References of "Cloes, Marc"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailAnalyse des structures valorisant le rôle social du sport en Communauté Wallonie-Bruxelles
Vandermeulen, Mary ULg; Cloes, Marc ULg

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2009), 16

En Belgique, la Fondation Roi Baudouin (FRB) est une référence en matière de développement du bien-être des citoyens. Dans la perspective de générer des informations utiles à la conception de son prochain ... [more ▼]

En Belgique, la Fondation Roi Baudouin (FRB) est une référence en matière de développement du bien-être des citoyens. Dans la perspective de générer des informations utiles à la conception de son prochain plan quinquennal, le Service Intervention et Gestion en Activités Physiques et Sportives (SIGAPS) de l’Université de Liège a été chargé de réaliser une étude prospective visant à identifier des pistes d’interventions originales susceptibles de rencontrer les besoins actuels des acteurs de terrain en « sport social ». La première étape de cette étude a porté sur l’établissement d’un état des lieux non exhaustif des initiatives utilisant le sport/l’activité physique comme outil social. Sur base des informations fournies par les acteurs de terrain, nous avons identifié les raisons justifiant le développement limité de ces dernières et les moyens qui devraient être mis en œuvre pour remédier à cette situation. Dans une deuxième étape, un groupe de praticiens s’est réuni en vue de faire émerger les pistes d’actions dans lesquelles la FRB pourrait s’investir afin de rencontrer les attentes réelles des spécialistes. Des propositions concrètes ont ainsi pu être formulées. Elles peuvent être considérées comme une source d’inspiration voire des recommandations. [less ▲]

Detailed reference viewed: 154 (26 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailComparaison des stratégies d’enseignement du basket-ball en milieu scolaire et en milieu sportif
Frédéric, Olivier ULg; Gribomont, Jérôme; Cloes, Marc ULg

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Education Physique et Sport (2009), 16

Since many years, teamsports' teaching receives a special interest from researchers involved in the Sport Pedagogy domain. In parallel to the traditional approach focusing on sport skills teaching, other ... [more ▼]

Since many years, teamsports' teaching receives a special interest from researchers involved in the Sport Pedagogy domain. In parallel to the traditional approach focusing on sport skills teaching, other pedagogical processes more focused on learner and play are recommended today. If few data are available about how these sports are taught in school and sports contexts of the French speaking part of Belgium (Wallonia), we hypothesized that teamsports' teaching remains analytical whatever the context. To verify this hypothesis, we have video recorded basketball session proposed by physical education teachers/coaches. Using stimulated recall interviews, we compared the teaching strategies of both groups of subjects. Differences were observed in organisation as well as in didactic processes. However, similarities were identified in teaching content and interventions characteristics. [less ▲]

Detailed reference viewed: 650 (25 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailWhat Wallonian PE teachers do to promote a lifelong active lifestyle in their students? An analysis based on critical incidents technique
Cloes, Marc ULg; Del Zotto, David; Motter, Pascale ULg

in Rossi, T.; Hay, P.; McCuaig, L. (Eds.) et al Proceedings of the 2008 AIESEP World Congress «Sport pedagogy research, policy and practice: International perspectives in physical education and sports coaching. North meets South, East meets West» (2009)

Experts agree that PE can play a key role in the promotion of a lifelong active lifestyle. In many countries, the PE teacher is seen as the most appropriate staff member to coordinate health education at ... [more ▼]

Experts agree that PE can play a key role in the promotion of a lifelong active lifestyle. In many countries, the PE teacher is seen as the most appropriate staff member to coordinate health education at school. However, in Belgium the PE programme does not expressively mention lifelong active lifestyle as a priority objective (Ministère de la Communauté française, 2000). Nevertheless, PE teachers consider traditionally that they should encourage lifelong sport participation but there is no study verifying whether they actually do. Our purpose was to verify wether Wallonian PE teachers were aware of their role as physical activity promoters by identifying the actions that they use in their schools. [less ▲]

