References of "Morsomme, Dominique"
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See detailL’apport du biofeedback dans le traitement des troubles de la voix
Remacle, Angélique ULg; Boughabi, Loubna; Morsomme, Dominique ULg

in Actes des XVIèmes Rencontres internationales d’orthophonie (in press)

It has recently become possible to monitor patients’ voices outside the speech therapist’s office with a portable, easy-to-use tool: the voice dosimeter. This tool measures voice frequency and sound ... [more ▼]

It has recently become possible to monitor patients’ voices outside the speech therapist’s office with a portable, easy-to-use tool: the voice dosimeter. This tool measures voice frequency and sound pressure level, as well as the duration of phonation, during a full day of regular activities. In addition to voice accumulation in an ecological context, the dosimeter used in this study (VoxLog, Sonvox) gives patients feedback on their voice use. In practice, the clinician configures the device so that it provides a vibratory signal in real time when the patient speaks above or below a predetermined frequency or sound pressure threshold. The feedback is intended to make patients aware of inappropriate vocal behavior and encourage them to change it. In this case study, we used biofeedback with the aim of reducing sound pressure level for a teacher suffering from vocal fold nodules. Our goal was to determine whether vibrotactile biofeedback applied in an ecological context for three consecutive weeks could reduce excess sound pressure. The feedback was activated every time the teacher spoke too loudly; its purpose was to help her avoid vocal abuse and (re)learn healthy vocal behaviors. This preliminary study generated encouraging results regarding the use of biofeedback in voice treatment. Nevertheless, it is important to investigate how this tool can best be implemented for patient management in speech language pathology. In addition, the method should be validated with randomized studies using a larger sample. [less ▲]

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See detailLe repos vocal : Pourquoi, comment, et dans quelles circonstances ?
Remacle, Angélique ULg; Morsomme, Dominique ULg

in Bilans, rééducation et pathologies de la voix parlée et chantée (in press)

Régulièrement recommandé à des fins préventives ou curatives, le repos vocal favorise la récupération dans différentes circonstances. Bon nombre de phonochirurgiens l’incluent dans les soins ... [more ▼]

Régulièrement recommandé à des fins préventives ou curatives, le repos vocal favorise la récupération dans différentes circonstances. Bon nombre de phonochirurgiens l’incluent dans les soins postopératoires, avant une éventuelle prise en charge orthophonique. Le repos vocal permet également de résorber une simple fatigue ressentie suite à un usage intensif ou inhabituel de la voix, ou peut faire l’objet d’une indication thérapeutique dans le cadre de lésions consécutives aux phonotraumatismes. Compte tenu du manque de données scientifiques et de la diversité des pratiques sur le sujet, il n’est pas toujours aisé de donner des indications claires aux patients, souvent réticents à l’idée de ne pas pouvoir utiliser leur voix pendant une durée prolongée. Basé sur des recherches récentes et sur des expériences cliniques, ce chapitre permet de mieux comprendre l’intérêt du repos vocal et suggère des lignes de conduites quant à la manière de l’organiser [less ▲]

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See detailFéminiser la voix
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

in Bilans, rééducation et pathologies de la voix parlée et chantée (in press)

Dans ce chapitre, nous présentons la voix du point de vue du genre. En effet, l’Unité Logopédie de la Voix (www.logopedie-voix.be) s’intéresse entre autres à la féminisation vocale chez les personnes ... [more ▼]

Dans ce chapitre, nous présentons la voix du point de vue du genre. En effet, l’Unité Logopédie de la Voix (www.logopedie-voix.be) s’intéresse entre autres à la féminisation vocale chez les personnes transidentitaires, en processus de changement de genre. Ces personnes ne s’identifiant pas au sexe et au genre qui leur ont été attribués à la naissance, elles éprouvent un désir profond de vivre comme une personne du sexe opposé à leur sexe biologique. Lors du processus de transition où ont lieu les transformations nécessaires au changement de genre, l'orthophonie a pour but d’améliorer la cohérence entre l’apparence de la personne et sa voix. Ainsi, notre recherche se focalise sur ce qui distingue la voix féminine de la voix masculine. Nous visons à développer des stratégies de féminisation vocale, portant sur des paramètres tels que la fréquence fondamentale de la voix, les formants, les contours intonatifs, le débit de parole, le rythme, ou encore le vocabulaire choisi. Féminiser une voix, c’est chercher à comprendre ce qui permet d’en identifier le genre, mais également participer à la construction de l’identité de la personne à part entière. [less ▲]

