References of "Leclercq, Dieudonné"
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See detailPsychologie Educationnelle de l'Adolescent et du Jeune Adulte
Leclercq, Dieudonné ULg

Learning material (2008)

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See detailLes compétences, des objectifs particuliers.
Beckers, Jacqueline ULg; Leclercq, Dieudonné ULg; Poumay, Marianne ULg

Learning material (2008)

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Peer Reviewed
See detailThe 8 Learning Events Model: a Pedagogic Conceptual Tool Supporting Diversification of Learning Methods Experienced by the Online Student
Verpoorten, Dominique ULg; Poumay, Marianne ULg; Leclercq, Dieudonné ULg

in Interactive Learning Environments (2007), 15(2), 151-160

This paper presents the 8 Learning Events Model (8LEM), a pedagogical reference framework which was used, in more than 100 online course, as a starting point for instructional planning. Besides supporting ... [more ▼]

This paper presents the 8 Learning Events Model (8LEM), a pedagogical reference framework which was used, in more than 100 online course, as a starting point for instructional planning. Besides supporting teachers in early stages of the learning design continuum, the paper shows how this learning/teaching model, as a professional development tool, prompts them to diversify the learning methods experienced by students in their courses. A two-pronged rationale about the importance of this diversification with respect to "mathetic" competence development and epistemology is also proposed to discussion. [less ▲]

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See detailComment savoir ce que l'on sait ?
Leclercq, Dieudonné ULg; Poumay, Marianne ULg

in Leclercq, Dieudonné (Ed.) Psychologie Educationnelle de l'adolescent et du jeune adulte, chap. 6 (2007)

Une définition opérationnelle est proposée, qui permet de distinguer 3 opérations (Jugement, analyse, régulation) à trois moments (Pré, Per, Post) sur deux objets (processus et productions) dans deux ... [more ▼]

Une définition opérationnelle est proposée, qui permet de distinguer 3 opérations (Jugement, analyse, régulation) à trois moments (Pré, Per, Post) sur deux objets (processus et productions) dans deux situations (apprentissage et évaluation).Des exemples de situations combinant ces diverses facettes sont donnés et commentés. Des liens théoriques sont faits entre métacognition et les théories de l'estime de soi, du sentiment d'auto-efficacité, des auto-explications, des attributions causales, de la dissonance cognitive, des préconceptions. [less ▲]

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See detailDéontologie des formateurs et des chercheurs en éducation
Leclercq, Dieudonné ULg; Poumay, Marianne ULg

Learning material (2007)

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See detail"Evaluation Clinique Objective et Structurée à l'Université de Liège
Philippe, Geneviève ULg; Leclercq, Dieudonné ULg; Angenot, Luc ULg et al

Article for general public (2007)

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Peer Reviewed
See detailEVALUER AUTREMENT LA CAPACITE D’ANALYSER SA PRATIQUE D’ENSEIGNANT AU SECONDAIRE SUPERIEUR SOUS L’ANGLE DE LA PSYCHOLOGIE EDUCATIONNELLE
Delcomminette, Séverine ULg; Leclercq, Dieudonné ULg; Sente, Isabelle

in Actes du 19ème colloque de l’Association pour le Développement des Méthodologies d'Evaluation en Education (2006, September)

Le cours de psychologie éducationnelle à l’agrégation dispensé au sein de l’Université de Liège s’adresse à des futurs enseignants du secondaire supérieur. En novembre 2006, nous avons renversé notre ... [more ▼]

