References of "Etienne, Anne-Marie"
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Peer Reviewed
See detailLa perception d'iniquité et les besoins psychosociaux des conjoints de personnes atteintes d'un cancer : quelle prise en charge TCC est efficace?
Etienne, Anne-Marie ULiege; Grégoire, Charlotte ULiege; Wagener, Aurélie ULiege et al

Poster (2015, May)

Introduction : Dans un couple, le développement d’un cancer chez un des partenaires peut être source de déséquilibre dans leur relation qui mènera à la perception d’iniquité. L’équilibre d’une relation ... [more ▼]

Introduction : Dans un couple, le développement d’un cancer chez un des partenaires peut être source de déséquilibre dans leur relation qui mènera à la perception d’iniquité. L’équilibre d’une relation dépend de deux facteurs généraux : l’investissement et les bénéfices, subdivisés eux-mêmes en sous-investissement / surinvestissement et sous-bénéfice / sur-bénéfice. En oncologie, le sous-investissement est principalement ressenti par les patients qui ont l’impression de ne pas apporter suffisamment de soutien à leur partenaire sain. À l’opposé, le surinvestissement est généralement ressenti par les partenaires sains qui ont l’impression de s’investir trop dans la relation. De même les patients ont l’impression de recevoir une quantité de support et de récompenses supérieure à ce qu’ils méritent, un sur-bénéfice alors que pour le proche il s’agit plutôt du sentiment de sous-bénéfice, c’est-à-dire, la sensation de recevoir trop peu de support et de récompenses dans la relation (Cf. Ybema & al., 2001 ; Kuijer, R. & al., 2004 ; Pinkert, C. & al., 2013). Méthodologie : Dans l’étude 1, 37 conjoints sont répartis aléatoirement (GE versus GC) ; dans l’étude 2, 23 couples sont randomisés en 2 groupes (GE vs GC). Avant et après l’intervention, tous complètent différents questionnaires psychologiques. L’étude 1 compare l’efficacité de la combinaison de deux méthodes d’action «hiérarchisation des besoins psychosociaux et résolution de problème» (Groupe expérimental, GE) à l’utilisation d’une seule : la hiérarchisation (Groupe contrôle, GC); elle vise une diminution du sentiment d’iniquité chez le conjoint. L’étude 2 évalue si la combinaison produit des résultats différents selon que le conjoint est accompagné du patient (Groupe expérimental, GE) ou non (Groupe contrôle, GC) ; elle vise une diminution du sentiment d’iniquité à la fois chez le conjoint et le patient. Résultats : Dans l’étude 1, les comparaisons indiquent une diminution du nombre de besoins psychosociaux importants et insatisfaits chez les conjoints du GE (F = 9.08 ; p = .006) mais une absence de prédominance d’une des deux dimensions de la perception d’iniquité sur l’autre. Dans l’étude 2, 57% des conjoints rapportaient une expérience positive (bienfaits du dialogue, changement comportemental) mais celle-ci est davantage rapportée dans le GC que dans le GE. Les résultats indiquent une amélioration de la satisfaction liée au besoin sélectionné (F = 19,94 ; p = .000) mais pas de diminution significative de la détresse (F = 2,44 ; p = .135). Le sentiment de sous-investissement et de sur-bénéfice ressenti par les patients a diminué après l’intervention (F = 9,02 ; p = .007), bien que l’on ne note aucune différence significative entre les groupes. Les patients du GE observent par ailleurs une diminution de leur sentiment de sous-investissement ainsi qu’une diminution des réactions aidantes du conjoint, à l’inverse dans le GC (F = 7,80 ; p = .012). Conclusion : Les interventions TCC proposées ont un effet positif : pour le conjoint sur la satisfaction relative à un besoin précis, pour le patient sur le comportement de l’aidant et son sentiment d’iniquité. Néanmoins, la présence du patient n’a pas constitué une plus-value. [less ▲]