Detailed reference viewed: 50 (9 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailStudents’ perception of the role of their secondary school in promoting an active lifestyle
Cloes, Marc ULg; Motter, Pascale ULg; Van Hoye, Aurélie ULg

in Rossi, T.; Hay, P.; McCuaig, L. (Eds.) et al Proceedings of the 2008 AIESEP World Congress «Sport pedagogy research, policy and practice: International perspectives in physical education and sports coaching. North meets South, East meets West» (2009)

Our study focused on an analysis of secondary schools which were renowned for placing a real emphasis on physical education, sport and/or active lifestyles. The originality of this research lies in the ... [more ▼]

Our study focused on an analysis of secondary schools which were renowned for placing a real emphasis on physical education, sport and/or active lifestyles. The originality of this research lies in the fact that the study represents a comparison of schools from three different cultures in Europe. Our purpose was to determine whether the students were aware of the role their secondary school played in promoting an active lifestyle and influencing their physical activity levels. The findings should provide useful feedback to practitioners in terms of both their current and future practice. [less ▲]

Detailed reference viewed: 64 (14 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailA comparison of the physical activity promotion strategies adopted by selected secondary schools in three European regions
Van Hoye, Aurélie ULg; Motter, Pascale ULg; Cloes, Marc ULg

in Rossi, T.; Hay, P.; McCuaig, L. (Eds.) et al Proceedings of the 2008 AIESEP World Congress «Sport pedagogy research, policy and practice: International perspectives in physical education and sports coaching. North meets South, East meets West» (2009)

The concept of the ‘active school’ emerged a decade ago as the role with increasing recognition of the role of schools in the promotion of physical activity. The purpose of this paper is to present the ... [more ▼]

The concept of the ‘active school’ emerged a decade ago as the role with increasing recognition of the role of schools in the promotion of physical activity. The purpose of this paper is to present the findings of a study which, drawing on Cale’s ‘Active School’ model, aimed to compare the nature and extent of physical activity promotion in secondary schools in three European regions. In so doing, it aimed to establish whether there were cultural differences in the strategies and approaches adopted by schools. [less ▲]

Detailed reference viewed: 58 (10 ULg)
Full Text
See detailDoublement des heures d’éducation physique dans l’enseignement primaire. Analyse des aspects motivationnels, affectifs et du style de vie. 4ème année. Résultats de l’année scolaire 2008-2009 et suivi depuis le début de l’expérience
Cloes, Marc ULg; Maraite, Anne-Aymone ULg; Derome, Stéphane et al

Report (2009)

L'objectif de cette exéprience consiste à déterminer l'impact d'un programme de doublement des heures d'éducation physique sur les aspects motivationnels, affectifs et le style de vie des élèves des ... [more ▼]

L'objectif de cette exéprience consiste à déterminer l'impact d'un programme de doublement des heures d'éducation physique sur les aspects motivationnels, affectifs et le style de vie des élèves des quatre dernières années de dix écoles. Parallèlement, nous nous sommes également efforcés de collecter des informations portant sur le processus d'enseignement en rapport avec les activités physiques et sportives. En 2008-2009, cette analyse indispensable pour discuter les différences attendues entre les deux types d'écoles s'est centrée sur le déroulement des cours d'éducation physique, le contexte dans lequel est donné cet enseignement et l'avis des éducateurs physiques sur la mixité de leurs classes et la manière avec laquelle ils en tiennent compte. Enfin, comme les années précédentes, nous avons tenu à recueillir l'avis des parents en raison de leur rôle déterminant dans l'éducation des enfants et du poids qu'ils représentent du fait qu'ils décident de l'établissement où ces derniers effectuent leur scolarité. Leur soutient à l'égard du projet expériental constituerait ainsi un argument en faveur de l'augmentation du volume horaire consacré aux pratiques physiques et motrices. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (5 ULg)
Full Text
See detailDe l’Education physique aux Sciences de la motricité. Mise en place de la réforme « Bologne » à l’Université de Liège
Cloes, Marc ULg

in Revue de l'Education Physique (2009), 49(1), 24-34

En Communauté française de Belgique, l’application des directives européennes concernant l’harmonisation de l’enseignement supérieur s’est appuyée sur le désormais célèbre décret « Bologne » (Ministère de ... [more ▼]