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See detailFéminiser la voix
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

Scientific conference (2016, April 19)

Notre exposé sur la féminisation se centre principalement sur l’acquisition de patterns féminins dans le cadre d’une prise en charge chez les personnes souffrant de dysphorie de genre. Nous discutons de ... [more ▼]

Notre exposé sur la féminisation se centre principalement sur l’acquisition de patterns féminins dans le cadre d’une prise en charge chez les personnes souffrant de dysphorie de genre. Nous discutons de la voix en tant qu’identité de genre et de l’importance pour certaines personnes d’être perçue comme femme. Féminiser la voix est un défi tant les contraintes anatomo- physiologiques peuvent mener la vie dure à nos techniques de prises en charge. La recherche s’attèle à enrichir nos outils techniques pour une rééducation efficace et satisfaisante. A la lumière de la littérature scientifique, nous faisons le point sur les traitements chirurgicaux et orthophoniques, et proposons une prise en charge en 9 étapes. Celle-ci aborde les points suivants:
 Geste vocal sain, soutien respiratoire, hauteur tonale, résonance, courbes intonatives, contrastes intonatifs, volume, débit, articulation, langage et comportements non verbaux. [less ▲]

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See detailJe suis un professionnel de la voix, je suis un enseignant.
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

Conference given outside the academic context (2016)

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See detailFéminiser la voix
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

Scientific conference (2015, December 04)

Dans cet Atelier, nous présenterons la voix du point de vue du genre. En effet, l’Unité Logopédie de la Voix (www.logopedie-voix.be) s’intéresse entre autres à la féminisation vocale chez les personnes ... [more ▼]

Dans cet Atelier, nous présenterons la voix du point de vue du genre. En effet, l’Unité Logopédie de la Voix (www.logopedie-voix.be) s’intéresse entre autres à la féminisation vocale chez les personnes transidentitaires, en processus de changement de genre. Ces personnes ne s’identifiant pas au sexe et au genre qui leur ont été attribués à la naissance, elles éprouvent un désir profond de vivre comme une personne du sexe opposé à leur sexe biologique. Lors du processus de transition où ont lieu les transformations nécessaires au changement de genre, l'orthophonie a pour but d’améliorer la cohérence entre l’apparence de la personne et sa voix. Ainsi, notre recherche se focalise sur ce qui distingue la voix féminine de la voix masculine. Nous visons à développer des stratégies de féminisation vocale, portant sur des paramètres tels que la fréquence fondamentale de la voix, les formants, les contours intonatifs, le débit de parole, le rythme, ou encore le vocabulaire choisi. Féminiser une voix, c’est chercher à comprendre ce qui permet d’en identifier le genre, mais également participer à la construction de l’identité de la personne à part entière. [less ▲]

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See detailMesures de la voix en contexte écologique et techniques de biofeedback
Remacle, Angélique ULg; Morsomme, Dominique ULg

in Rééducation Orthophonique (2015), 264

Observer, analyser et améliorer la voix des patients dysphoniques dans leur quotidien relève-t-il encore de l’utopie? La dosimétrie ou accumulation vocale est une technique visant à quantifier la voix en ... [more ▼]

