References of "Constantinidis, Christina"
     in
Bookmark and Share    
Peer Reviewed
See detailLe rôle des réseaux sociaux pour les femmes entrepreneures: Une lecture en termes de genre
Constantinidis, Christina ULiege

Conference (2009, November 06)

Cet article explore la problématique des réseaux d’affaires chez les femmes entrepreneures sous l’angle du genre. Le but est d’appréhender leurs représentations et comportements et de comprendre les ... [more ▼]

Cet article explore la problématique des réseaux d’affaires chez les femmes entrepreneures sous l’angle du genre. Le but est d’appréhender leurs représentations et comportements et de comprendre les difficultés pouvant y être liées. Notre contribution est double. Nous identifions des facteurs participant à la construction des réseaux, avec un focus sur les représentations individuelles et contribuons à une explication par les réseaux des difficultés vécues. [less ▲]

Detailed reference viewed: 119 (18 ULiège)
See detailThe daughters of family business: Developing a global research agenda
Nelson, Teresa; Constantinidis, Christina ULiege

Conference (2009, June 18)

Detailed reference viewed: 23 (3 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailIntegrating Succession and Gender Issues from the Perspective of the Daughter of Family Enterprise across the U.S. and EU
Constantinidis, Christina ULiege; Nelson, Teresa

in Management International = International Management = Gestión Internacional (2009), 14(1), 43-54

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise as they consider ... [more ▼]

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise as they consider the option of family entrepreneurship. From this perspective we examine the extant literature and present findings from two exploratory empirical research efforts, one in Belgium and one in the U.S., to better understand internationally how daughters perceive their leadership paths in the family business. We take into consideration growing social acceptance of women’s leadership, and women’s own career-mindedness, which influence traditional views of the opportunities for daughters inside and outside of the family business. Research avenues and practical recommendations to support successful succession of daughters are discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 75 (19 ULiège)
Full Text
See detailIntegrating Succession and Gender Issues from the Perspective of the Daughter of Family Enterprise across the U.S. and EU
Constantinidis, Christina ULiege; Nelson, Teresa

Conference (2008, November 04)

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise. From this ... [more ▼]

We engage a gender analysis, including consideration of the social phenomena of separation and hierarchy, to consider the role, condition and aspirations of daughters of family enterprise. From this perspective we examine the extant literature and present findings from two exploratory empirical research efforts, one in the EU and one in the U.S., to better understand how daughters perceive their leadership paths in the family business internationally. We take into consideration growing social acceptance of women’s leadership, and women’s own career-mindedness, which influence traditional views of the opportunities for daughters inside and outside of the family business. Research avenues and practical recommendations to support successful succession of daughters are discussed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 92 (8 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFemmes entrepreneures et formation à distance : Quel impact sur leur sentiment d’efficacité personnelle? Etude du cas ELFE
Constantinidis, Christina ULiege

in AIPTLF (Ed.) Actes du 15e Congrès de l'AIPTLF. Entre tradition et innovation, comment transformons-nous l'univers du travail? (2008, August 20)

Cette communication s’inscrit dans le cadre du projet Elfe et vise à évaluer l’impact d’une formation à distance pour femmes créatrices et chefs d’entreprise sur leur sentiment d’efficacité personnelle ... [more ▼]

