References of "Cloes, Marc"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
See detailIdentification de la place des chercheurs et des praticiens dans la recherche sur l’intervention dans les APS
Cloes, Marc ULg

in Cloes, Marc (Ed.) L’intervention dans les Activités physiques et sportives : rétro/perspectives (2003)

La recherche sur l'Intervention dans les Activités Physiques et Sportives (APS) est a donné une place privilégiée aux chercheurs dans le sens où ces derniers ont guidé majoritairement les choix des thèmes ... [more ▼]

La recherche sur l'Intervention dans les Activités Physiques et Sportives (APS) est a donné une place privilégiée aux chercheurs dans le sens où ces derniers ont guidé majoritairement les choix des thèmes de recherche et laissé aux sujets un rôle secondaire. L'évolution actuelle met clairement en évidence le besoin de les impliquer davantage. En se basant sur une analyse de la littérature spécifique au domaine des APS, ce texte tente ainsi de faire ressortir l'intérêt des recherche-action. [less ▲]

Detailed reference viewed: 51 (5 ULg)
Full Text
See detailFormation continue en jonglerie
Fischbach, Willi; Cloes, Marc ULg

in Revue de l'Education Physique (2003), 43(4), 114-125

Le premier auteur est étudiant passionné de jonglerie, il a réalisé un mémoire de fin d’études portant sur l’utilisation de la jonglerie en milieu scolaire. Cet article est préparé à partir du contenu de ... [more ▼]

Le premier auteur est étudiant passionné de jonglerie, il a réalisé un mémoire de fin d’études portant sur l’utilisation de la jonglerie en milieu scolaire. Cet article est préparé à partir du contenu de formations continuées proposées aux maîtres de stage qui collaborent à la formation des étudiants de l’AESS de l’Institut Supérieur d’Education Physique et de Kinésithérapie de l’ULg. [less ▲]

Detailed reference viewed: 111 (5 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPositive and negative aspects of « Sport + Studies Programmes » organized at secondary school level, perceived by athletes and their classmates
Cloes, Marc ULg; Schelings, Virginie; Ledent, Maryse et al

Poster (2002, October)

In several sports, athletes reaching the world-class level have experienced hard years of practice. Training must be intensive and respect high quality criteria. Today, promising teenagers are enrolled in ... [more ▼]

In several sports, athletes reaching the world-class level have experienced hard years of practice. Training must be intensive and respect high quality criteria. Today, promising teenagers are enrolled in sport programmes. However sport career achievement being so hazardous, it is necessary to guarantee the best school preparation to youths following the way to high level sport. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (3 ULg)
Full Text
See detailL’interdisciplinarité, une démarche trop peu exploitée ?
Motter, Pascale; Cloes, Marc ULg

Poster (2002, September 28)

"Faire de l'interdisciplinarité, c'est promouvoir l'enseignement dans lequel les différentes disciplines scolaires seraient entre elles le moins juxtaposées et le plus articulées" (Boillot & Le Dru, 1993 ... [more ▼]

"Faire de l'interdisciplinarité, c'est promouvoir l'enseignement dans lequel les différentes disciplines scolaires seraient entre elles le moins juxtaposées et le plus articulées" (Boillot & Le Dru, 1993). Laissée de côté depuis une vingtaine d'années, la démarche interdisciplinaire est à nouveau à l'honneur, depuis la prise en compte grandissante de l'étendue des problèmes environnementaux. [less ▲]

Detailed reference viewed: 39 (2 ULg)
Full Text
See detailAnalyse des démarches cognitives associées au traitement d’informations collectives
Lenzen, Benoît; Bonfond, Jeanne-Marie; Cloes, Marc ULg

Poster (2002, September 28)

L'information collective fait partie des interventions pédagogiques du professeur d'éducation physique. Si certaines caractéristiques de son émission on pu être inférées de l'observation des comportement ... [more ▼]

L'information collective fait partie des interventions pédagogiques du professeur d'éducation physique. Si certaines caractéristiques de son émission on pu être inférées de l'observation des comportement de l'enseignant, il n'en va évidemment pas de même en ce qui concerne le processus de réception et de traitement. Cet autre pôle du phénomène ne saurait en effet être étudié que d'un point de vue cognitif. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 14 (3 ULg)
Full Text
See detailAnalyse des stratégies d’intervention mises en œuvre par l’intervenant en éducation physique impliqué dans l’enseignement spécial de type II
Melgar, José F.; De Potter, Jean-Claude; Cloes, Marc ULg

