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See detailConstruction et évaluation de curriculums
Denis, Brigitte ULg

Learning material (2010)

Ce cours traite de la conception et de l'évaluation de curriculums de formation. Il se base sur une approche technologique de la formation qui vous amènera à instrumenter votre démarche et à l'envisager ... [more ▼]

Ce cours traite de la conception et de l'évaluation de curriculums de formation. Il se base sur une approche technologique de la formation qui vous amènera à instrumenter votre démarche et à l'envisager dans une perspective systémique. Parmi les divers outils, "modèles", démarches proposés pour instrumenter ce processus, le "modèle BECOMERIOR" (Leclercq, 2007) nous servira de repère pour déterminer les étapes de développement d'un curriculum de formation. Les objectifs du cours sont les suivants : 1. Analyser des (parties de) curriculums de formation relevant de contextes et de modalités d’organisation variés, sous divers angles (socio-économiques, pédagogiques, organisationnels, etc.) et avec différentes grilles d’analyse (outils et modèles). 2. Appliquer à des cas concrets de conception ou d’aménagement de curriculums ou de cours les étapes BECOMERIOR avec leurs techniques et/ou taxonomies propres. 3. Tenir compte d’une approche systémique dans l’analyse ou la conception d’un curriculum de formation. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailFAD: augmenter l'interactivité pour diminuer la distance?
Henry, Julie ULg; Vandeput, Etienne ULg; Denis, Brigitte ULg

in Actes du Colloque scientifique Ludovia 2010 (2010, August)

Peut-on réellement prétendre qu'en contexte de formation à distance (FAD) l'interactivité brise la distance ? En théorie, une démarche de conception de FAD axée à la fois sur le respect de critères ... [more ▼]

Peut-on réellement prétendre qu'en contexte de formation à distance (FAD) l'interactivité brise la distance ? En théorie, une démarche de conception de FAD axée à la fois sur le respect de critères ergonomiques, sur des stratégies et des outils stimulant l'activité des apprenants et la communication entre acteurs du dispositif va dans ce sens. Encore faut-il la mettre concrètement en oeuvre. Cet article traite de l'interactivité comme solution aux diverses contraintes rencontrées par les apprenants en situation de FAD. Les auteurs alimentent leurs réflexions au travers de champs disciplinaires variés tels que l'ergonomie des interfaces homme-machine, la psychopédagogie et la communication (synchrone et asynchrone). Dans chacun de ces champs, ils répertorient quelques bonnes pratiques pour la conception d'un dispositif de FAD « interactive ». [less ▲]

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See detailPolitiques, stratégies et pratiques en cours à la FAPSE de l’ULg et dans les Hautes Écoles de la Communauté française de Belgique
Denis, Brigitte ULg

Conference (2010, May 20)

The author presents different uses of ICT in courses and training curriculums at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Liège. She also deals with some considerations on ... [more ▼]

The author presents different uses of ICT in courses and training curriculums at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Liège. She also deals with some considerations on initial and continuous training in ICTE uses in High Schools of the French Community of Belgium. The presentation ends on different elements to be considered about policies, strategies and practices (e.g. Insertion of courses in the official initial training curriculums, teachers' certification in ICT and ICTE in Higher Education, ICT mastery...ergonomy and acceptability of tools, isomorphism principle, evaluation, creation and animation of networks and communities of practice to sustain contiunous traing). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCops’ creation and evolution sustained by ICT tools and services
Denis, Brigitte ULg; Fontaine, Perrine ULg

in Dirckinck-Holmfeld, L.; Hodgson, V.; Jones, C. (Eds.) et al Proceedings of the 7th International Conference on Networked Learning 2010 (2010, May)

This paper reports the representations and practices evolution of two CoPs’ members of the domain of education who used ICT tools and services supporting collaborative edition and documents production ... [more ▼]