Cette communication s’inscrit dans le cadre du projet Elfe et vise à évaluer l’impact d’une formation à distance pour femmes créatrices et chefs d’entreprise sur leur sentiment d’efficacité personnelle, tel que défini par Bandura (1997). Nous situons notre intervention par rapport aux premier et deuxième niveaux d’évaluation d’une formation selon Kirkpatrick (1983), se rapportant respectivement à la satisfaction des apprenants et à leurs acquis, avec une attention particulière au sentiment d’efficacité personnelle. Notre méthodologie de recherche qualitative est basée sur dix études de cas approfondies auprès de femmes futures créatrices et chefs d’entreprise. Les résultats en termes de satisfaction des apprenantes sont nuancés et mettent en évidence différents éléments de contexte. Par contre, l’étude révèle qu’au terme de la formation à distance, les femmes entrepreneures de notre échantillon ont vu leur sentiment d’efficacité personnelle augmenter. Nous identifions différents facteurs explicatifs. Enfin, l’analyse met en évidence certains éléments relatifs au troisième niveau de Kirkpatrick, le transfert sur le terrain, ouvrant ainsi la route à de nouvelles pistes de recherche. Les implications managériales sont importantes. En effet, il nous semble crucial que notre formation s’inscrive dans une vision à long terme et, au-delà de développer les connaissances et compétences, contribue aussi et surtout à renforcer le sentiment d’efficacité personnelle des apprenantes par rapport à leurs capacités entrepreneuriales, facteur déterminant pour la performance présente et future de leurs entreprises. [less ▲]

Detailed reference viewed: 94 (18 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa reprise d’entreprise familiale par les filles d’entrepreneur: Une lecture en termes de genre
Constantinidis, Christina ULiege; Santin, Sarah

Conference (2008, May 15)

Notre communication présente les résultats d’une recherche consacrée à la problématique de la reprise d’entreprise familiale par les filles d’entrepreneur. L’analyse de onze études de cas nous a permis ... [more ▼]

Notre communication présente les résultats d’une recherche consacrée à la problématique de la reprise d’entreprise familiale par les filles d’entrepreneur. L’analyse de onze études de cas nous a permis d’analyser le processus de succession tel que vécu et perçu par les filles d’entrepreneur qui reprennent l’entreprise familiale, en identifiant les acteurs clés de l’environnement interne et externe. Nous effectuons une lecture des trajectoires en termes de genre, en examinant les phénomènes de séparation et de hiérarchisation. Nous portons une attention particulière à la configuration familiale (composition de la fratrie mixte ou féminine) et au secteur d’activité (à prédominance masculine ou féminine). Nos résultats mettent en évidence des effets de genre importants, notamment en ce qui concerne le choix du cédant en matière de successeur, ce qui amène des conséquences en termes de positionnement et de motivations des filles d’entrepreneur (reprise par choix ou par nécessité). Par ailleurs, le positionnement des filles en tant que successeurs « par défaut » nous permet de souligner des phénomènes de hiérarchisation. Enfin, nos résultats montrent de quelle manière les filles d’entrepreneur, une fois identifiées comme successeurs, se font accepter et construisent leur crédibilité et leur légitimité vis-à-vis de la famille et des parties prenantes. [less ▲]

Detailed reference viewed: 137 (19 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDaughters Taking Over the Family Business : A Gender Analysis
Constantinidis, Christina ULiege; Cornet, Annie ULiege

Conference (2008)

This paper investigates the succession process as perceived and lived by daughters taking over the family business, with a gender perspective. Despite the rich literature on the succession process in ... [more ▼]

This paper investigates the succession process as perceived and lived by daughters taking over the family business, with a gender perspective. Despite the rich literature on the succession process in family firms, few studies use a gender approach, though an increasing number of ventures are launched, taken over and managed by women, largely contributing to the economic development. In line with Dumas (1998), Barbot et al. (2005) and Vera & Dean (2005), our research aims at analyzing the succession process when daughters take over the family business. Our contribution is a gender analysis of the process, including the social phenomena of separation and hierarchy, with a focus on family composition. Using the model of Cadieux et al. (2000), we identify at each stage of the succession process, the key actors of the environment, we analyze their interactions and see how they open opportunities or rise difficulties in terms of legitimacy for daughters. The qualitative thematic analysis of eleven detailed case studies reveals a strong influence of the presence or absence of a son on the motivations and positioning of daughters, as well as on the construction of their legitimacy towards family and stakeholders. This study leads to several implications for public and private initiatives. [less ▲]

Detailed reference viewed: 189 (17 ULiège)
Peer Reviewed
See detailManaging Diversity: research into reconciliation of economic and social rationales
Cornet, Annie ULiege; Warland, P.; Constantinidis, Christina ULiege