Poster (2002, September 28)

Tout au long de ces dernières années, la recherche en Pédagogie des activités physiques et sportives a contribué à éclaircir les variables qui optimisent la pratique éducative et la relation enseignant ... [more ▼]

Tout au long de ces dernières années, la recherche en Pédagogie des activités physiques et sportives a contribué à éclaircir les variables qui optimisent la pratique éducative et la relation enseignant/élève. Peu de recherches en Pédagogie des activités physiques et sportives ont été menées auprès des personnes déficientes intellectuelles. La complexité et la singularité des conduites motrices chez cette population incitent l'intervenant en éducation physique à améliorer ses interventions et à réfléchir aux stratégies d'enseignement à mettre en place. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (1 ULg)
Full Text
See detailComparaison de variables associées à la motivation intrinsèque en éducation physique dans deux classes de filles
Ledent, Maryse; Motter, Pascale; Piéron, Maurice et al

Poster (2002, September 28)

Implicitement ou explicitement, la motivation fait partie de notre quotidien: la sphère familiale, le monde professionnel et celui des loisirs sont envahis de principes donnant à cette motivation un rôle ... [more ▼]

Implicitement ou explicitement, la motivation fait partie de notre quotidien: la sphère familiale, le monde professionnel et celui des loisirs sont envahis de principes donnant à cette motivation un rôle central dans le développement de comportements adéquats. L'école, partie intégrante de la société et à sa suite l'éducation physique, constituent également un domaine propice à ce genre de discours. [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (1 ULg)
Full Text
See detailSpécificités des disciplines morphocinétiques en termes d’émission et de traitement des informations collectives
Laraki, Nadine; Lenzen, Benoît; Bonfond, Jean-Marie et al

Poster (2002, September 28)

Plusieurs auteurs opposent les morphocinèses, actions motrices visant à reproduire une forme, à finalité de communication et d'expression, aux topocinèses, mouvements dirigés vers un objectif spatialement ... [more ▼]

Plusieurs auteurs opposent les morphocinèses, actions motrices visant à reproduire une forme, à finalité de communication et d'expression, aux topocinèses, mouvements dirigés vers un objectif spatialement défini, à finalité d'effection ou de manipulation. Discipline à caractère presque exclusivement morphocinétique, la danse a suscité de très nombreuses études. Parmi elles, certaines portaient sur l'observation des comportements de l'enseignant, tandis que d'autres se centrîent plutôt sur les processus d'apprentissage moteur et l'amélioration de la performance. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 28 (1 ULg)
Full Text
See detailElaboration d’un outil destiné à déterminer le style d’apprentissage préférentiel en éducation physique chez des élèves de l’enseignement secondaire
Horin, Michel; Therer, Jean; Cloes, Marc ULg

Poster (2002, September 28)

Ce travail tente de proposer un nouveau référentiel en méthodologie de l'enseignement de l'éducation physique, axé sur la mise en valeur des styles d'apprentissages préférentiels des élèves de l ... [more ▼]

Ce travail tente de proposer un nouveau référentiel en méthodologie de l'enseignement de l'éducation physique, axé sur la mise en valeur des styles d'apprentissages préférentiels des élèves de l'enseignement secondaire. Dans l'état actuel de nos analyses, nous entendons par style d'apprentissage, les modalités de résolution de problèmes. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (1 ULg)
Full Text
See detailChantier n° 1 : Les structures du sport
Cloes, Marc ULg

in Communauté française (Ed.) Les Chantiers du sport. Ensemble construisons le sport (2002)

Detailed reference viewed: 55 (6 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSport-études : Comparaison des caractéristiques motivationnelles et des relations sociales des élèves sportifs et de leurs condisciples
Cloes, Marc ULg; Schelings, Virginie; Ledent, Maryse ULg et al

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2002), 1

Le sport-études a été créé afin de permettre aux jeunes ayant de bonnes dispositions sportives de les développer dans le cadre d’un programme intégré à leur formation scolaire. Si les modalités pratiques ... [more ▼]

