References of "Maillart, Christelle"
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Peer Reviewed
See detailLa qualité des interactions enseignant/enfants pour soutenir le développement langagier à l’école maternelle
Leroy, Sandrine ULiege; Bergeron-Morin, Lisandre ULiege; Bouchard, Caroline et al

Conference (2016, November 08)

Si le milieu familial demeure une source importante de stimulation, l’environnement scolaire, et plus particulièrement l’éducation préscolaire (enseignement maternel en Belgique), constitue un contexte ... [more ▼]

Si le milieu familial demeure une source importante de stimulation, l’environnement scolaire, et plus particulièrement l’éducation préscolaire (enseignement maternel en Belgique), constitue un contexte privilégié pour soutenir le développement du langage et de la communication des enfants. D’une part, il est reconnu que les habiletés langagières dès la petite enfance sont un important prédicteur de la réussite éducative des enfants (Duncan et al., 2007). D’autre part, les interactions avec leur entourage y jouent un rôle primordial. À l’école maternelle, les enfants peuvent bénéficier quotidiennement d’interactions verbales riches et diversifiées, non seulement avec leur enseignant, mais également avec leurs pairs (Blain-Brière et al., 2014). Il a d’ailleurs été démontré que la qualité des interactions en contexte préscolaire joue un effet protecteur sur le développement langagier des enfants plus vulnérables, issus de milieux précarisés (Burchinal et al., 2010; Simard et al., 2013). En conséquence, les enseignants de maternelle occupent une place privilégiée pour favoriser et entretenir des interactions de qualité, propices au développement langagier. Cependant, selon des études internationales, la qualité des pratiques éducatives, surtout en matière de soutien langagier, n’est pas toujours optimale (Bouchard et al., 2010; Piasta et al., 2012), ce qui entraîne des effets plus modestes sur le développement langagier des enfants, surtout chez les plus vulnérables (Dickinson et al., 2011). Aucune étude n’a, à ce jour, été réalisée en Belgique francophone sur les pratiques utilisées dans les classes de maternelle pour soutenir le développement langagier des enfants. L’objectif du travail présenté est donc de documenter la qualité des interactions et l’utilisation de stratégies de soutien langagier par les enseignants dans les classes de deuxième maternelle en Belgique francophone, auprès enfants âgés d’environ 4 ans. Des observations in vivo sont réalisés dans douze classes de deuxième maternelle afin d’évaluer la qualité des interactions enseignant/enfants à l’aide du CLASS® Pre-K (Classroom Assessment Scoring System®, Pianta et al., 2008). Une analyse des stratégies de soutien langagier utilisées par l’enseignant complète le portrait réalisé dans chacune des classes. Ces données sont analysées en relation avec, entre autres, l’expérience professionnelle des enseignants, le nombre d’enfants dans la classe, l’indice socio-économique des écoles, le type d’activités proposées. Les résultats obtenus permettent d’engager une réflexion sur les modalités qui peuvent permettre de mieux soutenir le développement langagier des enfants dans leur contexte éducatif, plus particulièrement auprès des enfants plus vulnérables. [less ▲]

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See detailSpeech style manipulations in dysarthria in French-speaking children: Acoustic findings.
Ancelle, Josephine; Moya Gale, G.; Hetrick, B et al

Poster (2016, November)

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See detailVisual artificial grammar learning in children with SLI : Is variability the key ?
Desmottes, Lise ULiege; Maillart, Christelle ULiege; Demelenne, Pauline et al

Poster (2016, June 18)

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See detailSpeech characteristic of French-speaking children with Dysarthria: Pilot study
MacLeod, andrea; Maillart, Christelle ULiege; Ancelle, J. et al

Poster (2016, June)

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Peer Reviewed
See detailAnalogical reasoning in children with Specific Language Impairment: Evidence from a scene analogy task
Krzemien, Magali ULiege; Jemel, Boutheina; Maillart, Christelle ULiege

Poster (2016, June)

Analogical reasoning development maintains a mutual influence with language acquisition: the use of relational labels helps to resolve analogical reasoning tasks (Christie & Gentner, 2014) while ... [more ▼]