Observer, analyser et améliorer la voix des patients dysphoniques dans leur quotidien relève-t-il encore de l’utopie? La dosimétrie ou accumulation vocale est une technique visant à quantifier la voix en contexte écologique. Elle a d’abord fait l’apanage des laboratoires de recherche. Ensuite, publication après publication, les chercheurs ont mis en avant ses atouts et ses limites. Les dispositifs se sont modernisés, leur commercialisation a vu le jour il y a une dizaine d’années et leur utilisation est de plus en plus conviviale. Le biofeedback a été intégré à certains dosimètres. Cette option permet d’aller au-delà de la simple récolte d’informations sur l’usage vocal des patients. Elle peut, par exemple, avertir le sujet d’un comportement vocal inadéquat en temps réel, le but étant qu’il acquiert le bon geste vocal et l’intègre de manière automatique dans son quotidien. Ces outils participent donc aux quatre étapes de la thérapie, à savoir la conscientisation du dysfonctionnement, l’automatisation du geste vocal adéquat, son transfert, et son maintien dans le temps. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailListeners’ tolerance when listening to melodic performances
Larrouy, Pauline ULg; Gosselin, Laura; Blanckaert, Ellen ULg et al

Conference (2015, August)

A melodic performance can be slightly out of tune (i.e., enlargement or compression of an interval of ~20 cents) and still be rated as “in tune” by layman listeners. In order to elucidate the concept of ... [more ▼]

A melodic performance can be slightly out of tune (i.e., enlargement or compression of an interval of ~20 cents) and still be rated as “in tune” by layman listeners. In order to elucidate the concept of pitch accuracy in melodies, this study aims (a) to clarify the effect of music expertise when listening to familiar vs. non-familiar melodies and (b) to quantify the perceptual thresholds of music experts when listening to melodic performances. For (a), familiar and non-familiar melodic sequences were manipulated, from “in tune” (deviation of 0 cent) to “out of tune” (10 to 60 cents, in 10 cent steps). The sequences were presented to 30 non-musicians and 30 musicians, matched in age and gender, using the method-of-limits procedure, in a test/retest paradigm. For each condition, participants were asked to specify whether the presented singing performances were “in tune” or “out of tune”. For (b), the same melodies, with smaller manipulations (0 to 30 cents, in 5 cent steps), were presented to 30 musicians using the same procedure. We observed a high test – retest reliability, independent of both familiarity of melody and musical training. As expected, there was an effect of expertise (p < .001) on the perceptual thresholds (experts’ tolerance of ~10 cents). In addition, we observed a specific profile for music experts, who were particularly sensitive to interval compressions. This study yields the opportunity to refine objective tools for the evaluation of singer pitch accuracy but also to provide pertinent material to investigate the music perception process. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailWhat is the professional profile of patients in phoniatrics?
Remacle, Angélique ULg; Petitfils, Cloé; LEJEUNE, LIONEL ULg et al

Conference (2015, April 10)

Objective. Research has paid increased attention to occupational voice disorders. This study describes the occupational status of patients examined in the Department of Otorhinolaryngology at Liège ... [more ▼]

Objective. Research has paid increased attention to occupational voice disorders. This study describes the occupational status of patients examined in the Department of Otorhinolaryngology at Liège University Hospital (Belgium) from 2009 to 2013. Study design. Retrospective study. Methods. The sex, age, diagnosis and occupational status were identified for 1,079 patients who were examined for a voice problem (754 women and 325 men; ages 4 to 93). The diagnosis was established using videolaryngostroboscopy. For patients who were employed, we identified (1) the numerically most frequent professionals, and (2) the professionals most at risk of consulting for their voice, based on the distribution of these professions among all workers living in French-speaking Belgium. Results. 11% of patients were unemployed, 15% were students, 20% were retired, and 54% were workers. In decreasing order of frequency, the most commonly seen professionals were teachers, office workers, artists (singers, actors, and musicians), storekeepers and marketing representatives, managers, domestic workers, and laborers. Regarding their distribution in the working population, the workers at greatest risk of consulting were artists, music teachers, counselors, sports coaches, psychologists, switchboard operators, journalists, and teachers. Nodules are the most common pathologies, encountered in 16.8% of the workers and 42.8% of the students who consulted the Department of Otorhinolaryngology for dysphonia. Conclusion. Prevention is needed both for the professions that seek medical help in the largest numbers (teachers) and for those that are at highest risk of consulting (artistic professions). In addition, teachers must be informed of the need to seek help as soon as voice problems appear. Level of evidence: 2b [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEstimated Subglottic Pressure Evaluation, Evolution in 152 Dysphonic Patients
Morsomme, Dominique ULg; Finck, Camille ULg; Larrouy, Pauline ULg