En Communauté française de Belgique, l’application des directives européennes concernant l’harmonisation de l’enseignement supérieur s’est appuyée sur le désormais célèbre décret « Bologne » (Ministère de la Communauté française, 2004). Mis en application à partir de l’année académique 2004-2005, ce dernier a scellé l’avenir de plusieurs générations de jeunes et imposé de profondes modifications dans la structure des formations proposées depuis des décennies. Dans cet article, nous nous proposons de synthétiser les principaux changements dans l’organisation des études supérieures et d’illustrer le programme qui a été conçu dans le domaine de la motricité humaine au sein de l’Institut supérieur d’Education physique et de Kinésithérapie de l’Université de Liège. Nos propos visent à fournir des informations qui permettront aux porteurs de diplômes antérieurs à 2004 de se familiariser à la terminologie actuelle et à visualiser la manière avec laquelle l’université a évolué en réponse aux directives des pouvoirs publics. [less ▲]

Detailed reference viewed: 147 (18 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSituated analysis of team handball players' decisions: An exploratory study
Lenzen, Benoît; Theunissen, Catherine ULg; Cloes, Marc ULg

in Journal of Teaching in Physical Education (2009), 28(1), 54-74

This exploratory study aimed to investigate elements involved in decision making in team handball live situations and to provide coaches and educators with teaching recommendations. The study was ... [more ▼]

This exploratory study aimed to investigate elements involved in decision making in team handball live situations and to provide coaches and educators with teaching recommendations. The study was positioned within the framework of the situated action paradigm of which two aspects were of particular interest for this project: (a) the relationship between planning and action, and (b) the perception-action coordination. We used qualitative methods that linked (a) video observation of six female elite players’ actions during two championship matches and (b) self-confrontation interviews. Players’ verbalizations reflected that their decision making included the following: (a) perception (visual, auditory, tactile, proprioceptive), (b) knowledge (concepts, teammates and opponents’ characteristics, experience), (c) expectations (opponents and teammates’ intentions), and (d) contextual elements (score, power play, players on the field, match difficulty). Findings were discussed in terms of teaching implications. [less ▲]

Detailed reference viewed: 437 (12 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAnalyse de la littérature francophone portant sur l’intervention de l’entraîneur sportif, publiée entre 1988 et 2007
Cloes, Marc ULg; Lenzen, Benoît; Trudel, Pierre

in STAPS : Revue Internationale des Sciences du Sport et de l'Education Physique (2009), 30(1), 7-23

Research on intervention in the sporting context should benefit practitioners who could use the information to justify their actions on the field. An analysis of the English-speaking literature has been ... [more ▼]

Research on intervention in the sporting context should benefit practitioners who could use the information to justify their actions on the field. An analysis of the English-speaking literature has been conducted (Gilbert & Trudel, 2004); however, such an analysis has not been conducted for the literature in French. We have identified research papers published during the last two decades and have analysed them in order to compare the results to the English-speaking publications. Systematic information was coded for each article, e.g., the research subject, the overall method, the instruments used to collect data in addition to the characteristics of the participants and those of the coaching context. The annual frequency of publication of the French-speaking papers was 10 times less important than the English-speaking literature, in large part because of the limited number of available journals. The analysis of the 48 identified papers showed amongst other things that: (a) the most studied research subject was the behaviour of the coach (60.4%), (b) there are as much quantitative studies (43.8%) as qualitative ones (41.7%), (c) the interview represented the most commonly used instrument (41.7%), and (d) male coaches were more often involved in the studies (37.5%). In the discussion, we underline the main factors leading to the increasing gap between researchers and practitioners. [less ▲]

Detailed reference viewed: 238 (35 ULg)
Full Text
See detailSauvetage, sécurité et réanimation
Cloes, Marc ULg; Maraite, Anne-Aymone ULg

in Educaton Physique et Sport. Le cahier 12 ans & plus (2009), 338(Août, septembre, octobre), 14-19

How to react and behave in case of critical situation? One teaching unit of six physical education lessons is proposed to secondary school level students in the French Community of Belgium in order to ... [more ▼]

