References of "Geuens, Geoffrey"
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See detailLes limites du "pluralisme" : concentration et réseaux d'affaires dans l'industrie belge du multimédia
Geuens, Geoffrey ULg

Conference given outside the academic context (2010)

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See detailLes industriels belges des médias : une élite politique, confessionnelle et communautaire
Geuens, Geoffrey ULg

Scientific conference (2010, November 08)

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See detail"Nouvelle économie", nouvelle élite ?
Geuens, Geoffrey ULg

Conference (2010, November 05)

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See detailFrom Global Village to Nation-State. A Socio-Economic Approach of American ICT Firms
Geuens, Geoffrey ULg

Scientific conference (2010, May 18)

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See detailLes médiamorphoses du (néo)libéralisme : propagande, idéologie dominante, pensée unique
Geuens, Geoffrey ULg

in Quaderni : la Revue de la Communication (2010), 72 ("Propagandes en démocratie")(printemps), 47-57

Intangible form of ideology, the (neo)liberal « single thought » is the symbol of a disembodied and faceless market, evoking an elusive representation of power, between dispersal, extinction and ... [more ▼]

Intangible form of ideology, the (neo)liberal « single thought » is the symbol of a disembodied and faceless market, evoking an elusive representation of power, between dispersal, extinction and dissolution ; the exact opposite, in somehow, of the propagandist imaginary linked with an instrumentalist and intentionalist representation of power. Acting by mere contagion, without institutional mediation, the « single thought », ahistorical and anti-sociological concept, is a form of alienation of ideology. This paper also shows how confusing an economic system with its philosophical justification, opponents and proponents of (neo)liberal globalization appear to be the two poles of the same encompassing speech. In this sense, if the utopia of market society is alien to real capitalism, it still fulfills a specific function : to confuse the latter with its philosophical justification described as propaganda, dominant ideology or even « single thought ». [less ▲]

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See detailPowerpoint "Les conditions de production de la communication" (33 p)
Geuens, Geoffrey ULg

Learning material (2010)

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See detailMédias : Délocalisation, innovation, reconversion
Geuens, Geoffrey ULg

in Delhalle, Nancy; Dubois, Jacques; Klinkenberg, Jean-Marie (Eds.) Le tournant des années 1970. Liège en effervescence (2010)

En 1966, le rachat conjugué de La Meuse et de La Gazette de Liège annonçait le repli de la Cité ardente dans le domaine de la presse et l’avènement d’une industrie médiatique francophone dominée par la ... [more ▼]

En 1966, le rachat conjugué de La Meuse et de La Gazette de Liège annonçait le repli de la Cité ardente dans le domaine de la presse et l’avènement d’une industrie médiatique francophone dominée par la capitale ; cette même année fut marquée par la naissance de l’association Les Amis de Radio-Liège, partenaire de production de la RTB-Liège et ancêtre directe de Radio Télévision Culture (RTC). En 1982, année qui mérite d’être marquée d’une pierre bleue, l’apparition des premières publicités sur les ondes de Radio-Basse-Meuse et l’offre de services du groupe Libre Belgique aux radios libres locales signent le dépérissement de l’utopie libertaire et l’affirmation du libéralisme marchand. Le rapprochement de ces deux dates n’a rien de fortuit : c’est bien entre ces deux moments que s’est joué, entre déclin et renaissance, le destin de la presse écrite et audiovisuelle liégeoise. [less ▲]

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See detailMédias et milieux d’affaires : des vieilles polémiques au renouvellement de la problématique
Geuens, Geoffrey ULg

in Questions de Communication (2009), 16 ("Journalistes et sociologues : retour sur des luttes pour écrire le social")

A scientific approach on the relations between media and business world can not be reduced to statements of intent by journalists on the presumed autonomy of their sphere of activities against the “powers ... [more ▼]

A scientific approach on the relations between media and business world can not be reduced to statements of intent by journalists on the presumed autonomy of their sphere of activities against the “powers of money”, to the description of secretive networks involving the media elite – too instrumentalist vision of the question – or to the Anglo-Saxon literature both ultra-holistic and hyperindividualistic devoted to Media Moguls and Tycoons. The renewal of this issue requires, in contrast, a theoretical break with these psychological and moralistic representations of social practices. The critical sociology of media companies’ directors appears to be, in this regard, a particularly valuable input to rethink the links between information, economic power and society, by avoiding the pitfall of some form of academicism in social sciences. [less ▲]