Conference (2007, July)

Detailed reference viewed: 34 (6 ULiège)
See detailL’entrepreneuriat féminin: Des trajectoires de mobilité
Constantinidis, Christina ULiege

in Gavray, Claire (Ed.) Femmes et Mobilités (2007)

Detailed reference viewed: 50 (11 ULiège)
See detailChapitre 6. Entreprendre au féminin: Une réalité multiple et des attentes différenciées
Cornet, Annie ULiege; Constantinidis, Christina ULiege

in Zghal, Riadh (Ed.) L’entrepreneuriat. Théories, Acteurs, Pratiques (2007)

Les femmes optent de plus en plus souvent pour le statut d'indépendante et, trop rarement encore, pour le statut de "chef d'entreprise". Cet article cherche à identifier les caractéristiques de ... [more ▼]

Les femmes optent de plus en plus souvent pour le statut d'indépendante et, trop rarement encore, pour le statut de "chef d'entreprise". Cet article cherche à identifier les caractéristiques de l’entrepreneuriat féminin : caractéristiques des femmes entrepreneures, caractéristiques liées au type d’activité entrepreneuriale qu’elles vont choisir et stratégies mises en oeuvre pour réussir leur projet (financement, formation et réseaux). Cet article est fondé sur une recherche quantitative et qualitative, réalisée à partir d’un échantillon de femmes entrepreneures wallonnes (Belgique). Celle-ci permet de montrer que le projet entrepreneurial des femmes a certes des similarités avec celui des hommes mais que certains choix et stratégies restent marqués par des rapports sociaux de genre. Ceci plaide pour une approche de l’entrepreneuriat qui intègre ces réalités de genre. [less ▲]

Detailed reference viewed: 297 (21 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes femmes entrepreneures et la transmission d’entreprise
Constantinidis, Christina ULiege; Cornet, Annie ULiege

in AIREPME (Ed.) Actes du 8ème CIFEPME (2006, October)

Cette communication présente des résultats de recherche afférant à la reprise d’entreprise familiale par des filles d’entrepreneurs. Nous identifions les différentes stratégies mises en oeuvre par les ... [more ▼]

Cette communication présente des résultats de recherche afférant à la reprise d’entreprise familiale par des filles d’entrepreneurs. Nous identifions les différentes stratégies mises en oeuvre par les femmes repreneuses dans ce contexte d’entreprise familiale pour asseoir leur crédibilité et affirmer leur identité de femmes chefs d’entreprise. Ces stratégies peuvent se concevoir en termes de choix des personnes-clés dans leur entourage, de développement de compétences spécifiques, de gestion des ressources humaines, ou de comportements en matière financière et bancaire. [less ▲]

Detailed reference viewed: 84 (13 ULiège)
Peer Reviewed
See detailFinancing of Wonen-Owned Ventures:- The Impact of Gender and Other Owner- and Firm-Related Variables
Constantinidis, Christina ULiege; Cornet, Annie ULiege; Asandei, S.

in Venture Capital (2006), 8(2), 133-157

Detailed reference viewed: 31 (16 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFinancing of Women-Owned Ventures: The Impact of Gender and Other Owner- and Firm-Related Variables
Constantinidis, Christina ULiege; Cornet, Annie ULiege; Asandei, Simona

in Venture Capital (2006), 8(2), 133-157

While women-owned ventures represent an increasing proportion of new businesses in most western countries, most of them have particular financing patterns and encounter barriers in their access to ... [more ▼]

While women-owned ventures represent an increasing proportion of new businesses in most western countries, most of them have particular financing patterns and encounter barriers in their access to financing. Recent research on the question argues that barriers to financing are mainly dependent on factors other than gender, such as owner- and firm-related characteristics. This quantitative and qualitative study, through descriptive statistics and interview analysis, examines the relationship between financing patterns and barriers and gender from the woman entrepreneur’s viewpoint. It explores the behaviours and representations of women entrepreneurs towards financing, and considers to what extent the women see their own approaches as being different from those of men. Our study suggests that a gender effect still exists, and tries to identify its location and the corresponding implications for further research and action. [less ▲]