How to react and behave in case of critical situation? One teaching unit of six physical education lessons is proposed to secondary school level students in the French Community of Belgium in order to initiate them to rescue, safefy and ressucitation techniques [less ▲]

Detailed reference viewed: 79 (15 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailCurrent Trends in the Research on Physical Education Teacher Education (PETE)
Cloes, Marc ULg

Conference (2008, July)

Detailed reference viewed: 26 (6 ULg)
Full Text
See detailDu « Prof de gym » au « Prof d’éducation physique »
Cloes, Marc ULg

Conference given outside the academic context (2008)

La problématique récurrente, c'est la manque d'activité physique chez les jeunes. Une réflexion s'impose en collaboration avec les décideurs politiques, les responsables du sport et de l'éducation pour ... [more ▼]

La problématique récurrente, c'est la manque d'activité physique chez les jeunes. Une réflexion s'impose en collaboration avec les décideurs politiques, les responsables du sport et de l'éducation pour favoriser un style de vie plus actif et ainsi démontrer que l'activité physique, dont fait partie le sport, et la santé sont intimement liés. L'exposé est divisé en deux parties: (1) Jeu de questions/réponses avec quatre témoins privilégiés ayant tous plus de ving années d'expérience et qui travaillent dans des contextes très différents (niveau d'enseignement, réseau, types de populations différentes, quartiers populaires, écoles à discrimination positive); (2) Court exposé plus théorique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 34 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAnalyse du contexte de formation d’un jeune athlète. Etude de cas
Theunissen, Catherine ULg; Pauly, Alain; Cloes, Marc ULg

in Wallian, N.; Poggi, M. P.; Musard, M. (Eds.) Co-construire des savoirs : les métiers de l’intervention dans les APSA. Actes du colloque ARIS (2008)

Nous nous sommes intéressés à un jeune espoir sportif belge pour lequel nous avons tenté de modéliser la structure d’encadrement. Pour ce faire, nous avons opté pour des entretiens exploratoires ... [more ▼]

Nous nous sommes intéressés à un jeune espoir sportif belge pour lequel nous avons tenté de modéliser la structure d’encadrement. Pour ce faire, nous avons opté pour des entretiens exploratoires semi‐directifs dans les milieux familial, sportif et scolaire de l’athlète. L’analyse des informations recueillies nous a permis de dévoiler la qualité de la structure actuellement mise en place et, notamment, le rôle déterminant du père qui se charge de coordonner et de contrôler l’ensemble de celle‐ci. Notre étude a également conscientisé les acteurs sur le fonctionnement de la structure et s’est montrée efficace pour améliorer les relations entre les principaux acteurs. [less ▲]

Detailed reference viewed: 83 (18 ULg)
Full Text
See detailPrise de décision en handball : point de vue interne des joueuses et externe du coach
Lenzen, Benoît; Theunissen, Catherine ULg; Cloes, Marc ULg

in Wallian, N.; Poggi, M. P.; Musard, E. (Eds.) Co-construire des savoirs: les métiers de l’intervention dans les APSA. Actes du colloque (2008)

Dans les sports collectifs, l’idée que le coach est le plus à même d’analyser le jeu depuis le bord du terrain et de décider des choix tactiques de ses joueurs est largement répandue. Vraie ou fausse ... [more ▼]

Dans les sports collectifs, l’idée que le coach est le plus à même d’analyser le jeu depuis le bord du terrain et de décider des choix tactiques de ses joueurs est largement répandue. Vraie ou fausse, elle pose la question de la dualité des points de vue interne des joueurs et externe du coach. Pour établir cette comparaison, nous avons soumis six joueuses de handball de haut niveau à des entretiens d’autoconfrontation portant sur des séquences vidéo enregistrées lors de deux matches de championnat. Parallèlement, nous avons utilisé la technique de « film occlusion » (Debanne, 2003) consistant à projeter ces séquences au coach en les interrompant juste avant l’action. Les tentatives du coach de prédire les choix tactiques opérés par ses joueuses se sont soldées par 15 propositions correctes contre 6 erronées. La comparaison des points de vue interne des joueuses et externe du coach est illustrée par quatre situations distinctes : prédictions (a) correcte d’une action négative ; (b) correcte d’une action positive ; (c) incorrecte d’une action négative ; et (d) incorrecte d’une action positive. La discussion souligne les convergences et les divergences entre ces deux points de vue, en insistant plus particulièrement sur les conséquences des divergences. [less ▲]

