References of "Hindryckx, Marie-Noëlle"
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See detailLa démarche expérimentale comme référent externe à l'autorité du professeur ... ou quand le bruit et l'action sont synonymes d'apprentissage et de compétences
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Daussogne, Christine

in Puzzle (2007, December), 23

Que signifie mener une démarche expérimentale en sciences? En partant d'une mise en situation concrète, nous avons voulu essayer de répondre à quelques questions : que fait-on quand on expérimente en ... [more ▼]

Que signifie mener une démarche expérimentale en sciences? En partant d'une mise en situation concrète, nous avons voulu essayer de répondre à quelques questions : que fait-on quand on expérimente en classe? quel est le rôle de l'élève? de l'enseignant? Quels sont les avantages de travailler par cette méthode? Qui fait "autorité" quand on travaille de telle manière? Les échanges ont été étayés par des résultats d'une recherche-action menée au fondamental. [less ▲]

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See detailL'enseignement par compétences en sciences biologiques : le défi des enseignants ... et des formateurs
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Daussogne, Christine

in Puzzle (2007), (22), 48-51

Lors de la formation initiale des enseignants en sciences biologiques au secondaire, deux phases importantes sont décrites : la phase d'appropriation des prescrits en matière d'enseignement pour ... [more ▼]

Lors de la formation initiale des enseignants en sciences biologiques au secondaire, deux phases importantes sont décrites : la phase d'appropriation des prescrits en matière d'enseignement pour construire des leçons et la phase d'analyse de ces construits en vue de les optimiser. Le présent article montre les difficultés rencontrées par les enseignants, mais aussi par les formateurs. [less ▲]

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See detailRéalisation et supervision d'expériences pilotes visant à renforcer l'articulation entre l'enseignement fondamental et l'enseignement secondaire dans le cadre du contrat pour l'Ecole
Daro, Sabine; Geron, Christine; Graftiau, Marie-Christine et al

E-print/Working paper (2007)

rapport de recherche

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See detailDes socles de compétences à la mise en place d'une démarche expérimentale à l'école primaire : intervention en formation initiale des enseignants
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Graftiau, Marie-Christine; Stegen, Pierre

in Actes du Troisième Congrès des chercheurs e, Education (Re)trouver le plaisir d'enseigner et d'apprendre ; construire savoirs et compétences (2004)

recherche action menée en collaboration entre deux services universitaires et la Haute Ecole Charlemagne de Liège autour de la formation initiale des enseignants du primaire en sciences. Interventions ... [more ▼]

recherche action menée en collaboration entre deux services universitaires et la Haute Ecole Charlemagne de Liège autour de la formation initiale des enseignants du primaire en sciences. Interventions dans le cadre des ateliers de formation professionnelle [less ▲]

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See detailDes socles de compétences à la mise en place d'une démarche expérimentale à l'école primaire : intervention en formation initiale des enseignants
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Stegen, Pierre; Graftiau, Marie-Christine et al

in Herphelin, Martine (Ed.) Actes du troisième congrès des chercheurs en éducation : (re)trouver le plaisir d'enseigner et d 'apprendre; construire savoirs et compétences (2004)

Dans le cadre de ce projet de recherche-action, une collaboration étroite entre deux services universitaires de Liège (Service de Didactique générale , faculté de Psychopédagogie et service de Chimie ... [more ▼]