This paper reports the representations and practices evolution of two CoPs’ members of the domain of education who used ICT tools and services supporting collaborative edition and documents production. These artefacts related to multimedia authoring, knowledge management and mediation are based on the respect of standards allowing data accessibility, reusability and interoperability.They have been developed within the framework of the European project PALETTE through a participatory design process in which these CoPs were involved. <br />The evolution of the CoPs’ members’ representations and practices was observed through answers to a questionnaire (before and after the activities), the individual logbooks weekly handled by the participants, interviews and their productions. <br />First, we observed that the use of several tools or services allows the members to become more <br />competent in the domain of the ICT in terms of practices and technological literacy. They discover more transverse functions through the tools and feel more comfortable when using new interfaces. <br />This also decreases fears of certain members who had negative representations regarding ICT. <br />Then, the scenarios concretely offered to the CoPs’ members to live collaborative activities supported by ICT artefacts. They could exchange ideas, resources and knowledge. These experiments enabled them to refine their representations about collaborative learning and to get reference tools to support their future activities. They declared the use of these artefacts allowed the emergence of a CoP but also the development of the feeling of belonging to a CoP. The tasks realization during the trials created some common interests between the members. For many of them it was their first experiment in collaborative edition. They learned favourable modes and codes to produce and exchange when carrying on this kind of task. They also perceived the importance of the role of a CoP animator. <br />As for the production of documents, the discovery of several new tools allowed the CoPs’ members to compare them with different editors and examine their advantages and disadvantages. Even if the tools were not still or sufficiently accepted and adopted by the members, this comparison allowed a certain awareness of the importance of standards, exchangeable documents and durability of data. [less ▲]

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See detailRôles et formation des tuteurs intervenant dans des dispositifs de FOAD
Denis, Brigitte ULg

Scientific conference (2010, February)

Cette conférence aborde les points suivants : - e-tuteur : un nouveau rôle du formateur ? - Des rôles différenciés selon les DFOAD - Formation des e-tuteurs - Exemples de profils d’intervention

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See detailMéthodes de formation et théories de l'apprentissage
Leclercq, Dieudonné ULg; Denis, Brigitte ULg

Learning material (2010)

Ce syllabus traite de huit paradigmes d'apprentissage-enseignement et des théories qui s'y rapportent.

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Peer Reviewed
See detailS'auto-former aux TIC
Henry, Julie ULg; Denis, Brigitte ULg; Vandeput, Etienne ULg

Poster (2009, June)

Poster présentant deux dispositifs de formation visant la maitrise des TIC et la méthodologie (didactique des TIC) qui les sous-tendent.

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See detailPALETTE: Online pedagogical catalogue of tools and services
Denis, Brigitte ULg; Vandeput, Etienne ULg

Report (2009)

This deliverable presents services and tools developed during the PALETTE project. Online descriptions, video teasers and printable documents are available from a “Service Gallery”. The teasers provide ... [more ▼]

This deliverable presents services and tools developed during the PALETTE project. Online descriptions, video teasers and printable documents are available from a “Service Gallery”. The teasers provide information from different points of views: a problem evoked by a CoP member, the answer provided by the developer and a supplementary account by a CoP mediator or an educationist. A series of printable documents give information on the services from the developer’s and a learning specialist’s points of views. The interface of the Service Gallery also provides a link to the PALETTE portal. A short survey helps the potential users to choose which service start to explore. A link to the Learning and Organisational Resources and another one to examples of generic scenarios illustrate some potential uses of the tools and services in order to sustain CoP’s activities. From the end of the PALETTE project (February 2009), these resources will be available from a website hosted at the CRP. [less ▲]

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See detailPALETTTE : Knowledge Management Services for CoPs : Final Report
Giboin, Alain; El Ghali, Adil; Barlatier, Pierre-Jean et al

Report (2009)

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See detailPALETTE: Learning and Organisational Resources: Conceptual Instruments for Self- Analysis, Learning and Developments of CoPs
Ashwin, Paul; Daele, Amaury; Barlatier, Pierre-Jean et al

Report (2009)

The purpose of this deliverable is to present the researches that have been led for modelling learning and activities in CoPs. On the basis of these models, we developed Learning and Organisational ... [more ▼]

The purpose of this deliverable is to present the researches that have been led for modelling learning and activities in CoPs. On the basis of these models, we developed Learning and Organisational Resources (LORs) that are short activity scenarios aiming at developing learning, collaboration and uses of technological services in CoPs. The LORs are especially focused on the Generic Scenarios developed by WP5 and presented in D.IMP.08 i.e. ‘Reification’, ‘Debate & Decide’, and ‘Identity building’. The LORs have been trialled and evaluated by CoPs. In the conclusions, we synthesize the evaluation accounts from the CoPs and we provide advices for the use of the LORs by CoPs from various domains and contexts. [less ▲]

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See detailPALETTE: Analysis of Instrumental Genesis lived by the CoPs
Daele, Amaury; Charlier, Bernadette; Ciussi, Mélanie et al

Report (2009)

The research presented in this deliverable aimed at observing and analysing the use of PALETTE services in authentic CoP contexts. We first present our conceptual framework based on the instrumental ... [more ▼]