Conference (2015, April 08)

Background: Estimated subglottic pressure (ESGP) is part of the aerodynamic measurements included in the vocal profile. It is an indication of vocal effort. Speyer reports an improvement of the ESGP score ... [more ▼]

Background: Estimated subglottic pressure (ESGP) is part of the aerodynamic measurements included in the vocal profile. It is an indication of vocal effort. Speyer reports an improvement of the ESGP score after voice treatment. Nevertheless, few studies used ESGP to evaluate voice efficiency treatment. Objectives: The purpose is to examine the ESGP twice, at the first (T1) and the last consultation (T2) . We observe the ESGP values according to voice pathology. We also examine the relationships between ESGP, SPL(Sound pressure level) and DSI (Discorder severity index) . Method: The study includes 130 patients (M:31/W:99), which suffer from 4 different pathologies as immobility (N: 54), oedema (N:23), nodules (N:24) and polyp (N:29). Each patient’s file consists of VLS, acoustic, aerodynamic and perceptual measures. The ESGP was collected through the Phonatory Aerodynamic System Model 6600 (KayPentax). Patients produced 3 sequences of / ipipi / at low (IL), conversational (IC) and high (IH) intensity. Patients were grouped according to the ENT’s diagnosis. We compare our values to those of Zraick et al (2012) which studied ESGP on a healthy group. Results: At T2, for the all patients, at minimum and conversational intensity the ESGP scores decrease singificantly, even if those scores were higher than for the healthy group. We observe a negative correlation between ESGP and SPL at low and conversational intensity. At T1, the higher is the ESGP score, the lower is the SPL score. At T2, the higher is the ESGP score, the higher is the SPL score. At T1, a negative correlation is observed between ESGP and DSI for 2 groups of patients (immobility and polyp) only at minimum intensity. The higher is the ESGP, the lower is SPL. At T2, only for the group immobility, the negative correlation persists. Conclusion: This study highlights the importance of considering the ESGP as a parameter of efficiency. High ESGP is mainly connected with patients who suffer from pathology. The patient who suffer from immobility seems to present a specific profile which could help the clinician to better understand their vocal behavior. Recommendation: This study highlights the pertinence of considering the ESGP as a parameter of vocal treatment efficiency. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailFéminiser la voix
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

Conference (2015, January 29)

Parlée ou chantée, notre voix révèle qui nous sommes. Elle participe à notre identité et véhicule nos émotions (ref. Revis. J). Dans cet exposé, nous présenterons la voix du point de vue du genre. En ... [more ▼]

Parlée ou chantée, notre voix révèle qui nous sommes. Elle participe à notre identité et véhicule nos émotions (ref. Revis. J). Dans cet exposé, nous présenterons la voix du point de vue du genre. En effet, l’Unité Logopédie de la Voix (www.logopedie-voix.be) s’intéresse entre autres à la féminisation vocale chez les personnes transidentitaires, en processus de changement de genre. Ces personnes ne s’identifiant pas au sexe et au genre qui leur ont été attribués à la naissance, elles éprouvent un désir profond de vivre comme une personne du sexe opposé à leur sexe biologique. Lors du processus de transition où ont lieu les transformations nécessaires au changement de genre, la logopédie a pour but d’améliorer la cohérence entre l’apparence de la personne et sa voix. Ainsi, notre recherche se focalise sur ce qui distingue la voix féminine de la voix masculine. Nous visons à développer des stratégies de féminisation vocale, portant sur des paramètres tels que la fréquence fondamentale de la voix (grave ou aigüe), les contours intonatifs, le niveau d’amplitude de certains formants, le débit de parole, son rythme, ou encore le vocabulaire choisi. Féminiser une voix, c’est chercher à comprendre ce qui permet d’en identifier le genre, mais également participer à la construction de l’identité de la personne à part entière. [less ▲]