Dans le cadre de ce projet de recherche-action, une collaboration étroite entre deux services universitaires de Liège (Service de Didactique générale , faculté de Psychopédagogie et service de Chimie organique - faculté des Sciences) et la Haute École Charlemagne (Liège et Huy) s’est mise en place pendant trois ans. La question centrale qui a guidé le travail durant ces trois années est : « Comment incorporer, dans le curriculum de formation des futurs instituteurs, des mises en situation favorisant le développement de leur capacité à construire des activités d’apprentissages faisant intervenir des démarches expérimentales telles que présentées dans le document « Socles de compétences » ? ». L’objet de la collaboration entre les différents partenaires concernés a été la construction d’un outil de formation prenant place dans les ateliers de formation professionnelle (AFP) des futurs enseignants. Cet outil de formation a pris la forme d’un module qui s’est articulé sur une démarche en trois temps : • Faire vivre aux futurs enseignants une démarche de recherche expérimentale concrète, au départ d’une énigme scientifique à leur niveau ; • Prendre du recul face au vécu pour faire identifier par les stagiaires les fondements didactiques de la démarche de formation et prolonger cette réflexion métacognitive par des moments de théorisation sur les contenus visés ; • Construire ensemble des séquences de leçons mettant en place une démarche expérimentale et les tester dans des classes du primaire Ce dispositif a été testé à cinq reprises, dans des situations différentes, à la Haute École Charlemagne dans les implantations de Liège et de Huy. Un document en cinq volumes constitue le rapport final qui clôture les trois années de recherche pour l’AGERS. Il est construit comme un outil destiné aux enseignants des Hautes Ecoles (psychopédagogues et/ou professeur de sciences) ainsi qu’aux maîtres de formation pratique. [less ▲]

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See detailVivre la démarche expérimentale, de la Haute Ecole vers l'école primaire
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Brouwir, Christine ULg; Graftiau, Marie-Christine et al

Conference (2003)

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See detailVers une agrégation en sciences : images d'une collaboration
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Collignon, Viviane ULg; Cornélis, André ULg

in Puzzle (2002), 12

Bilan d'une collaboration entre les didacticiens des sciences physiques, biologiques et chimiques dans le cadre de la réforme de l'agrégation de l'enseignement secondaire supérieur. Deux expériences de ... [more ▼]

Bilan d'une collaboration entre les didacticiens des sciences physiques, biologiques et chimiques dans le cadre de la réforme de l'agrégation de l'enseignement secondaire supérieur. Deux expériences de formation sont racontées et analysées : représentations et démarche expérimentale sur les fruits et légumes en biologie et sur le fonctionnement d'une pile en chimie [less ▲]

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See detailConservation des tourbières hautes à sphaignes des Hautes-Fagnes, Belgique
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg

Conference given outside the academic context (2002)

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See detailLes couleurs : une caractéristique de la lumière
Brouwir, Christine ULg; Hindryckx, Marie-Noëlle ULg

Learning material (2002)

Document élaboré à l'usage des instituteurs du fondamental, désireux de faire des sciences en classe sur le thème des couleurs de la lumière : mise au point théorique

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See detailPour une formation des futurs instituteurs à une autre didactique des sciences à l'école primaire
Brouwir, Christine ULg; Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Stegen, Pierre

in Actes du Deuxième Congrès des Chercheurs en Education : L'école, dans quel(s) sens? (2002)

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See detailPour une formation des futurs instituteurs à une autre didactique des sciences à l'école primaire
Brouwir, Christine ULg; Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Stegen, Pierre

in Herphelin, Martine (Ed.) Actes du 2° congrès des chercheurs en éducation : L'école, dans quel(s) sens? (2002)

Cette recherche s’inscrit en réponse aux constats alarmants concernant l’enseignement des sciences en Communauté française de Belgique.: il s’agit notamment d’une certaine désaffection des jeunes pour des ... [more ▼]

Cette recherche s’inscrit en réponse aux constats alarmants concernant l’enseignement des sciences en Communauté française de Belgique.: il s’agit notamment d’une certaine désaffection des jeunes pour des formations à caractère scientifique ; des performances insuffisantes de nos étudiants, lors des tests internationaux comparatifs ; d’un malaise des enseignants face à la mise en place d'activités scientifiques à caractère expérimental dans les classes primaires et de l’utilisation insuffisante des nombreuses ressources existantes en sciences. Pour expliquer ces constats, un diagnostic souvent posé concerne le déficit quantitatif et qualitatif de l’enseignement des sciences expérimentales. Ce double déficit se constate dès le primaire. Il renvoie à un manque de formation à l’approche expérimentale des instituteurs en fonction aujourd’hui. L’objet de la recherche collaborative est d’étudier les difficultés rencontrées par les normaliens dans la mise en place d’activités à caractère scientifique. La question centrale de cette recherche peut être formulée de la manière suivante : « Comment incorporer, dans le curriculum de formation des futurs instituteurs, des mises en situation favorisant le développement de leur capacité à construire des activités d’apprentissage faisant intervenir des démarches expérimentales ? ». Pour apporter des éléments de réponse à cette question, nous avons privilégié l’hypothèse de travail suivante : l’amélioration des compétences scientifiques des élèves passe nécessairement par une meilleure formation des enseignants. Pour concrétiser cette hypothèse, nous avons fait délibérément le choix d’agir au niveau de la formation initiale des enseignants (construction d'un module de formation). [less ▲]