Analogical reasoning development maintains a mutual influence with language acquisition: the use of relational labels helps to resolve analogical reasoning tasks (Christie & Gentner, 2014) while analogical reasoning enables the acquisition of new linguistic concepts or structures (Gentner & Namy, 2006). This link has driven some authors to examine the analogical reasoning ability of children with Specific Language Impairment. Those children have poorer analogical reasoning performance than their age-matched peers without language disorders (Leroy et al., 2012 ; Leroy et al., 2014). So, children with SLI seem to have an analogical reasoning weakness which could be linked to their language disorders. Thus, our goal here is to measure the ability of children with SLI to solve analogies, and to compare it to chronological age-matched but also to linguistic age-matched peers without language disorders. Our hypotheses here are the followings: children with SLI have weaker analogical reasoning competence compared to chronological age-matched peers and similar or weaker analogical reasoning competence compared to language-matched peers. To test these hypotheses, we use a scene analogy task composed of pictures of 20 relations (Richland et al., 2006) varying in relational complexity (binary or ternary relations) and in perceptual distraction. Twenty children with SLI are matched to chronological age and linguistic age peers without language disorders. Children with SLI have poorer performance then their age-matched peers but they have similar performance to their language-matched peers. This data reinforces the idea of a link between analogical reasoning and language, also in children with SLI. However, the nature of this link should still be clarified. [less ▲]

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See detailSoutenir le développement langagier des enfants en maternelle : portrait de la qualité des interactions enseignant.e/enfants
Leroy, Sandrine ULiege; Bergeron-Morin, Lisandre ULiege; Bouchard, Caroline et al

Conference (2016, May 20)

Les enfants issus de milieux précarisés sont plus susceptibles de développer de faibles habiletés langagières (Hoff, 2003 ; Sylvestre & Mérette, 2012). En plus du milieu familial, l’environnement scolaire ... [more ▼]

Les enfants issus de milieux précarisés sont plus susceptibles de développer de faibles habiletés langagières (Hoff, 2003 ; Sylvestre & Mérette, 2012). En plus du milieu familial, l’environnement scolaire constitue un contexte privilégié pour prévenir certaines difficultés langagières (Dickinson, 2011). Les enfants peuvent y bénéficier d’interactions riches et diversifiées, tant avec les adultes qu’avec leurs pairs (Pence et al., 2008). C’est lorsque la qualité des interactions enseignant-enfant atteint un certain seuil que les effets bénéfiques sur les habiletés langagières seraient plus importants, surtout pour les enfants plus vulnérables (Burchinal et al., 2010). Or, la qualité de ces interactions - plus spécifiquement la qualité des stratégies de soutien au développement langagier - est très variable d’un milieu préscolaire à l’autre, selon des études québécoises (Bouchard et al., 2010 ; ISQ, 2014). De surcroît, la qualité serait plus faible dans les milieux défavorisés (Vandenbroeck, 2015). Cependant, aucune étude n’a été menée actuellement en Belgique francophone. L’objectif est de documenter la qualité des interactions et de l’utilisation de stratégies de soutien langagier par les enseignants dans les classes de deuxième maternelle en Wallonie/Bruxelles. Six enseignants de 2ème maternelle participent à la phase-pilote. Des observations in vivo et des enregistrements vidéo sont réalisés dans les classes, dans les conditions les plus naturelles possible. La qualité des interactions est évaluée à l’aide du CLASS® Pre-K (Classroom Assessment Scoring System®, Pianta et al., 2008). La Grille d’évaluation des interactions et des pratiques langagières de l’éducatrice (GEIPLE) est également complétée (Girolametto et al., 2002, traduite par Bouchard et al., 2010). Les résultats permettent d’engager une réflexion sur les modalités actuelles, et sur celles qu’il est possible d’implanter, pour mieux soutenir le développement langagier des enfants, et plus particulièrement des enfants en milieu précarisé, et d’émettre des recommandations relatives aux formations prodiguées aux enseignants. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe Sensitivity of Children with SLI to Phonotactic Probabilities During Lexical Access
Quémart, Pauline; Maillart, Christelle ULiege

in Journal of Communication Disorders (2016), 61

The procedural deficit hypothesis (Ullman & Pierpont, 2005) has been proposed to account for the combination of linguistic and nonlinguistic deficits observed in specific language impairment (SLI ... [more ▼]

