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See detailPolicy, lived experience and research on career-long professional preparation for PE teachers in Wallonia
Cloes, Marc ULg

Conference (2007, September)

This presentaiton was focused on three major questions: A brief description of the landscape of the PETPD in Wallonia including details about the regulations; Illustration of activities proposed in this ... [more ▼]

This presentaiton was focused on three major questions: A brief description of the landscape of the PETPD in Wallonia including details about the regulations; Illustration of activities proposed in this region, and; Summarizing of some research results [less ▲]

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See detailAnalyse exploratoire de la formation des entraîneurs en Communauté française de Belgique
Cloes, Marc ULg; Theunissen, Catherine ULg

Conference given outside the academic context (2007)

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See detailPromouvoir un style de vie actif chez les jeunes : place et rôle des différents opérateurs de l’activité physique
Cloes, Marc ULg

Conference given outside the academic context (2007)

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See detailL’éducateur physique : pivot de la promotion d’un style de vie actif
Cloes, Marc ULg

Conference given outside the academic context (2007)

Dans les pays bénéficiant d'un statut socio-économique privilégié, les activités physiques et sportives prennent une place de plus en plus importante dans la vie des citoyens. La société tend actuellement ... [more ▼]

Dans les pays bénéficiant d'un statut socio-économique privilégié, les activités physiques et sportives prennent une place de plus en plus importante dans la vie des citoyens. La société tend actuellement à attribuer aux intervenants des missions plus larges que l'enseignement d'habiletés motrices ou sportives. Dans cet exposé, il s'agit de jeter un regard critique sur la situation exitant dans trois contextes de pratique: l'école, le club sportif et le milieu des loisirs. L'objectif consiste à attirer l'attention des praticiens sur leurs rôles fondamentaux. [less ▲]

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See detailL’accessibilité aux activités physiques et sportives: un droit difficile à respecter
Cloes, Marc ULg

Conference given outside the academic context (2007)

L'activité physique constitue une source de bien-être qui devrait être accessible à tous. L'exposé se centre sur les points suivants: présentation des notions de base relatives à l’activité physique ... [more ▼]

L'activité physique constitue une source de bien-être qui devrait être accessible à tous. L'exposé se centre sur les points suivants: présentation des notions de base relatives à l’activité physique; définition du concept d’accessibilité; identification des groupes « à risque »; identification des actions susceptibles d’améliorer l’accès; illustration des démarches entreprises [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailSolutions imaginées par les enseignants en éducation physique du secondaire pour lutter contre le phénomène de la dispense dans le cours de natation
Motter, Pascale; Maraite, Anne-Aymone ULg; Cloes, Marc ULg

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Éducation Physique et Sport (2007), 11

En Communauté française de Belgique, les professeurs d’éducation physique de l’enseignement secondaire sont actuellement confrontés à une augmentation du nombre d’élèves cherchant à ne pas participer à ... [more ▼]

En Communauté française de Belgique, les professeurs d’éducation physique de l’enseignement secondaire sont actuellement confrontés à une augmentation du nombre d’élèves cherchant à ne pas participer à leurs cours. Ce phénomène atteint des proportions particulièrement préoccupantes dans les cours de natation, avec les classes de filles. Cette étude s’intéresse aux pistes d’actions expérimentées par 50 enseignantes qui ont été interviewées par téléphone. Les réponses ont été classées inductivement dans un système de catégories avec un taux de 97,2% d’accords intra-analystes. Trois types de solutions ont été identifiées : (1) celles qui ont donné des résultats positifs ; (2) celles qui se sont montrées inefficaces et (3) celles que les sujets souhaiteraient tester. Parmi les premières (n = 46), les actions les plus fréquentes se répartissent entre une catégorie coercitive (« menaces/sanctions ») et une catégorie constructive (« Contenu des séances »). Plusieurs autres pistes originales sont discutées. Les solutions s’étant montrées inefficaces s’avèrent étonnamment similaires aux précédentes, mettant en exergue l’extrême variabilité des effets des stimuli pédagogiques. Enfin, il est encourageant de constater que certains enseignants se mobilisent afin de résoudre les problèmes rencontrés sur le terrain. Deux exemples de solutions à expérimenter ont ainsi été identifiés et discutés. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAttitudes, perception of physical education’s objectives and self-competence in secondary school students. Comparison of according to their BMI
Cloes, Marc ULg; Laraki, Nadine ULg; Dubuisson, Julien et al

in Heikinaro-Johansson, P.; Telama, R.; McEvoy, E. (Eds.) Congress 2006 Proceedings: The role of physical education and sport in promoting physical activity and health (2007)