The research presented in this deliverable aimed at observing and analysing the use of PALETTE services in authentic CoP contexts. We first present our conceptual framework based on the instrumental genesis theory. We then present our methodology for the generation of data and the analysis. Seven cases of design in use of PALETTE services and scenarios by CoPs are then described and analysed. In the discussion section, we carry out a cross-case analysis aiming at highlighting the common conditions of use of the services through the seven analysed cases. This discussion provides reflection that may inform the use of PALETTE services by other CoPs in other contexts. Finally, in the conclusion, we reflect on our methodological approach and results, and provide guidelines for further research. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailNational Policies and Practices on ICT in Education: Belgium
Denis, Brigitte ULg; Valcke, M.; Van Braag, J.

in Plomp, T.; Anderson, R. E.; Law, N. (Eds.) et al Cross-National Information and Communication Technology. Policies and Practices in Education (2009)

This chapter describes the national policies and practices on ICT in education in Belgium (French Community of Belgium and flemsih community).

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See detailTechnologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation en contexte scolaire (TIC-EF)
Denis, Brigitte ULg

Learning material (2009)

Le cours comprend les chapitres suivants : 1. Approche systémique de la formation initiale et continue des enseignants aux usages des TICE 2. Analyse d’activités de formation/apprentissage recourant aux ... [more ▼]

Le cours comprend les chapitres suivants : 1. Approche systémique de la formation initiale et continue des enseignants aux usages des TICE 2. Analyse d’activités de formation/apprentissage recourant aux TIC et discussion de leurs apports à l’enseignement 3. Analyse de dispositifs de formation recourant aux TIC sous l’angle de l’innovation 4. Évaluation de la qualité ergonomique et pédagogique de produits multimédias et de sites Web éducatifs 5. Création de scénarios pédagogiques intégrant les TIC 6. Problématiques d’évaluation et leur instrumentation à l’aide des TIC [less ▲]

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See detailLearning and Teaching Paradigms applied in e-Learning
Denis, Brigitte ULg

Conference (2008, June)

Description of teaching and learning paradigms applied in elearning environments.The model presented sustains the instructional design of such environments.

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See detailTools and services to sustain collaborative edition, share and capitalization of knowledge
Denis, Brigitte ULg

Conference (2008, June)

Presentation of several tools used to support collaborative edition. Issues about sharing, capitalizing and managing knowledge.

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Peer Reviewed
See detail« Usages de l’ordinateur et apports des médias et des TIC en enseignement » : Construction d’un curriculum de cours destiné aux futurs enseignants de la Communauté française de Belgique
Fontaine, Perrine ULg; Denis, Brigitte ULg

in Charnet, Chantal; Ghersi, Claire; Monino, Jean-Louis (Eds.) Actes du XXVe Colloque de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU). Le défi de la qualité dans l'enseignement supérieur : vers un changement de paradigme. Thème 2 (2008, May)

L’étude de Feyens (2006) met en évidence une série de problèmes liés à la mise en œuvre du cours « Usages de l’ordinateur et apports des médias et des TIC en enseignement » dans le cadre de la formation ... [more ▼]

L’étude de Feyens (2006) met en évidence une série de problèmes liés à la mise en œuvre du cours « Usages de l’ordinateur et apports des médias et des TIC en enseignement » dans le cadre de la formation de futurs enseignants (instituteurs et professeurs de l’enseignement secondaire inférieur) en Communauté française de Belgique. Par exemple, l’absence de curriculum officiel de formation, pas de titre spécifique requis chez les enseignants en charge de ce cours, … Un des axes du projet HETICE (Hautes Écoles et Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation) mené par le Centre de Recherche sur l’Instrumentation, la Formation et l’Apprentissage (CRIFA) de l’Université de Liège s’attelle actuellement à la mise au point d’un tel curriculum, à la formation des enseignants dispensant ce cours et à l’évaluation de son impact sur leurs pratiques de formation. Cet article traite d’une série d’actions entreprises pour développer ce curriculum et de leurs premiers résultats : une analyse des besoins, une contextualisation de la problématique de la formation initiale des futurs enseignants, une réflexion sur les usages et la plus-value des TIC, un sondage sur les pratiques des TIC effectives des enseignants dans leurs activités d’enseignement/apprentissage et l’élaboration d’une première mouture du curriculum tenant compte de différentes facettes et de la triple concordance entre les objectifs poursuivis, les activités d’apprentissage proposées et l’évaluation. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLearrn-Nett, un réseau pour la formation des enseignants. Une communauté de pratique ?
Lebrun, M.; Deschryver, N.; Charlier, B. et al

in Charnet, Chantal; Ghersi, Claire; Monino, Jean-Louis (Eds.) Le défi de la qualité dans l'enseignement supérieur : vers un changement de paradigme. Actes du XXVe Colloque de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire (AIPU) (2008, May)

