. In this regard, self-evaluation questionnaires (eg, VHI) probably are the most useful tools, along with stroboscopy, for voice assessment. Careful elevation of the fibrous tissue from the inner surface of the thyroid cartilage is a tedious and lengthy step, but is critical in successful medialization after cordectomy; therefore, general anesthesia is preferable. Transoral keel placement is still advisable in cases of thick synechiae. The Lichtenberger technique has been a major advancement to the transoral approach, and is the preferred technique of the authors. [less ▲]

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See detail372 exercices pour articuler, gérer son bégaiement et sa voix
Estienne, Françoise; Morsomme, Dominique ULg

Book published by Solal (2005)

Le but de ce livre est de présenter une série d'exercices destinés à entraîner ou rééduquer l'articulation, la parole bégayée, la voix parlée et chantée. L'intérêt est d'offrir en un seul volume un ... [more ▼]

Le but de ce livre est de présenter une série d'exercices destinés à entraîner ou rééduquer l'articulation, la parole bégayée, la voix parlée et chantée. L'intérêt est d'offrir en un seul volume un matériel spécifique à chaque secteur envisagé (articulation, parole et voix), tout en établissant des passerelles entre les diverses parties. Les exercices articulatoires peuvent servir de support pour remédier aux bégaiements et aux troubles vocaux. Bon nombre d'exercices prévus pour traiter les bégaiements sont adaptables à la voix et vice versa.Ces exercices constituent un outil technique à insérer dans une conception des troubles articulatoires, des bégaiements et des pathologies vocales. Ils seront répétés jusqu'à ce que leur réalisation soit conforme au projet de la personne qui les effectue. Ils seront fait avec humour et bonne humeur. Il importe aussi que chacun en découvre l'utilité et l'efficacité. Le thérapeute travaillera tout autant que son client. Enfin, comme toute technique, les exercices se feront rapidement oublier au profit du plaisir d'articuler, de parler et de s'exprimer sans réserve et de cohabiter avec sa parole et sa voix. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEssai d'adpatation de l'index de handicap vocal (VHI) à la voix chantée.
Morsomme, Dominique ULg

Conference (2005, October 09)

L’index de handicap vocal de Jacobson et al (Voice Handicap Index) ne traduit pas les difficultés éprouvées par le chanteur. Notre étude vise à adapter le Voice Handicap Index à la voix chantée et à en ... [more ▼]

L’index de handicap vocal de Jacobson et al (Voice Handicap Index) ne traduit pas les difficultés éprouvées par le chanteur. Notre étude vise à adapter le Voice Handicap Index à la voix chantée et à en évaluer la fiabilité et la cohérence. Pour obtenir cette première échelle, nous avons procédé selon trois étapes. La première a consisté à modifier les items et à en créer d’autres. La deuxième nous a amené à mesurer la stabilité test-re test et la cohérence interne des items adaptés ou créés sur des groupes de chanteurs dysodiques et des professionnels de la voix. La troisième étape a consisté à évaluer la fiabilité et la cohérence de 31 items sur une population homogène de 132 chanteurs classiques avec et sans trouble vocal répartis en trois groupes. Le premier groupe comprenait 95 chanteurs normophoniques, le deuxième 37 chanteurs dysphoniques et le troisième constituait le groupe contrôle avec 20 sujets non chanteurs sans plainte vocale. Les résultats statistiques montrent une bonne stabilité test-retest (ICC=0.949 ; Rho : 0.912 ; Bland et Altman [-010.19, +13.23]. La cohérence interne de chaque sous échelle (alpha de Cronbach) est bonne (>0.70). Les corrélations entre les trois sous-échelles sont modérées (rho entre sous échelles fonctionnelle et émotionnelle : 0.58 ; entre émotionnelle et physique : 0.64 ; et entre fonctionnelle et physique : 0.78). Chaque sous-échelle mesure une dimension particulière tout en restant homogène entre elles. Quatre variables ont une influence significative sur les résultats: la pathologie (p<0.001), le fait d’être chanteur professionnel (p<0.001), l’effet de la répétition (p=0.003), le fait d’être choriste (p=0.002). Le V.H.I. adapté aux chanteurs se révèle fiable, valide et adapté à la population de chanteurs classiques dysodiques. [less ▲]

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See detailArtistic Voice - De artiestieke Stem
Morsomme, Dominique ULg

Scientific conference (2005, May 09)

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Peer Reviewed
See detailPerception of vocal and facial cues of four primary emotions tsadness, hapiness, anger, fear) in a patient affectied by Steinert disease and in a professional actor. Matching of vocal and visual signals
Morsomme, Dominique ULg; Verduyckt, Ingrid

Conference (2005, March 12)

Aims: This single-case study assess the emotional expression in a patient affected with Steinert disease in order to better analyze the patient's therapeutical needs as well as widen our perspective on ... [more ▼]