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See detailL'altération des bords de la tourbière active du Misten par l'exploitation de la tourbe pourrait dater du début du 14ième siècle
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg; Streel, Maurice ULg

in Documents de la Station scientifique des Hautes-Fagnes (2000), 30(4), 95-101

Une étude récente (1999) de la végétation, de la variation du niveau de la nappe aquifère et des caractéristiques de la tourbe sous-jacente, à la périphérie de la tourbière active du Misten permet d ... [more ▼]

Une étude récente (1999) de la végétation, de la variation du niveau de la nappe aquifère et des caractéristiques de la tourbe sous-jacente, à la périphérie de la tourbière active du Misten permet d'entrevoir l'époque la plus probable d'exploitation de la tourbe dans la région de cette tourbière. Un calcul de la vitesse d'accumulation récente de la tourbe à différentes zones à la périphérie de la partie active de la tourbière a été effectué par des sondages de tourbe rapprochés et analysés finement au niveau palynologique. On constate que la vitesse d'accumulation de la tourbe varie selon les profils distants de 10m les uns des autres et que celle-ci diminue au fur et à mesure que l'on se rapproche du bord actuel de la tourbière active. A l'aide d'une datation au carbone 14, nous pouvons avancer que la date de l'altération du bord sud-est de la tourbière active du Misten a dû commencer vers 1330 AD (1170 + 160), soit bien antérieurement au creusement du fossé d'Eupen (1774), mais aussi bien avant les premières exploitations de tourbe connues dans les fagnes de Sourbrodt. [less ▲]

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See detailEvolution régressive récente de la végétation des tourbières hautes à sphaignes en Haute Ardenne (Hautes-Fagnes, Belgique)
Hindryckx, Marie-Noëlle ULg

Doctoral thesis (1999)

In temperate Europe, intact raised bogs from Northern Germany to the French Massif Central are part of rare postglacial ecosystems that one can consider as natural or very close to the natural state ... [more ▼]