Le cours de psychologie éducationnelle à l’agrégation dispensé au sein de l’Université de Liège s’adresse à des futurs enseignants du secondaire supérieur. En novembre 2006, nous avons renversé notre processus traditionnel d’évaluation certificative pratiqué depuis 20 ans. Au lieu d’inviter les étudiants à répondre à des questions à choix multiple (QCM) sur des cas créés par nous sur base de nos seules représentations personnelles de la vie en classe, nous leur avons demandé de fournir des exemples dans leur domaine (chimie, langues germaniques, sciences sanitaires, … ; 20 domaines au total). Ce renversement de la perspective est comparable au passage du thème (traduire vers la langue étrangère) à la version (traduire vers sa langue). Dans cet article nous analysons l’aspect docimologique, formatif ainsi que l’intérêt perçu par les étudiants et par les encadrants de cette nouvelle formule d’évaluation. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImpact de tests formatifs organisés via la plateforme Web CT sur la réussite aux tests certificatifs
Hanzen, Christian ULg; Pluvinage, Pascal; Leclercq, Dieudonné ULg

in actes du colloque (2006, May)

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Peer Reviewed
See detailRésultats expérimentaux d'une méthode (CAMEL) d'entraînement et d'évaluation des étudiants de première année universitaire
Leclercq, Dieudonné ULg; Herremans, Thomas ULg; Englebert, L. et al

in Actes du 23e colloque international de l'association internationale de prédagogie universitaire (AIPU) (2006, May)

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See detailLes trois piliers d'un curriculum : Objectifs, Méthodes et Evaluation
Leclercq, Dieudonné ULg

Learning material (2006)

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See detailLa Triple Concordance O-M-E dans les systèmes éducatifs
Leclercq, Dieudonné ULg

Learning material (2006)

Cette série de 28 diapositives illustre par des exemples et contre-exemples, la triple concordance entre Objectifs de formation, Méthodes et Evaluations.

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See detailUn prisme ou une rose des vents des finalités et caractéristiques d'un Dispositif d'Evaluation (DEA)
Leclercq, Dieudonné ULg

Learning material (2006)

According to the prism through which performances are observed (measured and judged), the resulting (numerical or qualitative) pictures that reflect them may vary greatly. A prism has several dimensions ... [more ▼]

According to the prism through which performances are observed (measured and judged), the resulting (numerical or qualitative) pictures that reflect them may vary greatly. A prism has several dimensions. It can also be spoken of a compass of several bipolar dimensions (directions) represnted by nails. A dozen of them are presented and illustrated. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailFrom Expository Teaching to First e-Learning Course Production: Capture in a 17 Online Course Sample of a Pedagogical Pattern Facilitating Transition
Verpoorten, Dominique ULg; Poumay, Marianne ULg; Delcomminette, Séverine ULg et al

in Advanced Learning Technologies (2006)

This paper discusses an activity structure, RQAT, mined from a study of 17 on-line courses. It formats this structure as a pedagogical pattern and presents it as an abstraction to support staff ... [more ▼]

This paper discusses an activity structure, RQAT, mined from a study of 17 on-line courses. It formats this structure as a pedagogical pattern and presents it as an abstraction to support staff development, especially faculty willing to incorporate first online components to enhance face to face courses. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAn inductive and opportunistic detection of a pedagogical pattern in a 17 online course sample
Verpoorten, Dominique ULg; Poumay, Marianne ULg; Delcomminette, Séverine ULg et al

in Proceedings of the European Distance Education Network (2006)

LabSET (Support Lab for Telematic Learning – University of Liège, Belgium) applied a pedagogical pattern detection process on 17 online courses designed by faculty. The analysis unearths 11 instances of ... [more ▼]

LabSET (Support Lab for Telematic Learning – University of Liège, Belgium) applied a pedagogical pattern detection process on 17 online courses designed by faculty. The analysis unearths 11 instances of an activity structure named here RQAT (Reading-Questions/Answers-Test) which offers an alternative (among others) to the conventional lecturing, still extensively practiced in higher education. The recurrence and the relative invariance of the RQAT learning design legitimated an attempt to format it as a pedagogical pattern, used within LabSET's missions of teacher professional development. The conceptual documentation of RQAT suggests also an "illustration" of the pattern and its linkage to a taxonomy of skills. [less ▲]

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