Detailed reference viewed: 161 (6 ULg)
Full Text
See detailDoublement des heures d’éducation physique dans l’enseignement primaire. Analyse des aspects motivationnels, affectifs et du style de vie. 3ème année. Résultats de l’année scolaire 2007-2008 et suivi depuis le début de l’expérience.
Cloes, Marc ULg; Maraite, Anne-Aymone; Derome, Stéphane et al

Report (2008)

L'objectif de cette expérience consiste à déterminer l'impact d'un programme de doublement des heures d'éducation physique sur les aspects motivationnels, affectifs et le style de vie des élèves des ... [more ▼]

L'objectif de cette expérience consiste à déterminer l'impact d'un programme de doublement des heures d'éducation physique sur les aspects motivationnels, affectifs et le style de vie des élèves des quatre dernières années de dix écoles. Ce rapport se rapporte aux données récoltées durant la première année de l'expérience, soit 2007-2008 et du suivi depuis le début de l'expérience. [less ▲]

Detailed reference viewed: 10 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailComparison between player specialization, anthropometric characteristics and jumping ability in top-level volleybal players
Ciccarone, Guido; Croisier, Jean-Louis ULg; Fontani, G. et al

in Medicina dello Sport : Rivista di Fisiopatologia dello Sport (2008), 61

Aim. Volleyball is an open skill sport with predominant anaerobic alactic acid power. At higher skill levels, performance characteristics are mainly determined by speed and vertical jumping ability. The ... [more ▼]

Aim. Volleyball is an open skill sport with predominant anaerobic alactic acid power. At higher skill levels, performance characteristics are mainly determined by speed and vertical jumping ability. The aim of this study was to compare anthropometric parameters and jumping ability in a group of elite male volleyball players in relation to technical skills required by player position. Methods. The study population included 36 elite male volleyball players (coming from the Italian First and Second Division Championships). Subjects were grouped by playing position on the court: setters (7); blockers (10); hitters (16); liberos (3). Assessment included anthropometric parameters such as height, weight, body mass index (weight in kg/height in m2), indirect calculation of body fat mass by means of the Katch method (%BFM), measurement of reach with one hand (R1) and two hands (R2); and indirect measurement of explosive strength by means of the Bosco method: squat jump, countermovement jump (CMJ), CMJ with arm swing (CMJas), and repeated jumps for 15 s (R15”); measurement of motor coordination and jumping ability by means of the Vertec test combined with specific offense (Vertec attack [VA]) and defense (Vertec block [VB]) skills. Results. Significant differences were observed between player specialization and anthropometric parameters (height, weight, BMI, R1 and R2). Results of the Bosco (SJ, CMJ, CMJas) and Vertec tests (VA and VB) also differed significantly among the player groups. Conclusion. Functional assessment protocols that evaluate anthropometric characteristics and jumping ability by means of two different unrelated methods, confirming that the two measure different aspects of the same performance, provide more complete indications for selecting players, workload planning and monitoring of player development during training. [less ▲]

Detailed reference viewed: 512 (39 ULg)
Full Text
See detailOpinions about the Generalisation of an Experiment Consisting in Doubling the PE Time at Primary School in Wallonia
Cloes, Marc ULg; Theunissen, Catherine ULg

in Brandl-Bredenbeck, Hans-Peter (Ed.) Bewegung, Spiel und Sport in Kindheit und Jugend. Eine europäische PerspektiveAachen: Meyer & Meyer. (2008)

This paper is presenting the results of the interviews of PE teachers and principals involved in an experiment consisting in doubling the number of weekly PE lessons in 10 Wallonian primary schools ... [more ▼]