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See detailComprendre la voix et Comment optimaliser sa voix
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

Conference given outside the academic context (2015)

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Peer Reviewed
See detailLayman versus Professional Musician: Who Makes the Better Judge?
Larrouy, Pauline ULg; Magis, David ULg; Grabenhorst, Matthias et al

in PLoS ONE (2015)

The increasing number of casting shows and talent contests in the media over the past years suggests a public interest in rating the quality of vocal performances. In many of these formats, laymen ... [more ▼]

The increasing number of casting shows and talent contests in the media over the past years suggests a public interest in rating the quality of vocal performances. In many of these formats, laymen alongside music experts act as judges. Whereas experts' judgments are considered objective and reliable when it comes to evaluating singing voice, little is known about laymen’s ability to evaluate peers. On the one hand, layman listeners–who by definition did not have any formal training or regular musical practice–are known to have internalized the musical rules on which singing accuracy is based. On the other hand, lay- man listeners’ judgment of their own vocal skills is highly inaccurate. Also, when compared with that of music experts, their level of competence in pitch perception has proven limited. The present study investigates laypersons' ability to objectively evaluate melodies per- formed by untrained singers. For this purpose, laymen listeners were asked to judge sung melodies. The results were compared with those of music experts who had performed the same task in a previous study. Interestingly, the findings show a high objectivity and reliabil- ity in layman listeners. Whereas both the laymen's and experts' definition of pitch accuracy overlap, differences regarding the musical criteria employed in the rating task were evident. The findings suggest that the effect of expertise is circumscribed and limited and supports the view that laypersons make trustworthy judges when evaluating the pitch accuracy of untrained singers. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailOn the accuracy of adults’ auditory perception of normophonic and dysphonic children’s personality.
Verduyckt, Ingrid; Remacle, Marc; Morsomme, Dominique ULg

in Logopedics, Phoniatrics, Vocology (2015), 40(3), 136-147

We investigated the accuracy of auditory inferences of personality of Belgian children with vocal fold nodules (VFN). External judges (N=57) were asked to infer the personality of normophonic (NP ... [more ▼]

We investigated the accuracy of auditory inferences of personality of Belgian children with vocal fold nodules (VFN). External judges (N=57) were asked to infer the personality of normophonic (NP) children and children with VFN (N=10) on the basis of vowels and sentences. The auditory inferred profiles were compared to the actual personality of NP and VFN children. Positive and partly accurate inferences of VFN children’s personality were made on the basis of connected speech, while sustained vowels yielded negative and inaccurate inferences of personality traits of children with VFN. Dysphonic voice quality, as defined by the overall severity of vocal abnormality, conveyed inaccurate and low degrees of Extraversion. This effect was counterbalanced in connected speech by faster speaking rate that accurately conveyed higher degrees of Extraversion, a characteristic trait of VFN children’s actual personality. [less ▲]

Detailed reference viewed: 35 (7 ULg)
See detailLa voix transgenre
Morsomme, Dominique ULg; Remacle, Angélique ULg

Scientific conference (2014, November 04)

Notre société admet deux sexes : féminin et masculin. Cependant, certaines personnes ne s’identifient pas au sexe et au genre qui leur ont été attribués à la naissance. La personne transsexuelle éprouve ... [more ▼]

Notre société admet deux sexes : féminin et masculin. Cependant, certaines personnes ne s’identifient pas au sexe et au genre qui leur ont été attribués à la naissance. La personne transsexuelle éprouve un désir profond de vivre comme une personne du sexe opposé à son sexe biologique. Lors du processus de transition où ont lieu les transformations nécessaires au changement de genre, la logopédie a pour but d’améliorer la cohérence entre l’apparence de la personne et sa voix. Dans cette conférence, nous présenterons des outils pour l’évaluation et la prise en charge permettant la féminisation vocale en cas de transsexualité homme vers femme. Une revue de la littérature scientifique récente nous amènera à discuter de l’efficacité des méthodes de féminisation vocale existantes. Ces techniques seront décrites et illustrées par des cas cliniques. [less ▲]