Le sport-études a été créé afin de permettre aux jeunes ayant de bonnes dispositions sportives de les développer dans le cadre d’un programme intégré à leur formation scolaire. Si les modalités pratiques diffèrent largement d’une structure à l’autre selon la législation en vigueur, les sportifs sont inévitablement confrontés à des problèmes communs. Bizarrement, peu d’études semblent s’y être intéressées. Par ailleurs, les élèves qui partagent la formation scolaire des sportifs constituent un groupe auquel il n’est jamais fait référence. [less ▲]

Detailed reference viewed: 588 (8 ULg)
Full Text
See detailL’intervention pédagogique dans le domaine de l’entraînement sportif
Cloes, Marc ULg

Scientific conference (2002)

Detailed reference viewed: 9 (1 ULg)
Full Text
See detailSpectators’ characteristics, expenses and feelings. Comparison between four top level sport events organized in the region of Liège
Lenzen, Benoît; François, Cédric; Jurion, Bernard ULg et al

in Laaksonen, K.; Löppönen, P.; Nykänen, E. (Eds.) et al Book of proceedings of the 10th congress of the European Association for Sport Management. Future of sport management (2002)

A team of researchers collected data from one thousand of spectators attending 10 sport events organized within the region of Liège during the year 1999. Spectators were randomly submitted to an ... [more ▼]

A team of researchers collected data from one thousand of spectators attending 10 sport events organized within the region of Liège during the year 1999. Spectators were randomly submitted to an individual interview. Questions were about four main themes: (1) socio-economic characteristics of spectators; (2) spending; (3) opinion about the sport event; and (4) opinion about the region. [less ▲]

Detailed reference viewed: 56 (8 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAnalysis of variables related to intrinsic motivation in a boys’ physical education class
Cloes, Marc ULg; Motter, Pascale; Ledent, Maryse ULg et al

in AVANTE (2002), 8(1), 1-14

In physical education settings, the development of intrinsic motivation in students is a central concern for every teacher. However, most studies have focused on isolated variables using quantitative ... [more ▼]

In physical education settings, the development of intrinsic motivation in students is a central concern for every teacher. However, most studies have focused on isolated variables using quantitative approaches. The purpose of this study was to underline the existence of relationships between students’ intrinsic motivation (assessed by dispositional factors) and individual/collective situational factors. A secondary school boys’ class and its teacher were the subjects of the study. Questionnaires and interviews were used. Data were initially processed from the class point of view. Based on a cluster analysis determined by intrinsic motivation level, two groups of students were compared. Qualitative analysis was based on the answers of the two most and the two least motivated students of the class. Extracurricular practice (individual situational variable), teacher-students’ interaction and mastery climate (collective situational variables) were identified among the factors related to students’ intrinsic motivation. Inter-individual diversity of influencing variables was pointed out. [less ▲]

Detailed reference viewed: 78 (2 ULg)
Full Text
See detailResearch on Instruction in Physical Education. Review of the Research in Selected Roman Languages.
Piéron, Maurice ULg; Cloes, Marc ULg

in International Journal of Physical Education (2002), 39(1), 12-20

In French, the term "intervention" is used since a few years. The paper will: (1) deal with the topic of instruction limites to teachers' decisions and interventions during the interactive phase in ... [more ▼]

In French, the term "intervention" is used since a few years. The paper will: (1) deal with the topic of instruction limites to teachers' decisions and interventions during the interactive phase in teaching; during this phase, activities planned in the pre-interactive phase are implemented: the interactive phase concerns the task's presentation, the pupils' activity and the control of this activity in terms of behavioural management and of the quality of the eprformance (feedback); (2) refer to the main research methods used in gathering data, and (3) develop the main findings in the domain of instruction: teacher thinking and behaviour, pupils' thoughts and behaviour, management of the class or in other words control of pupils' behaviour. It is evident that thougts and behaviours are closely related and are part of the relationship between teachers and pupils. The paper focused only on texts appearing in French, Portuguese and Spanish published since 1997 in Physical eeducation journals and Proceeddings of international congresses. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailCoaches’ thinking process: Analysis of decisions related to tactics during sports games
Cloes, Marc ULg; Bavier, Krystel; Piéron, Maurice

in Chin, M. K.; Hensley, L. D.; Liu, Y. K. (Eds.) Innovation and application of physical education and sports science in the new millennium - An Asia-Pacific Perspective (2001)