In temperate Europe, intact raised bogs from Northern Germany to the French Massif Central are part of rare postglacial ecosystems that one can consider as natural or very close to the natural state. Unfortunately, many of them have been degraded or highly disturbed by intense human activities. Some of them, however, kept a subintact central part. This is the case for the three big raised bogs situated in the Hautes-Fagnes plateau in Belgium: the fagne Wallonne, the fagne de Clefaye and the Misten raised bogs. Their vegetation belongs to the Vaccinio oxycocci-Sphagnetea magellanici Br.-Bl. & Tx. 43 and Eriophoro vaginati-Sphagnetalia papillosi Tx. 70. But the legal conservation measures are not sufficient to guarantee their protection : in the course of the last 30 years, 10 to 25% of the area covered with intact raised bogs of the Hautes-Fagnes plateau have been degraded, mainly invaded by Molinia caerulea. Although it is important to bring forward such alarming observations, it is more essential to understand exactly the origin of the factors causing the degradation, if suitable measures to thwart the factors that condition them, and try to attenuate if not suppress their harmful effects, and thereby restore the conditions that will enable the natural vegetation from these environments to recover the lost areas. Here are the main objectives of this work: • To highlight the current and recent ecological and phytodynamic consequences of the degradation of the raised bogs; • To identify and date the causes of the degradation that struck the intact parts of the raised bogs present on the Hautes-Fagnes plateau; • To examine the practical management measures in the short-, medium-, and long-term taken in Belgium and abroad in order to restore the natural evolution of the peatlands. Studies of the vegetation The vegetation maps, on a scale of 1/250, indicate that, despite some differences, the degradation phenomenon seems to begin in the same way in the three bogs. We can notice: • an invasion by Molinia caerulea of the intact peat areas (in sometimes very high tussocks) but also its presence, in a more diffuse form, within the -narrowzones of transition and even among typical bog species; • a soil draining, resulting in the proliferation of Ericaceae, especially around relatively intact zones; • the existence of Deschampsia flexuosa, which seems to be linked to rather steep slopes at the edge of zones exclusively colonised by Molinia caerulea,; • the poor representation, both in terms of quality as quantity, of bryophytes; fewer than 10 species of peatmosses occur in these peatlands, where they are often little or ill-developed; • the occupation of peat bogs by relatively exclusive species (Empetrum nigrum, Molinia caerulea and other very thick Ericaceae bushes) which prevent other peat forming communities from developing. The analysis of the vegetation releves taken along three transects shows that the Misten bog appears as the most intact one (or the best preserved one) based on the cover, distribution and vitality of peatmosses, although as indicated by the vegetation map, Molinia caerulea surrounds this raised bog. The fagne de Clefaye peat bog seems much drier and the percentage of peatmosses cover is lower compared to the Misten bog. Some Empetrum nigrum clumps no longer contain any mosses. On the other hand, this bog holds more Sphagnum species than either of the other two bogs investigated. The raised bog of the fagne Wallonne is the most degraded one (at least the north-west part of it). The complexity of the problem composed already the focus of several studies as part of a graduate work. In order to have some idea of the evolution of the vegetation, all the releves which have been carried out along the transects of the three bogs have been the subject of an observation follow-up. Even if six or seven years between the vegetation releves is too short a time to show some significant evolution in a peat bog, the results nonetheless enable to bring to the fore some trends in the evolution of the vegetation present in the main bogs of the haut-plateau, Along the itemised transect, the vegetation of the peat bog seems to be stable and optimal for a peat forming activity typical of an ombrotrophic raised bog, to develop. The northern part of the fagne Wallonne bog shows much more worrying signs of evolution (heaths developing quickly) or signs of degradation of its vegetation (reduction of the number of peatmosses, increasing density of Molinia caerulea, and invasion by Betula alba subsp. glutinosa). The vegetation of the fagne de Cléfaye bog clearly evolves towards a drier phase (high intensification of heaths development) without leading to the rarefaction of peatmosses. We wanted to put these evolutional studies in a broader context and take advantage of previous studies carried out on the haut-plateau in similar conditions. Despite the interpretation difficulties that were met, the different studies allow to assert that there has been a quick change in the vegetation of the raised bogs in the last forty years. Are we in the presence of a Natural evolution or a degradation process? The ground cover in the northern part of the fagne Wallonne bog shows obvious signs of degradation. The southern part of it as well as the fagne de Cléfaye bog show instead an evolution of the vegetation towards a stage heavily composed of heaths, with, however, a strong reduction of peatmosses. The Misten bog seems to experience the slowest evolution: is this a former evolution stage of the vegetation or is the balance achieved? Hydrological studies In natural conditions, the fluctuations of the water table of an ombrotrophic bog on a one-year scale remain modest: about 10 centimetres from one season to the other. It is thus interesting to check if the variations of the water table level are of the same nature in different spots of the three studied bogs or if the alteration phenomena, that are visible at the vegetation level and are present on the three bogs also appear in the behaviour of water tables at the surface of these bogs. Based on the follow-up of the 148 dip wells scattered on the three peat bogs, it appears that the Misten bog water table level is the most stable one. This means that the peat forming species, present on the fagne de Clefaye and especially in the studied part of the fagne Wallonne, are constantly