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Peer Reviewed
See detailGirl’s non-participation in swimming lessons at secondary school level. Analysis of the pupils’ point of view
Cloes, Marc ULg; Motter, Pascale ULg; Maraite, Anne-Aymone ULg

in Onofre, M.; Diniz; Carreiro da Costa, F. (Eds.) Active lifestyles: The impact of education and sport. Proceedings of the AIESEP 2005 World Congress (2007)

A high rate of non participation is observed in swimming lessons at secondary school level, particularly in girls' classes. This study is analyzing this phenomenon in 10 classes and identifying the ... [more ▼]

A high rate of non participation is observed in swimming lessons at secondary school level, particularly in girls' classes. This study is analyzing this phenomenon in 10 classes and identifying the reasons proposed by the students. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalysis of the support provided to student-athletes in Wallonia. The case of higher education
Cloes, Marc ULg; Lenzen, Benoit; Polis, Ariane

in Diniz, J. A.; Carreiro da Costa, F.; Onofre, M. (Eds.) Active lifestyles: The impact of education and sport. Proceedings of the AIESEP 2005 World Congress (2007)

In this paper, the first aspect to keep in mind deals with the student-athletes’status. Indeed, the European culture is rather different than the North America’s one. US students, for example, have many ... [more ▼]

In this paper, the first aspect to keep in mind deals with the student-athletes’status. Indeed, the European culture is rather different than the North America’s one. US students, for example, have many advantages to become top athletes. Those who are selected in school, college or university teams are well supported by their institution. The NCCA (National Collegiate Athletic Association) is trying to limit the participation of the freshmen to the university competitions in order to provide them a better teaching context. An overview of the situation of studentathletes in 12 European countries revealed that not all of them have developed a positive climate in favour of their student-athletes. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPlanning Decisions of Physical Education Teachers
Piéron, Maurice ULg; Cloes, Marc ULg

in Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación (2007), 12(2e semestre), 5-12

Forty-six PE teachers participated in the study. Among them, 27 had an experience of more than five years in teaching (12 women and 15 men) and 19 beginning teachers (12 women and 7 men). Teachers were ... [more ▼]

Forty-six PE teachers participated in the study. Among them, 27 had an experience of more than five years in teaching (12 women and 15 men) and 19 beginning teachers (12 women and 7 men). Teachers were presented five scenarios of instructional situations. They were asked to read each scenario and write a response detailing how they would react if the situation occurred during their teaching. Four hundred thirty-four proposals of actions were gathered and analysed since an answer could have many different proposals. The actions proposed were analysed from audiotapes of teachers’ interviews. They were classified according to an inductive technique. The opinions of experienced teachers, men and women, differed than those of their beginning colleagues, as indicated by the number and content of categories. Four categories of decisions dealt with the content of education: «adaptation of the exercises to the student», «creation of levels groups», «gradation of the difficulty», and «same activity for all.» The teachers had strategies immediately available to deal with the students’ individual differences. According to their personal characteristics, experienced teachers displayed a greater variety of application of sound principles of teaching. [less ▲]

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See detailDoublement des heures d’éducation physique dans l’enseignement primaire. Analyse des aspects motivationnels au cours de l’année scolaire 2005-2006
Cloes, Marc ULg; Theunissen, Catherine; Maraite, Anne-Aymone et al

Report (2006)

L'objectif de cette expérience consiste à déterminer l'impact d'un programme de doublement des heures d'éducation physique sur les aspects motivationnels, affectifs et le style de vie des élèves des ... [more ▼]

L'objectif de cette expérience consiste à déterminer l'impact d'un programme de doublement des heures d'éducation physique sur les aspects motivationnels, affectifs et le style de vie des élèves des quatre dernières années de dix écoles. Ce rapport se rapporte aux données récoltées durant la première année de l'expérience, soit 2005-2006. [less ▲]

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See detailFormation des entraîneurs sportifs en Communauté française
Cloes, Marc ULg; Theunissen, Catherine ULg

Report (2006)

En octobre 2004, un colloque était organisé à Liège et portait sur la thématique "L'entraînement et la formation sportive: regards croisés des praticiens et des chercheurs". A l'issue d'une table ronde ... [more ▼]

En octobre 2004, un colloque était organisé à Liège et portait sur la thématique "L'entraînement et la formation sportive: regards croisés des praticiens et des chercheurs". A l'issue d'une table ronde ayant rassemblé six entraîneurs renommés, le conférencier principal, le Prof. Trudel de l'Université d'Ottawa posait la question de savoir quelle formation les entraîneurs sportifs devraient idéalement recevoir. L'intérêt suscité par cette thématique, tant auprès des intervenants que des participants, nous a incités à solliciter un subside auprès de la Communauté française pour la réalisation d'une étude pilote destinée à tester une méthodologie de recherche visant à collecter des informations pertinentes sur la formation des entraîneurs francophones belges. ... [less ▲]

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See detailLes maux du sport moderne
Cloes, Marc ULg

Conference given outside the academic context (2006)

Au cours de cette conférence, il a été question des problèmes que vit le sport moderne, en proie à une médiatisation et à une commercialisation de plus en plus importantes.