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See detailEffet de l'expertise musicale sur la perception de la justesse vocale
Gosselin, Laura; Morsomme, Dominique ULg; Larrouy, Pauline ULg

Poster (2014, October 17)

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Peer Reviewed
See detailEvaluation de la pression sous glottique estimée (PSGE) en fonction de la pathologie vocale: étude sur 418 patients.
Morsomme, Dominique ULg; Chareix, Hélène; Finck, Camille ULg et al

Conference (2014, October 13)

Objectif: Notre but est d'analyser la pression sous-glottique estimée (PSGE) en fonction de la pathologie vocale, du genre et du niveau de pression sonore. Nous observons également les corrélations entre ... [more ▼]

Objectif: Notre but est d'analyser la pression sous-glottique estimée (PSGE) en fonction de la pathologie vocale, du genre et du niveau de pression sonore. Nous observons également les corrélations entre la PSGE, le Voice Handicap Index (VHI) et le Dysphonia Severity Index (DSI). Méthode: 418 patients (118 H, 300 F) ont réalisé un bilan vocal (VLS, mesures acoustiques, aérodynamiques, VHI). La PSGE est collectée à l’aide du Phonatory Aerodynamic System Model 6600 (KayPentax). Les patients ont produit 3 séries de /ipipi/ à 3 niveaux de pressions sonores (conversationnel, faible et fort). Résultats: A intensité forte, les hommes ont un niveau de PSGE supérieur à celui des femmes. A intensité faible, le groupe « atrophie » montre des scores plus faibles que le groupe « nodules » et à intensité forte plus faibles que le groupe « polype ». A intensité conversationnelle, le groupe « examen normal » montre des scores plus faibles que les groupes « nodules », « polypes » et « œdème de Reinke ». A intensité faible, la même différence est observée avec en plus les groupes « kystes » et « cicatrices ». Nous observons une corrélation positive entre la PSGE et le VHI à intensité faible et négative à intensité forte. A intensité conversationnelle et faible, nous observons une corrélation négative entre le DSI et la PSGE. Quel que soit le niveau d’intensité, nous n’observons pas de corrélation pour le groupe « kyste ». Conclusion: Cette étude met en évidence l’intérêt de la PSGE. Une PSGE élevée est principalement observée chez les patients avec lésion sur le plan glottique. La corrélation entre PSGE et niveau de pression sonore varie en fonction de la pathologie. La mesure de PSGE peut aider le clinicien à mieux comprendre le comportement vocal du patient en lien avec sa pathologie. [less ▲]

Detailed reference viewed: 92 (3 ULg)
Peer Reviewed
See detailQuel est le profil professionnel des patients consultant en phoniatrie?
REMACLE, Angélique ULg; Petitfils, Cloé; LEJEUNE, LIONEL ULg et al

Conference (2014, October 13)

Nous avons analysé les dossiers de 1079 patients (754 femmes et 325 hommes) qui se sont présentés au CHU de Liège entre 2009 et 2013 pour une plainte vocale. Chez ces patients, nous avons répertorié 121 ... [more ▼]