This paper is presenting the results of the interviews of PE teachers and principals involved in an experiment consisting in doubling the number of weekly PE lessons in 10 Wallonian primary schools. Authors used an original approach to “reconstruct” an imaginary interview combining the answers of all subjects. The paper emphasized that practitioners’ views should be heeded when implementing a new programme. The practitioners pointed out that they need mainly to be encouraged when they have good ideas. If specific human resources and facilities’ availability were identified as determining factors, it seems that the main condition of success lies on the real wish of a teaching staff to put the physical activity in the centre of the educational mission of its school. It implies the leadership of the principal, the involvement of the PE teachers and the collaboration of each classroom teacher. A national programme imposed will not have a greater effectiveness than shared positive experiences intelligently highlighted by a marketing action if results of action research would bring objective support helping to convince those who prefer the security of the tradition to any calling into question and additional work. [less ▲]

Detailed reference viewed: 44 (9 ULg)
Full Text
See detailPlace et rôle de l´éducateur physique dans la société contemporaine
Cloes, Marc ULg

in Antala, Branislav (Ed.) Školská telesná výchova z pohľadu výsledkov vedeckého výskumu (2008)

Le terme "éducateur physique" est une expression tirée du vocabulaire québecois. Il provient des institutions universitaires ayant proposé cette dénomination afin d'identifier leurs programmes de ... [more ▼]

Le terme "éducateur physique" est une expression tirée du vocabulaire québecois. Il provient des institutions universitaires ayant proposé cette dénomination afin d'identifier leurs programmes de formation dans le domaine de la motricité humaine. En partant principalament du contexte spécifique de la Communauté française de Belgique, nous nous attachons à identifier les missions des éducateurs sportifs et à déterminer l'impact de leur action. Nous cloturerons cette analyse en proposant quelques pistes d'action susceptibles d'améliorer la qualité de leur travail. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (6 ULg)
Full Text
See detailSport et société. Vers une action de la Fondation Roi Baudouin. Rapport définitif
Cloes, Marc ULg; Vandermeulen, Mary

Report (2007)

En Belgique, la Fondation Roi Baudouin est une référence en matière de développement du bien-être des citoyens. Depuis très longtemps, elle est aussi un des piliers belges en matière du développement d ... [more ▼]

En Belgique, la Fondation Roi Baudouin est une référence en matière de développement du bien-être des citoyens. Depuis très longtemps, elle est aussi un des piliers belges en matière du développement d'activités utilisant les vertus sociales du sport et son rôle pour le bien-être de la population. L'Université de Liège a été chargée de réaliser une étude prospective visant à identifier des pistes d'interventions originales susceptibles de rencontrer les besoins actuels des acteurs de terrain dans le domaine du "sport social" et de stimuler le développement de ce dernier en Communauté Wallonie-Bruxelles. La première étape a porté sur l'établissement d'un état des lieux non exhaustif des initiatives utilisant le sport 'activité physique en général) comme outil social. Sur base des informations fournies par les acteurs de terrain, il était aussi question d'identifier les raisons justifiant le développement limité des nitiatives locales ou régionales dans ce secteur d'activité et les moyens qui devraient être mis en oeuvre pour remédier à cette situation. Dans une deuxième étape, un groupe de praticiens s'est réuni en vue de faire émerger les pistes d'actions dans lesquelles la Fondation Roi Baudouin pourrait s'investir afin de rencontrer les attentes réelles des citoyens. Des propositions concrètes ont ainsi pu être formulées. Elles peuvent être considérées comme des recommandations ou, mieux encore, comme une source d'inspiration. ... [less ▲]

Detailed reference viewed: 65 (6 ULg)
Full Text
See detailL’accessibilité aux activités physiques et sportives : un défi permanent
Cloes, Marc ULg

Conference given outside the academic context (2007)

Le sport est considéré comme un vecteur d'intégration sociale très puissant. Cet exposé visait à faire le point sur cette question et, sur base de résultats de recherche et d'exemples concrets, à ... [more ▼]

Le sport est considéré comme un vecteur d'intégration sociale très puissant. Cet exposé visait à faire le point sur cette question et, sur base de résultats de recherche et d'exemples concrets, à illustrer la situation actuelle en Belgique francophone. Des pistes d'actions et des recommandations sont formulées. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (3 ULg)