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Peer Reviewed
See detailImpact d’un sport-études sur la vie d’un établissement scolaire
Frédéric, Olivier; Louis, Lionel; Cloes, Marc ULg

in Carlier, Ghislain; Bouthier, Daniel; Bui-Xuân, G. (Eds.) Intervenir en éducation physique et en sport. Recherches actuelles (2006)

Nous nous proposons d’étudier le cas d’un établissement secondaire dans lequel a été créée une section sport-études et d’analyser l’impact social de cette filière d’études dans l’école en question en ... [more ▼]

Nous nous proposons d’étudier le cas d’un établissement secondaire dans lequel a été créée une section sport-études et d’analyser l’impact social de cette filière d’études dans l’école en question en recueillant, auprès des différents acteurs de la structure, des informations concernant les objectifs associés au sport-études, les motifs de participation, les relations entre les différents acteurs du site, la perception du sport-études et la perception du niveau des élèves. Pour d’évidentes raisons de place, nous avons choisi de n’aborder dans cet article que les trois premiers aspects. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAnalyse qualitative de la problématique de l’abandon de la natation de compétition en Communauté française de Belgique
Lefefvre, Fabien; Habsch, Ingrid; Cloes, Marc ULg

in Carlier, Ghislain; Bouthier, Daniel; Bui-Xuän, G. (Eds.) Intervenir en éducation physique et en sport. Recherches actuelles (2006)

Dans cette étude, nous aborderons le phénomène de l’abandon de la pratique compétitive de la natation en privilégiant une approche qualitative, contrairement à ce qui a déjà été proposé dans la ... [more ▼]

Dans cette étude, nous aborderons le phénomène de l’abandon de la pratique compétitive de la natation en privilégiant une approche qualitative, contrairement à ce qui a déjà été proposé dans la littérature. En récoltant des données chez les différents acteurs de clubs, nous ambitionnons de mieux cerner le phénomène et, surtout, de croiser les données issues des pratiquants avec celles des autres personnages clés de la réussite sportive. Mettre en exergue les solutions imaginées par les dirigeants sportifs pour lutter contre ce phénomène et offrir une base de réflexion et d’action aux praticiens constituent les finalités pratiques de cette étude. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEvaluation de l’efficacité d’un module d’enseignement à distance centré sur l’analyse de tâche et l’émission de feed-back
Lenzen, Benoît; Gustin, Frédéric; Cloes, Marc ULg

in Carlier, Ghislain; Bouthier, Daniel; Bui-Xuân, G. (Eds.) Intervenir en éducation physique et en sport. Recherches actuelles (2006)

L’importance du feedback dans la relation pédagogique d’enseignement a été mise en évidence dans de nombreuses recherches de type « processus-produit » et les mécanismes relatifs à son émission ont par ... [more ▼]

L’importance du feedback dans la relation pédagogique d’enseignement a été mise en évidence dans de nombreuses recherches de type « processus-produit » et les mécanismes relatifs à son émission ont par ailleurs été bien définis. La question qui se pose est la suivante : Comment intervenir dans la formation initiale des enseignants en éducation physique et des entraîneurs afin de développer chez eux l’aptitude à corriger les performances motrices des apprenants ? [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMuscular and physical features correlated with ball velocity during the volleyball spike
Forthomme, Bénédicte ULg; Croisier, Jean-Louis ULg; Ciccarone, Guido et al

in Computer Methods in Biomechanics & Biomedical Engineering (2005, September), 8(Supp 1), 105-106

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Peer Reviewed
See detailAnalisi delle caratteristiche antropometriche e delle capacità di salto di giovani pallavolisti d'alto livello
Ciccarone, Guido; Fontani, Giuliano; Albert, Adelin ULg et al

in Medicina Dello Sport (2005), 58(1), 1-15

Aim. The volleyball is a situational sport classified among activities laying on alternative aerobe and anaerobe processes, with an important participation of the muscular mass and an accentuated ... [more ▼]