Detailed reference viewed: 123 (14 ULiège)
See detailL’entrepreneuriat féminin: Une trajectoire de mobilité
Constantinidis, Christina ULiege

Conference (2005, August 29)

Detailed reference viewed: 62 (8 ULiège)
Peer Reviewed
See detailFemale entrepreneurs and financing
Constantinidis, Christina ULiege; Cornet, Annie ULiege

in RENT XVIII Proceedings (2004, November)

Our paper presents some results from a research on women's entrepreneurship in Belgium, which is part of a wider project called “Diane”, which took place within the framework of an equal opportunity ... [more ▼]

Our paper presents some results from a research on women's entrepreneurship in Belgium, which is part of a wider project called “Diane”, which took place within the framework of an equal opportunity action. We choose to expose one of the most interesting aspects of this research on women’s entrepreneurship : financing. The main question of our research was to enquire whether there are any specificities in the women’s entrepreneurship in Belgium as regards the financing of their firms. First, we investigated the amounts that female entrepreneurs invested for the start-up and development of their firms. Second, we aimed to determine which financing sources were used by female entrepreneurs. Finally, we enquired whether they had access to external financing, and more specifically to bank loans. Our results show that female entrepreneurs have mainly recourse to their personal savings or to family and friends’ loans to finance the company start-up and development. But they use also bank loans in a great extent for their firm launching. Nevertheless, it seems that they apply for bank loans only if they have no other choice, due to their strong risk-aversion and their lack of trust toward bankers. These reasons also lead them to invest lower amounts in the start-up and development of their companies. Female entrepreneurs face a lot of barriers to bank financing. There are several specific financing problems for female entrepreneurs, related to some of their firm’s characteristics, especially the field of activity and the size. Some gender characteristics can also be barriers to financing. On the basis of our results, we draw some recommendations for public authorities. [less ▲]

Detailed reference viewed: 91 (7 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEntreprendre au féminin : une réalité multiple et des attentes différenciées
Cornet, Annie ULiege; Constantinidis, Christina ULiege

in Revue Française de Gestion (2004), 30(151), 191-204

Les femmes optent de plus en plus souvent pour le statut d’indépendante et, trop rarement encore, pour le statut de « chef d’entreprise ». Cet article cherche à comprendre les facteurs qui semblent guider ... [more ▼]

Les femmes optent de plus en plus souvent pour le statut d’indépendante et, trop rarement encore, pour le statut de « chef d’entreprise ». Cet article cherche à comprendre les facteurs qui semblent guider leur choix, le type d’activités vers lesquelles elles s’orientent, les difficultés qu’elles rencontrent ainsi que leurs succès et les stratégies mises en œuvre pour réussir leur projet. Cet article est fondé sur une recherche quantitative et qualitative qui permet de montrer que le projet entrepreneurial des femmes a certes des similarités avec celui des hommes mais certains choix et stratégies restent marqués par des rapports sociaux de genre. [less ▲]

Detailed reference viewed: 88 (15 ULiège)
Peer Reviewed
See detailDiane Project: Women’s Entrepreneurship
Constantinidis, Christina ULiege; Cornet, Annie ULiege

in ICSB 2003 Proceedings (2003, June 16)

Our research project aims to inquire whether there are any specificities in female entrepreneurship and if necessary to point them out. Our study will take different angles: first, the women-owned ... [more ▼]

Our research project aims to inquire whether there are any specificities in female entrepreneurship and if necessary to point them out. Our study will take different angles: first, the women-owned societies’ profile, second the women entrepreneurs’ business processes and finally the women entrepreneurs’ profile. Tools will be shaped in accordance with this analysis, in order to increase the awareness of women and intermediates of business creation and development. [less ▲]

Detailed reference viewed: 34 (5 ULiège)