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See detailEvaluation of the effectiveness of simulation of cardiac arrhythmias in children
Bragard, Isabelle ULiege; Seghaye, Marie-Christine ULiege; Baugnon, Thomas et al

Poster (2015, May)

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Peer Reviewed
See detailEvaluation de l’efficacité de la simulation haute fidélité dans la prise en charge des troubles du rythme cardiaque chez l’enfant: étude pilote
SCHUMACHER, Katharina ULiege; Seghaye, Marie-Christine ULiege; Baugnon, Thomas et al

in Tijdschrift van de Belgische Kinderarts = Journal du Pédiatre Belge (2015, March), 17(1),

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Peer Reviewed
See detailTransfer of communication skills to the workplace: Impact of a 38-hour communication skills training program designed for radiotherapy teams
Merckaert, Isabelle; Delevallez, France; Gibon, Anne-Sophie et al

in Journal of Clinical Oncology (2015), 33(8), 901-909

Purpose This study assessed the efficacy of a 38-hour communication skills training program designed to train a multidisciplinary radiotherapy team. Methods Four radiotherapy teams were randomly assigned ... [more ▼]

Purpose This study assessed the efficacy of a 38-hour communication skills training program designed to train a multidisciplinary radiotherapy team. Methods Four radiotherapy teams were randomly assigned to a training program or a waiting list. Assessments were scheduled at baseline and after training for the training group and at baseline and 4 months later for the waiting list group. Assessments included an audio recording of a radiotherapy planning session to assess team members’ communication skills and expression of concerns of patients with breast cancer (analyzed with content analysis software) and an adapted European Organisation for Research and Treatment of Cancer satisfaction with care questionnaire completed by patients at the end of radiotherapy. Results Two hundred thirty-seven radiotherapy planning sessions were recorded. Compared with members of the untrained teams, members of the trained teams acquired, over time, more assessment skills (P = .003) and more supportive skills (P = .050) and provided more setting information (P = .010). Over time, patients interacting with members of the trained teams asked more open questions (P = .022), expressed more emotional words (P = .025), and exhibited a higher satisfaction level regarding nurses’ interventions (P = .028). Conclusion The 38-hour training program facilitated transfer of team member learned communication skills to the clinical practice and improved patients’ satisfaction with care. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailIdentification of clinical parameters predictive of one-year survival using two geriatric tools in clinically fit older patients with hematological malignancies: Major impact of cognition
Dubruille, Stéphanie; Libert, Yves; Roos, Myriam et al

in Journal of Geriatric Oncology (2015), 6(5), 362-369

Background Little is known about the reliability of G8 screening tool and the prognostic value of clinical parameters within the Comprehensive Geriatric Assessment (CGA) in clinically fit older patients ... [more ▼]

Background Little is known about the reliability of G8 screening tool and the prognostic value of clinical parameters within the Comprehensive Geriatric Assessment (CGA) in clinically fit older patients with hematological malignancies. Materials and Methods This study was performed to assess the reliability of G8 as a screening tool and to determine the predictive value of CGA items in terms of 1-year overall survival (OS). G8 and CGA were proposed to 107 consecutive patients (65–89 years) with hematological malignancies assessed by their physicians as clinically fit, meaning not exhibiting geriatric syndromes and/or irreversible comorbidities significantly impairing their daily function, and thus able to receive chemotherapy. Results Out of 107 patients, 90 patients were evaluable and completed both scales; 72% and 80% were defined as “vulnerable” when evaluated with G8 (≤14.5) or CGA (≥2 impairments) respectively. The area under ROC-curve of G8 compared to CGA was 0.749 ± 0.051. Neither G8 nor CGA total scores were predictive of 1-year OS. However, age (HR = 1.105, 95% CI: 1.016–1.202; p = 0.019), diagnosis (HR = 5.208, 95% CI: 1.895–14.310; p = 0.001) and cognitive status (HR = 3.260, 95% CI: 1.043–10.194; p = 0.042) were predictive of OS. Conclusions We conclude that in our selected hematological patients: 1) the G8 score does not help selecting patients for CGA, 2) the G8 and CGA total scores do not predict OS, and 3) in addition to the age and disease itself, cognitive impairment appears to be a powerful prognostic factor. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnxiety at the first radiotherapy session for non-metastatic breast cancer: Key communication and communication-related predictors.
Lewis, Florence; Merckaert, Isabelle; Lienard, Aurore et al

in Radiotherapy and oncology : journal of the European Society for Therapeutic Radiology and Oncology (2015), 114(1), 35-41