The procedural deficit hypothesis (Ullman & Pierpont, 2005) has been proposed to account for the combination of linguistic and nonlinguistic deficits observed in specific language impairment (SLI). According to this proposal, SLI results from a deficit in procedural memory that prevents children from developing sensitivity to probabilistic sequences. We tested the ability of children with SLI to rely on a specific type of probabilities characterizing sequences that occur in a given language: phonotactic probabilities. Twenty French-speaking children with SLI (M = 10;1), 20 typically developing children matched for chronological age (M = 10;0) and 20 typically developing children matched for receptive vocabulary (M = 7;4) performed an auditory lexical decision task. Pseudoword stimuli were built with combinations of either frequently associated phonemes (high phonotactic probability) or infrequently associated phonemes (low phonotactic probability). Phonotactic probabilities had a significant impact on the accuracy and speed of pseudoword rejection in children with SLI, but not in the two control groups. SLI children's greater reliance on phonotactic probabilities relative to typically developing children appears to contradict the PD hypothesis. Phonotactic probabilities may help them to partially overcome their difficulties in accessing the phonological lexicon during spoken word recognition. [less ▲]

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See detailLa guidance parentale : Un outil pour soutenir le développement langagier
Leclercq, Anne-Lise ULiege; Martinez Perez, Trecy ULiege; Maillart, Christelle ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

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Peer Reviewed
See detailMirror-drawing skill in children with Specific Language Impairment: Improving generalization by incorporating variability in the practice session
Desmottes, Lise ULiege; Maillart, Christelle ULiege; Meulemans, Thierry ULiege

in Child Neuropsychology : A Journal on Normal & Abnormal Development in Childhood & Adolescence (2016)

This study aimed to investigate the procedural deficit hypothesis (PDH) in children with Specific Language Impairment (SLI) by using a mirror-drawing task, a sensorimotor adaptation paradigm that does not ... [more ▼]

This study aimed to investigate the procedural deficit hypothesis (PDH) in children with Specific Language Impairment (SLI) by using a mirror-drawing task, a sensorimotor adaptation paradigm that does not involve sequence learning and has never before been used in SLI. Thirty school-aged children with SLI matched to 30 control children had to trace several figures seen only in mirror-reversed view in two learning sessions separated by a one-week delay. Two practice conditions were compared: a constant condition in which children had to trace the same figure throughout the learning trials, and a variable one in which they had to trace different figures in each trial. Results revealed a similar learning pattern between SLI and TD children in both practice conditions, suggesting that initial learning for a nonsequential procedural task is preserved in SLI. However, children with SLI generalized the mirror-drawing skill in the same way as control children only if there was variability in the way the material was trained (variable practice). No significant schedule effects were observed in the control group. [less ▲]

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See detailLes troubles spécifiques du langage : la piste de la mémoire procédurale
Maillart, Christelle ULiege

Scientific conference (2016, March 25)

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See detailComment soutenir le développement du langage des enfants entre 0 et 3 ans, au quotidien dans le milieu d’accueil ?
Maillart, Christelle ULiege

Conference given outside the academic context (2016)

Detailed reference viewed: 161 (9 ULiège)
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See detailLes dysphasies : nouvelles conceptions théoriques et implications cliniques
Maillart, Christelle ULiege

Conference (2016, February 20)

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Peer Reviewed
See detailLater learning stages in procedural memory are impaired in children with Specific Language Impairment
Desmottes, Lise ULiege; Meulemans, Thierry ULiege; Maillart, Christelle ULiege

in Research in Developmental Disabilities (2016)

Background According to the Procedural Deficit Hypothesis (PDH), difficulties in the procedural memory system may contribute to the language difficulties encountered by children with Specific Language ... [more ▼]