Aims: This single-case study assess the emotional expression in a patient affected with Steinert disease in order to better analyze the patient's therapeutical needs as well as widen our perspective on the therapeutical means in speech therapy. Methods: A neutral text was read by the patient and a comedian, with five different emotions (joy, anger, fear, sadness and neutral). A group of judges identified the emotions by categorical choice and graded their intensity on a 4-point scale. The samples included three modes: visual, audio and audio-visual. Results: Compared to the comedian, the patient’s expression of emotion is less well perceived in the visual mode (65%>51%, (p=0.009)). In the gradation of intensity, there is a better correlation for the comedian (0.583>0.325, p<0.001) than for the patient. Conclusion: The results suggests that the emotions expressed by the patient are less well identified, especially through the visual channel, which confirms the influence of the patient’s disease on the quality of his emotional expressions. In addition, the fact that the patient's expressions are less well transmitted through the facial channel leads the author to consider a therapy focused not only on vocal capacities but also on facial mimicry. [less ▲]

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See detailLa rééducation de la voix chantée.
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2005)

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Peer Reviewed
See detailProposition d'adaptation du Voice Handicap Index a la voix chantee.
Morsomme, Dominique ULg; Simon, Charlotte; Jamart, Jacques et al

in Revue de Laryngologie - Otologie - Rhinologie (2005), 126(5), 305-13

OBJECTIVES: The voice handicap index by Jacobson et al doesn't render the difficulties experienced by singers. The aim of this study is to adapt the V.H.I. to the singing voice and evaluate it's ... [more ▼]

OBJECTIVES: The voice handicap index by Jacobson et al doesn't render the difficulties experienced by singers. The aim of this study is to adapt the V.H.I. to the singing voice and evaluate it's reliability and coherence. In order to obtain this first scale, we went through three stages. MATERIAL ET METHOD: The first consisted in the modification of the existing items and the creation of new ones. The second was to measure the stability by a test - retest and the coherence of the adapted and the new items. This was done on groups of dysodic singers and professional voice users. The third stage consisted in evaluating the reliability and the coherence of 31 items on a homogeneous population of 132 classical singers with and without vocal impairment. The subjects were divided in three groups. The first group was composed of 95 normophonic singers, the second included 37 dysphonic singers and the third group was the control group, composed of 20 non singers without vocal complaints. RESULTS: The statistical results show a good stability of the test - retest (ICC=0.949; Rho: 0.912; Bland et Altman [-010.19, +13.23]). The internal coherence of each sub scale (Cronbach's alpha) is good (>0.70). The correlations between the three sub scales are moderate between the functional and the emotional sub scale: 0.58; between the emotional and the physical: 0.64; and between the functional and the physical: 0.78). Each sub scale is measuring a specific dimension; still they are homogeneous between one another. Four variables have a significative influence on the results: the pathology (p<0.001), being a professional singer (p<0.001), the repetition (p=0.003), being a chorister (p=0.002). CONCLUSION: The VH.I adapted to the singers, appears to be reliable, valid and adapted to the population of dysodic classical singers. [less ▲]

Detailed reference viewed: 60 (6 ULg)
See detailExercices pratiques à la rééducation vocale
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2004)

Detailed reference viewed: 27 (1 ULg)
See detailArtistic Voice - De artistieke Stem
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2004)

Detailed reference viewed: 6 (0 ULg)
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Peer Reviewed
See detailOrthophonie, le tremplin du passe, le dynamisme du present, l'essor du futur.
Estienne, Francoise; Morsomme, Dominique ULg

in Presse Médicale (2004), 33 Spec No

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See detailPathologie de la corde vocale chez l'adulte - participation en tant que collaborateur
Morsomme, Dominique ULg

in Guerrier, Bernard (Ed.) Pathologie de la corde vocale (2004)

Detailed reference viewed: 2 (0 ULg)
See detailFormation à la rééducation vocale
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2003)

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See detailArtistic Voice - De artistieke stem
Morsomme, Dominique ULg

Scientific conference (2003, April 03)

Detailed reference viewed: 3 (0 ULg)
See detailProfession: entraîneur de voix
Gruber, Pascale; Morsomme, Dominique ULg

Article for general public (2003)

Detailed reference viewed: 3 (1 ULg)
See detailFormation à la rééducation vocale
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2002)

Detailed reference viewed: 26 (1 ULg)
See detailFormation à la rééducation vocale des dysphonies et dysodies chez l'adulte
Morsomme, Dominique ULg

Conference given outside the academic context (2002)

Detailed reference viewed: 16 (2 ULg)
See detailLa rééducation logopédique des dysphonies
Morsomme, Dominique ULg

Scientific conference (2002, May 31)

Detailed reference viewed: 5 (0 ULg)
See detailArtistic Voice - De artistieke stem
Morsomme, Dominique ULg

Scientific conference (2002, May 24)

Detailed reference viewed: 3 (0 ULg)