BACKGROUND AND PURPOSE: Patients may experience clinically relevant anxiety at their first radiotherapy (RT) sessions. To date, studies have not investigated during/around the RT simulation the key ... [more ▼]

BACKGROUND AND PURPOSE: Patients may experience clinically relevant anxiety at their first radiotherapy (RT) sessions. To date, studies have not investigated during/around the RT simulation the key communication and communication-related predictors of this clinically relevant anxiety. MATERIAL AND METHODS: Breast cancer patients (n=227) completed visual analog scale (VAS) assessments of anxiety before and after their first RT sessions. Clinically relevant anxiety was defined as having pre- and post-first RT session VAS scores 4cm. Communication during RT simulation was assessed with content analysis software (LaComm), and communication-related variables around the RT simulation were assessed with questionnaires. RESULTS: Clinically relevant anxiety at the first RT session was predicted by lower self-efficacy to communicate with the RT team (OR=0.65; p=0.020), the perception of lower support received from the RT team (OR=0.70; p=0.020), lower knowledge of RT-associated side effects (OR=0.95; p=0.057), and higher use of emotion-focused coping (OR=1.09; p=0.013). CONCLUSIONS: This study provides RT team members with information about potential communication strategies, which may be used to reduce patient anxiety at the first RT session. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImplémentation d’un cours avec simulation haute fidélité pour la préparation des internes débutant leur formation en pédiatrie et en médecine d’urgence
SCHUMACHER, Katharina ULiege; Seghaye, Marie-Christine ULiege; Solowianiuk, Marie et al

in Tijdschrift van de Belgische Kinderarts = Journal du Pédiatre Belge (2015), 17(1),

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Peer Reviewed
See detailPerception du bien-être chez les étudiants de l’Université de Liège
Cloes, Marc ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege; Maslah, Olfa et al

Conference (2014, December 15)

This study is focused on the analysis of the wellness perception of a representative sample of students of the University of Liege. Findings confirm those of the literature as males at students who ... [more ▼]

This study is focused on the analysis of the wellness perception of a representative sample of students of the University of Liege. Findings confirm those of the literature as males at students who consider to be physically active have higher scores of wellness. The study reveals also that students who are still leaving with their parents have higher scores of wellness. [less ▲]

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See detailVers une nouvelle compréhension de la santé
Etienne, Anne-Marie ULiege

Article for general public (2014)

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See detailLes aspects psychologiques de l’apprentissage du langage
Stassart, Céline ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege

Conference given outside the academic context (2014)

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Peer Reviewed
See detailanxiety at the first radiotherapy session for non-metastatic brest cancer: key communication and communication-related predictors
Lewis, Florence; Merckaert, Isabelle; Liénard, Aurore et al

in Radiotherapy & Oncology (2014)

Background and purpose Patients may experience clinically relevant anxiety at their first radiotherapy (RT) sessions. To date, studies have not investigated during/around the RT simulation the key ... [more ▼]