Il y a plus de 10 ans, le réseau LEARN-NETT naissait de la rencontre de professeurs en sciences de l’éducation et était financé pendant trois ans, d’abord au niveau belge puis par la Communauté Européenne ... [more ▼]

Il y a plus de 10 ans, le réseau LEARN-NETT naissait de la rencontre de professeurs en sciences de l’éducation et était financé pendant trois ans, d’abord au niveau belge puis par la Communauté Européenne. Leur préoccupation ? Outre la formation aux usages des TIC dans les pratiques de formation, oeuvrer à la qualité de la formation pédagogique des futurs enseignants en les rendant davantage capables de travailler en équipe (apprentissage de la collaboration à distance) et d’assurer leur propre développement professionnel. Un élément particulier ? Le réseau LEARN-NETT est toujours actif. Ce mini-colloque sera décliné en trois parties. (1) Le dispositif pédagogique LEARN-NETT : les lignes de forces restées stables depuis 10 ans et les aspects qui ont évolué en fonction des avancées technopédagogiques. (2) Une des valeurs ajoutées de ce dispositif : la formation des tuteurs. Comment les tuteurs apprennent-ils leur fonction, développent-ils leurs compétences dans ce dispositif ? (3) Les bénéfices pour les différents acteurs de LEARN-NETT (enseignantschercheurs, tuteurs …), les perspectives nouvelles liées aux développements pédagogiques et technologiques, les conditions de survie et de développement d’un tel réseau et l’impact institutionnel d’un tel projet comme catalyseur de l’innovation pédagogique. [less ▲]

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See detailPALETTE : Extensions of O'CoP Ontology
Dieng-Kuntz, Rose; Denis, Brigitte ULg; El Ghali, Adil et al

Report (2008)

This deliverable first analyzes some integration problems encountered during the integration of the O’CoP ontology that was developed by several ontologists. Then, we describe several experiments of ... [more ▼]

This deliverable first analyzes some integration problems encountered during the integration of the O’CoP ontology that was developed by several ontologists. Then, we describe several experiments of development of CoP-specific ontologies · Natural Language processing (NLP) tools were used by Knowledge Management (KM) service developers for analyzing a corpus of e-mails of the @pretic CoP, so as to develop a “Technical Problem” ontology. We also reused an existing hierarchy in order to build the Ontopedia ontology. Last, the development of the ontologies “Human Problems” and “Learning and Teaching” for the @pretic CoP relied on brainstormings between the CoP mediator and the CoP members. · For the Form@Hetice CoP, the ontology was aimed at being used by the BayFac system offering service of document classification, and was developed by the service developers, with a validation by the Form@Hetice CoP mediator. · For Learn-Nett CoP, the ontology was also aimed at being used by the BayFac system, and was developed by the service developers and the CoP mediator (who was also a member of the CoP), with a continuous validation by a CoP focus group. · For the TFT CoP, tbe ontology was developed manually by the CoP mediator through a folksonomy obtained using tags on the CoP documents, according to social tagging approach. At the end of the deliverable, we compare these different ontologies with related work and we analyze them from reusability viewpoint [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailForm@HETICE : une étude de cas vue sous l'angle de la théorie des communautés de pratique
Milstein, A.; Denis, Brigitte ULg

in Actes du Colloque EIAH 2007 : International Workshop "Learning and working in CoPs : theoretical and technological issue" (2007, June)

La notion de communauté de pratique peut jouer un rôle important dans une nouvelle réflexion sur l’apprentissage. De nombreuses théories sur le sujet se multiplient dans la littérature. Néanmoins, comme ... [more ▼]

La notion de communauté de pratique peut jouer un rôle important dans une nouvelle réflexion sur l’apprentissage. De nombreuses théories sur le sujet se multiplient dans la littérature. Néanmoins, comme le soulignent Dameron et Josserand (2005), il manque une analyse processuelle du développement des communautés de pratique. Il existe un décalage réel entre la richesse conceptuelle des travaux sur cette forme d’organisation et le peu d’études en profondeur sur la dynamique de ce type de groupes, les « phases » de leur développement ainsi que sur l’impact effectif du partage des pratiques. Un certain nombre d’enquêtes (Dameron & Josserand, 2005 ; Cappe, 2005 ; Laferrière, 2005) ont déjà été réalisées. Notre travail entre dans cette démarche de validation du concept de communauté de pratique. Nous présentons ici une étude de cas : le projet Form@HETICE. Cet article décrit notre travail d’observation de la situation actuelle et d’identification de l’existence ou non de communautés de pratique au sein de ce projet. [less ▲]

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