Aim. The volleyball is a situational sport classified among activities laying on alternative aerobe and anaerobe processes, with an important participation of the muscular mass and an accentuated prevalence of the alactacid anaerobe process. Within a population of young top volleyball athletes, the goal of the study was to compare several anthropometrical and functional variables according to the role of the player during the game. Methods. Data were collected by 42 volleyball players which trained with the Italian national junior team, divided into four groups: 1) side spikers (n=14; age=18.5 +/- 1.4 y.); 2) centre spikers (n=15; age 18.1 +/- 11.1 y.); (3) setters (n=7; age=18.4 +/- 1.3 y), and; 4) universal spikers (n=6; age=17.5 +/- 0.8 y.). Morphological data were height, weight, body mass index (BMI), indirect ratio of body fat determined by the method of Katch (%BF), reach with 1 (R1) or 2 (R2) hands. The explosive force was measured with the method of Bosco [1] : squat jump (SJ), counter movement jump (CMJ), CMJ with arms (CMJas) and repeated jumps during 15 seconds (RJ15). The ability to jump was measured with the Vertec test in two conditions: spike (Vertec attack, VA) and block (Vertec block, VB). Jumping performance was determined through the difference between VA and R1 (running spring, RS) and VB and R2 (standing spring, SS). Results. Significant differences were pointed out for the height (F=4,75; p < 0,006), R1 (F=3,6; p < 0,02) and R2 (F=3,66; p < 0,02). For the three anthropological variables, centre spikers (C) were significantly higher than setters (S). Comparing players' performance at the Bosco test, no significant differences appeared between groups. Results of Vertec test showed significant differences in VA (F = 7.29; p < 0.001) where group C performed better than groups S and U (universal spikers), and in VB (F = 3.95; p < 0.05) where group C achieved significantly better then setters. Analysis of the correlation matrix showed that height and weight were strongly correlated between them and with R1 and R2. Performances at Bosco test and at Vertec test were respectively correlated between them but no correlation was observed between results of Bosco and Vertec test. With Bosco test gathered information provide an assessment of the jumping ability without connection to the specific skills while Vertec test provide more specific information about the athlete's ability to use spring in specific conditions. A high correlation was identified between anthropometrics variables and the results of the Vertec test. Multiple regression analysis confirmed that, excepted %BF which is only (inversely) correlated to Vertec performances, all groups of variables were correlated between them. Conclusion. Results pointed out that in junior top level volleyball, the anthropometrical profile of the players is directly related to specific variables which must be used to select talented athletes and to plan training in connection with specific role of the player in the game. Because of the reduced duration of the game episodes and to the increasing intensity of the game rhythm, the modern volleyball involve increasingly the alactacid anaerobe component. It is for all above reasons that top level volleyball needs always more muscular powerful athletes who are also fast and able to use high jumping abilities. For that reason, assessment, training and follow up of the jumping abilities become some of the most determinant aspects of the player's effectiveness. Data underline the interest of the use of specific tests to identify the jumping ability of volleyball athletes. The protocol developed in that study can provide determinant information during the first phase of athletes' selection. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailFactors correlated with volleyball spike velocity.
Forthomme, Bénédicte ULg; Croisier, Jean-Louis ULg; Ciccarone, Guido et al

in American Journal of Sports Medicine (2005), 33(10), 1513-9

BACKGROUND: Spike effectiveness represents a determining element in volleyball. To compete at a high level, the player must, in particular, produce a spike characterized by a high ball velocity ... [more ▼]

BACKGROUND: Spike effectiveness represents a determining element in volleyball. To compete at a high level, the player must, in particular, produce a spike characterized by a high ball velocity. HYPOTHESIS: Some muscular and physical features could influence ball velocity during the volleyball spike. STUDY DESIGN: Descriptive laboratory study. METHODS: A total of 19 male volleyball players from the 2 highest Belgian national divisions underwent an isokinetic assessment of the dominant shoulder and elbow. Ball velocity performance (radar gun) during a spike test, morphological feature, and jump capacity (ergo jump) of the player were measured. We tested the relationship between the isokinetic parameters or physical features and field performances represented by spike velocity. We also compared first-division and second-division player data. RESULTS: Spike velocity correlated significantly with strength performance of the dominant shoulder (internal rotators) and of the dominant elbow (flexors and extensors) in the concentric mode. Negative correlations were established with the concentric external rotator on internal rotator ratio at 400 deg/s and with the mixed ratio (external rotator at 60 deg/s in the eccentric mode on internal rotator at 240 deg/s in the concentric mode). Positive correlations appeared with both the volleyball players' jump capacity and body mass index. First-division players differed from second-division players by higher ball velocity and increased jump capacity. CONCLUSION: Some specific strength and physical characteristics correlated significantly with spike performance in high-level volleyball practice. CLINICAL RELEVANCE: Our results could provide useful information for training management and propose some reflections on injury prevention. [less ▲]

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