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See detailLes principaux groupes médiatiques belges
Geuens, Geoffrey ULg

Scientific conference (2009, November 26)

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See detailThink tanks, experts et pouvoirs
Geuens, Geoffrey ULg

in Quaderni : la Revue de la Communication (2009), 70(automne), 5-88

Des dossiers de presse à la littérature professionnelle, en passant par les sites Internet et autres essais semi savants, il ne manque pas de signes témoignant de l’importance prise par les think tanks ... [more ▼]

Des dossiers de presse à la littérature professionnelle, en passant par les sites Internet et autres essais semi savants, il ne manque pas de signes témoignant de l’importance prise par les think tanks dans l’espace public. Ce dossier ouvre le débat sur ces acteurs de la vie intellectuelle, politique et médiatique, présents à l’échelle nationale comme internationale, en évitant autant le parti pris idéologique que les polémiques stériles ou effets de mode fréquents en la matière. Les temps semblent d’autant plus mûrs pour penser la nature, le fonctionnement et le rôle des think tanks que ces institutions font dans le monde francophone essentiellement l’objet d’une littérature non scientifique, alors que nombreux pourtant sont les travaux anglo-saxons sur la question. Contributeurs au dossier : G. Geuens (ULg), L. Desmoulins (Université Charles de Gaulle Lille 3), D. Forest (Université Rennes 2), D. Béland (Université de la Saskatchewan), C. Ghorra-Gobin (CNRS), F. Vergniolle de Chantal (Université de Bourgogne). [less ▲]

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See detailAvant-propos : think tanks, experts et pouvoirs
Geuens, Geoffrey ULg

in Quaderni : la Revue de la Communication (2009), 70 ("Think tanks, experts et pouvoirs")(automne), 5-9

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See detailLes principaux think tanks français
Geuens, Geoffrey ULg

in Quaderni : la Revue de la Communication (2009), 70 ("Think tanks, experts et pouvoirs")(automne), 79-88

Presentation of most influential french Think Tanks (history, leaders, funding, institutional partners, objectives, activities) : Institut français des Relations internationales (IFRI), Institut de ... [more ▼]

Presentation of most influential french Think Tanks (history, leaders, funding, institutional partners, objectives, activities) : Institut français des Relations internationales (IFRI), Institut de Relations internationales et stratégiques (IRIS), Institut Aspen France, Institut Montaigne, Fondation pour l'Innovation politique (FONDAPOL), En Temps réel, La République des Idées, Institut de l'Entreprise. [less ▲]

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See detailIdéologies et hégémonie : la classe dirigeante au prisme des think tanks
Geuens, Geoffrey ULg

in Quaderni : la Revue de la Communication (2009), 70 ("Think tanks, experts et pouvoirs")(automne), 69-77

This article seeks to rethink the world of think tanks as a sub-space constituting the field of power; growing links of this sub-space with media industry, economy and politics being expressed and ... [more ▼]

This article seeks to rethink the world of think tanks as a sub-space constituting the field of power; growing links of this sub-space with media industry, economy and politics being expressed and consolidated through the seamless movement of certain social agents. These representatives of the financial bourgeoisie have in fact a purely instrumental relation with liberalism, their pragmatism being well accommodated with a social discourse of public regulation. In this perspective, the denunciation of think tanks as a preferred vehicle for liberal ideology ignores the role of think tanks in the construction, reproduction and dissemination of a hegemonic discourse – that of capitalism – which uses both market idolatry and State fetishism. [less ▲]

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See detailDe la sociologie du journalisme à l’analyse du discours médiatique
Geuens, Geoffrey ULg

Conference given outside the academic context (2008)

Atelier d'éducation aux médias

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See detailGlobalisation, communication et pouvoir
Geuens, Geoffrey ULg

Conference given outside the academic context (2008)

Atelier d'éducation aux médias

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See detailNew Economy, New Myths ? The American Media Industry in Perspective
Geuens, Geoffrey ULg

Scientific conference (2008, October 16)

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See detailY être, c’est en être : le Groupe Bilderberg et la Commission trilatérale
Geuens, Geoffrey ULg

Article for general public (2008)

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