subjected to fluctuations (which are sometimes significant) of the water table level. Now, if the peatmosses usually spread according to a humidity gradient, some of them tolerating a greater distance of the water table level than others, it does not mean however that a same species can survive such variations. The dip wells maps and the 3-dimensional representations of the water table enable to better understand the spreading of the vegetation at the surface of the bog. But these measures also reveal the presence of pedological phenomena, natural or not, such as drainage ditches, outlet, exploitation scar, fissures in the peat mass and others, that very much influence the variation of the water table level and thereby the surface vegetation in the short-, medium-, and long-term Paleo-ecological studies In order to better understand the evolution of raised bogs and especially try to find signs of their degradation, it is essential to investigate the peat lying right under the present vegetation. All the steps that have been set about within this context tried to answer the following questions: Is there a link between the vegetation present at the surface and the recent peat composition lying right under? Is there a link between the recently formed peat composition and the water table level observed on the peat bog? Are the microfossils, that are contained in the peat, affected by variations of the water table? Can we draw differences in the composition of the peat according to how far the boring has been carried out from the current active central zone of the peat bog? It clearly appears that the composition of the peat varies according to the type of present vegetation under which the sample was taken and the range of fluctuations of the water table level recorded on this spot. On the Misten peat bog, the palynological study of peat borings 10 m away from one another allowed to show that peat layers representing the same paleobotanical event(s) do not have the same thickness in each boring and can even be absent. In the same way, at a constant rate of pollen, the accumulation speed of the peat is higher in the bog centre compared to its margins. If one considers a same paleo-botanical event, and thus a same period of time, one can see that the pollen concentration is inversely proportional to the thickness of the peat. Two distinct parts are visible on the borings of the Misten peat bog surface: the upper part, the most recent one, characterised by the influence of the topographic position of the boring on the peat forming speed; the lower part, the oldest one, in which the influence is less pronounced. Thanks to different dating techniques (l4C, pollen concentrations and reference borings), this boundary between the two parts can approximately be dated back to the middle of the 14th century. This phenomenon should be related to an anthropogenic phenomenon rather than to a climatic one, given the short distance separating the borings. It would rather be the result of the manual exploitation of the peat than the harmful effects of the Eupen ditch which was dug much later (1774). A lot of microfossils, identifiable or not, present in the borings (rhizopodes, conidia ...) can doubtless be used as degradation indicators. Of course, these studies need to be deepened and systematised before going any further. What emerges especially from these studies is that when one undertakes regeneration attempts on a peat bog, one should not only take the present vegetation and hydrological parameters into account, but also the peat structure and composition, in at least the upper part of the deposits. Research and management Although acting on the current evolution of the Belgian bogs appears essential in order to prevent them from disappearing, it is clear that restoration measures that were appropriate elsewhere, cannot be applied to other areas without some thorough knowledge of the ecological parameters that govern them. The obvious result of this work is that the scientific follow-up of the management measures that have been taken is not only imperative, but that prior study measures of the sites and their characteristics are indispensable. This type of study is heavy because it requires an important investment from the researcher and often causes a lot of damage to the studied flora and fauna. However, these studies are necessary to understand the peatland systems and should even be complemented by further studies (lysimetric, structural or chemical...) . The standardisation of the data gathering system, the improvement of the information techniques and the management of the results organised in a way that allows all the researchers to consult them should contribute towards some lightening of the work. The computer science and the miniaturised electronic technology could improve the efficiency of the measures implemented, thereby benefiting the researcher and the reserve. Given the implied advanced technologies, these modern studies and data gathering processes would be expensive but it is cheap in comparison to the costs of the heavy works that are to be undertaken in the hope of preserving the raised bogs. Moreover, such a preparation of management measures can only improve their efficiency. If, despite all the efforts, the preservation of the jewels of the state nature reserve of the Haute-Fagnes is jeopardised, these studies will at least allow to go further in the understanding of the raised bogs systems. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPeatlands of Wallony (S-Belgium)
Frankard, Philippe; Ghiette, Pascal; Hindryckx, Marie-Noëlle ULg et al

in Suoseura - Finnish Peatland Society (1998), 49(2), 33-47

Various types of peatlands are present in Wallony: raised bogs, oligotrophic and rich fens, wet heaths, marshy woodlands. Many areas have been degraded by past and recent human activities. Much attention ... [more ▼]

Various types of peatlands are present in Wallony: raised bogs, oligotrophic and rich fens, wet heaths, marshy woodlands. Many areas have been degraded by past and recent human activities. Much attention is now devoted to their protection, scientific study and ecological management. Besides their exceptional biological and ecological interest, they are among the last natural spaces in a very urbanised country like Belgium. [less ▲]

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