Nous avons analysé les dossiers de 1079 patients (754 femmes et 325 hommes) qui se sont présentés au CHU de Liège entre 2009 et 2013 pour une plainte vocale. Chez ces patients, nous avons répertorié 121 personnes sans profession (11%), 166 étudiants (16%), 215 retraités (20%), et 577 travailleurs (53%). Parmi ces 577 travailleurs, il y avait notamment 129 enseignants, 55 employés de bureau, 50 chanteurs, comédiens et musiciens, 41 commerçants, 39 managers, 37 aides ménagères et 35 ouvriers. Objectif : Pour les travailleurs, nous avons tenté d’établir le degré d’exposition aux troubles de la voix selon la profession exercée en fonction de leur représentation dans la partie francophone de la Belgique (Wallonie). Notre objectif était de cibler les travailleurs les plus à risque de consulter un spécialiste de la voix. Méthode : Nous avons estimé la proportion de ces travailleurs par profession en calculant le rapport entre leur nombre en consultation phoniatrique et leur nombre parmi les travailleurs wallons. Résultats : Les travailleurs qui consultent le plus pour un problème de voix et qui sont donc le plus à risque sont, par ordre décroissant : les chanteurs, comédiens et musiciens (3.3% ont consulté), suivis par les professeurs de musique (1.5%), les animateurs (0.45%), les entraineurs sportifs (0.29%), les psychologues (0.20%), les journalistes et standardistes (0.17%), et les enseignants (0.14). En conclusion, cette étude montre que les travailleurs qui consultent le plus en phoniatrie ne représentent pas nécessairement le groupe professionnel le plus à risque. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImpact of vocal load on breathiness: Perceptual evaluation
Remacle, Angélique ULg; Schoentgen, Jean; FINCK, Camille ULg et al

in Logopedics, Phoniatrics, Vocology (2014), 39(3), 139-146

Objectives: To evaluate the impact on voice of 2 hours of continuous oral reading. Methods: Fifty normophonic women underwent two sessions of voice loading in which the required intensity level varied: 60 ... [more ▼]

Objectives: To evaluate the impact on voice of 2 hours of continuous oral reading. Methods: Fifty normophonic women underwent two sessions of voice loading in which the required intensity level varied: 60-65 dB(A) for the first session, and 70-75 dB(A) for the second session. Ten expert judges evaluated the breathiness of one sentence recorded before and after each loading session. Pairs of stimuli were presented randomly to the judges, who were asked to designate the breathiest sample. Results: A significant decrease in breathiness was observed following both sessions, suggesting an improvement of voice subsequent to loading. When comparing the two intensity levels, no difference was found for breathiness after vocal loading. [less ▲]

Detailed reference viewed: 62 (19 ULg)
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Peer Reviewed
See detailReliabilität und Validität des "Voice Handicap Index (VHI) adaptiert an die Gesangsstimme"
Barsties, B.; Kropp, J.; Dicks, P. et al

in Laryngo Rhino Otologie (2014)

Reliability and Validity of the "Voice Handicap Index (VHI) Adapted to the Singing Voice" in German. Background : The Voice Handicap Index (i.e., VHI) is one of the most reliable standardized self ... [more ▼]

Reliability and Validity of the "Voice Handicap Index (VHI) Adapted to the Singing Voice" in German. Background : The Voice Handicap Index (i.e., VHI) is one of the most reliable standardized self-evaluation assessments in diagnosis of voice disorders. That tool is the most used in daily clinic,. In 2007, the VHI was adapted to the singing population, called"VHI adapté aux chanteurs". The aim of our study was to investigate the reliability and validity of the German version of the VHI adapted to the singing voice. Materials and Methods: 113 German singers (41 males and 72 females) with diverse singing styles and profession were included in the study. They were divided into 2 groups : a test-group (n=20) with self-perceived vocal complaints and a control-group (n=93) without vocal complaints. Statistical analysis to measure the reliability and validity was conducted with the Cronbach's alpha (i.e., cron.a), independant t-test and receiver operating characteristics as well likelihood ratio, respectively. Results : Reliability was confirmed by acceptable Cron. a (0,713-0,850) for each of the sub-scales and total score. The validity between the 2 groups showed high signifiant differences for each of the sub-scales and total score by which the test-group indicated higher scores than the control-group. Only the construct validity revealed no clear results. Conclusion : The VHI adapted to the singing voice is suited as reliable and valid standardizing evaluation tool, but the diagnostic accuracy has to be investigated again because of too high inaccuracy in the interpretation of the outcome of the present data. [less ▲]

Detailed reference viewed: 58 (7 ULg)