Background and purpose Patients may experience clinically relevant anxiety at their first radiotherapy (RT) sessions. To date, studies have not investigated during/around the RT simulation the key communication and communication-related predictors of this clinically relevant anxiety. Material and methods Breast cancer patients (n = 227) completed visual analog scale (VAS) assessments of anxiety before and after their first RT sessions. Clinically relevant anxiety was defined as having pre- and post-first RT session VAS scores ⩾4 cm. Communication during RT simulation was assessed with content analysis software (LaComm), and communication-related variables around the RT simulation were assessed with questionnaires. Results Clinically relevant anxiety at the first RT session was predicted by lower self-efficacy to communicate with the RT team (OR = 0.65; p = 0.020), the perception of lower support received from the RT team (OR = 0.70; p = 0.020), lower knowledge of RT-associated side effects (OR = 0.95; p = 0.057), and higher use of emotion-focused coping (OR = 1.09; p = 0.013). Conclusions This study provides RT team members with information about potential communication strategies, which may be used to reduce patient anxiety at the first RT session. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailVécu des conjoints face au cancer de leur partenaire : Rôle de proche aidant principal, besoins psychosociaux et détresse émotionnelle
Wagener, Aurélie ULiege; Bragard, Isabelle ULiege; Jonius, Bénédicte et al

in Année Mosaïque (L’): Revue Interdisciplinaire de Jeunes Chercheurs en Sciences Humaines (2014), 12

Introduction. Cancer causes in patients cognitive, emotional and behavioral reactions but what about their spouses? Aim. This study aims to describe, among spouses in good physical health, the size of ... [more ▼]

Introduction. Cancer causes in patients cognitive, emotional and behavioral reactions but what about their spouses? Aim. This study aims to describe, among spouses in good physical health, the size of their nearest major role in helping their emotional distress and psychosocial needs. Methodology. Participants were recruited with the prior consent of the patient, in four hospitals from Liege (Belgium). The assessments were administered: sociodemographic data, Hospital Anxiety and Depression Scale, Caregiver Reaction Assessment, Perception of Inequity, Psychosocial Needs Inventory. Results. Thirty-seven spouses (23 men, 14 women) participated in this study. The main scores show a positive self-esteem as a close primary caregiver and a high level of anxiety. Predominant psychosocial needs concern especially interactions with healthcare professionals, information and support. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailConstruction d’un référentiel de compétences pour la formation de psychologues
Peters, Stéphanie ULiege; Meulemans, Thierry ULiege; Maillart, Christelle ULiege et al

Conference (2014, May 19)

L’élaboration de ce référentiel de compétences pour les psychologues répond à trois motivations principales, relevées lors de démarches d’évaluation de la qualité de notre enseignement : accompagner le ... [more ▼]

L’élaboration de ce référentiel de compétences pour les psychologues répond à trois motivations principales, relevées lors de démarches d’évaluation de la qualité de notre enseignement : accompagner le parcours identitaire et pédagogique des étudiants, faciliter le travail partenarial entre enseignants, et répondre aux obligations institutionnelles. Le modèle théorique qui a guidé la construction du référentiel est celui proposé par J. Tardif (2006). Il présente notamment comme avantages de préciser les situations professionnelles dans lesquelles sont mobilisées les compétences et leurs composantes, de définir des trajectoires de développement qui témoignent ainsi de la progression de l’étudiant dans son parcours de formation, et de lier les apprentissages à des domaines de ressources permettant donc de faire le lien avec les cours du programme. Pour construire ce référentiel, trois sources ont été mobilisées : (1) les pratiques des psychologues professionnels (Hansez, Côte & Mormont, 2008), (2) la littérature existante concernant les compétences des psychologues (Batram & Roe, 2005 ; Europsy, 2005 ; Tuning, s.d.) et les critères de qualité d’une formation universitaire en psychologie (APA, 2008, 2013 ; Mayo, 2008), et (3) l’expertise des enseignants du cursus. Cette communication présentera le référentiel, composé de cinq compétences. Elle s’arrêtera également sur deux points de discussion qui ont émergé lors de la construction de ce référentiel, et qui le colorent largement : (1) la maîtrise de savoirs théoriques et méthodologiques, et (2) l’importance de développer chez les étudiants des réflexes et outils d’analyse des enjeux et effets sociétaux des pratiques et des savoirs du psychologue. Les implications de ce référentiel dans la conception du parcours de formation seront annoncées. [less ▲]

Detailed reference viewed: 120 (11 ULiège)