A three-step model of coaches’ tactical thinking process is proposed: pre-interactive, interactive and post-interactive decisions. This study focuses on the interactive decisions. Its first objective was ... [more ▼]

A three-step model of coaches’ tactical thinking process is proposed: pre-interactive, interactive and post-interactive decisions. This study focuses on the interactive decisions. Its first objective was to verify if a coach is able to report these decisions at the end of a game. The second objective was to analyse the goals and factors inducing the decisions. Data were collected during and after four games directed by two coaches, one in basketball, and the other in volleyball. Their teams participated in the second division of the Belgian national championship (1998-1999). The research method was similar to that developed by Gilbert, Trudel, and Haughian (1999). Coaches reported a limited number (1 to 9) of tactical decisions immediately after each game. Decisions reported by the coaches and additional decisions selected by researchers from videotapes of the games were used for stimulated recall interviews. A total of 82 decisions were analysed with the basketball coach and 88 with the volleyball coach. Data analysis was considered separately for each coach. Calling time out, player substitutions, and tactical cues were the most frequently analysed decisions. Adapting the team strategy and providing information or directives were the priority goals of the decisions. Most of the decisions were determined by subjective field information. [less ▲]

Detailed reference viewed: 159 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPhysical education teachers’ perception of pupils’ motivation.
Cloes, Marc ULg; Ledent, Maryse; Delfosse, Catherine et al

in Chin, M. K.; Hensley, M. D.; Liu, Y. K. (Eds.) Innovation and application of physical education and sports science in the new millennium - An Asia-Pacific Perspective (2001)

Motivational aspects play a particularly important role in teaching. They are considered a powerful mediator between teacher action and teaching effects. Pupils’ motivation towards school and physical ... [more ▼]

Motivational aspects play a particularly important role in teaching. They are considered a powerful mediator between teacher action and teaching effects. Pupils’ motivation towards school and physical education has already been analysed from the pupils’ point of view (Piéron, Ledent, Almond, Airstone and Newsburry, 1996). On another side, its perception by teachers is less documented. This study focused on the identification by PE teachers of pupils’ behaviours indicating that they were motivated or not. Moreover, perception of reasons related to lack of motivation in pupils was also investigated. Twenty-nine teachers fulfilled a questionnaire during an inservice preparation seminar. Their answers were analysed and inductively classified in categories. Thirteen categories of criteria showing the presence or lack of motivation were identified. Motivation was predominantly perceived by (1) the quality of the working climate (16.8%); (2) the intend to be involved in the PE lesson (14%); (3) positive reactions towards the subject matter (11.2%) and an efficient time management (11.2%). The most important categories related to lack of motivation were: (1) absences or excuses (20.2%); (2) low time on task (14%) and (3) negative reactions towards the subject matter (14%). Concerning origins of the lack of motivation, teachers emphasised: (1) the large differences between pupils (13.7%); the lack of sport culture of youth (10.5%) and (3) the negative pupils’ attitude towards school. [less ▲]

Detailed reference viewed: 157 (3 ULg)
Full Text
See detailLes interventions d'individualisation des enseignants en éducation physique et leur perception par les élèves
Cloes, Marc ULg; Pirottin, Véronique; Ledent, Maryse et al

in IUFM De Nice (Ed.) Recherche sur l'intervention en EPS et en sport. Actes du colloque (2001)

L'épanouissement individuel de chaque élève constitue une des priorités de la mission éducative de l'école. Les programmes scolaires et les directives pédagogiques propres aux différentes disciplines ... [more ▼]

L'épanouissement individuel de chaque élève constitue une des priorités de la mission éducative de l'école. Les programmes scolaires et les directives pédagogiques propres aux différentes disciplines placent ainsi l'accent sur la prise en compte des caractéristiques personnelles de tous les apprenants. Les autorités en charge de l'Education ont ainsi suivi les recommandations de nombreux chrecheurs en pédagogie. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 90 (3 ULg)