Background According to the Procedural Deficit Hypothesis (PDH), difficulties in the procedural memory system may contribute to the language difficulties encountered by children with Specific Language Impairment (SLI). Most studies investigating the PDH have used the sequence learning paradigm; however these studies have principally focused on initial sequence learning in a single practice session. Aims The present study sought to extend these investigations by assessing the consolidation stage and longer-term retention of implicit sequence-specific knowledge in 42 children with or without SLI. Methods and procedures Both groups of children completed a serial reaction time task and were tested 24 h and one week after practice. Outcomes and results Results showed that children with SLI succeeded as well as children with typical development (TD) in the early acquisition stage of the sequence learning task. However, as training blocks progressed, only TD children improved their sequence knowledge while children with SLI did not appear to evolve any more. Moreover, children with SLI showed a lack of the consolidation gains in sequence knowledge displayed by the TD children. Conclusions and implications Overall, these results were in line with the predictions of the PDH and suggest that later learning stages in procedural memory are impaired in SLI. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailUne plateforme collaborative pour soutenir la communication des personnes présentant un trouble du spectre de l’autisme : première évaluation fonctionnelle par des orthophonistes.
Grevesse, Pascale ULiege; dor, Orianne; Maillart, Christelle ULiege

in Joyeux, Nathalie; Topouzkhanian, Sylvia (Eds.) ORTHOPHONIE ET TECHNOLOGIES INNOVANTES (2016)

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Peer Reviewed
See detailImplicit spoken words and motor sequences learning are impaired in children with Specific Language Impairment
Desmottes, Lise ULiege; Meulemans, Thierry ULiege; Maillart, Christelle ULiege

in Journal of the International Neuropsychological Society (2016)

Objective. This study aims to compare verbal and motor implicit sequence learning abilities in children with and without Specific Language Impairment (SLI). Methods. Forty-eight children (24 control and ... [more ▼]

Objective. This study aims to compare verbal and motor implicit sequence learning abilities in children with and without Specific Language Impairment (SLI). Methods. Forty-eight children (24 control and 24 SLI) were administered the Serial Search Task (SST), which enables the simultaneous assessment of implicit spoken words and visuomotor sequences learning. Results. Results showed that control children implicitly learned both the spoken words as well as the motor sequences. In contrast, children with SLI showed deficits in both types of learning. Moreover, correlational analyses revealed that SST performance was linked with grammatical abilities in control children but with lexical abilities in children with SLI. Conclusion. Overall, this pattern of results supports the procedural deficit hypothesis and suggests that domain general implicit sequence learning is impaired in SLI. [less ▲]

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See detailFaire preuve de réflexion éthique pour poser un acte professionnel : une compétence transversale développée tout au long du Master en logopédie
Martinez Perez, Trecy ULiege; Leclercq, Anne-Lise ULiege; Leroy, Sandrine ULiege et al

Poster (2016)

Le code éthique de la profession constitue un point de départ pour guider les actes mais le professionnel de la santé doit régulièrement aller au-delà de celui-ci et faire preuve de réflexion pour ... [more ▼]

Le code éthique de la profession constitue un point de départ pour guider les actes mais le professionnel de la santé doit régulièrement aller au-delà de celui-ci et faire preuve de réflexion pour analyser les situations complexes au niveau moral qui peuvent survenir (Purtilo & Doherty., 2011). L’équipe enseignante du Master en Logopédie de l’Université de Liège (Belgique) a souhaité travailler cette compétence transversale chez les étudiants au cours des cinq années du Master en Logopédie à travers plusieurs dispositifs d’apprentissage complémentaires. Tout d’abord, au cours du Bachelier, l’étudiant est amené à découvrir le code éthique et déontologique de la profession, à identifier les principes de ce code dans une situation professionnelle ciblée puis dans une variété de situations professionnelles. Ensuite, au cours du Master, l’étudiant est amené à inclure une réflexion éthique dans les actes qu’il pose durant ses stages sur le terrain (en contexte monodisciplinaire puis en contexte multidisciplinaire), à discuter des principes dans un contexte d’intervision/supervision avec d’autres étudiants et un tuteur (pour un dispositif similaire en Sciences infirmières, voir Blomberg & Bisholt, 2015) et, finalement, à susciter une réflexion critique chez ses pairs sur une question éthique et déontologique. Ces dispositifs d’apprentissage et leur complémentarité, ainsi que les perspectives d’évaluation seront développés dans le poster. [less ▲]

Detailed reference viewed: 92 (13 ULiège)