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See detailPhysical Therapists’ Knowledge, Attitudes, and Beliefs about Physical Activity: A Prerequisite to their Role in Physical Activity Promotion?
Mouton, Alexandre ULg; MUGNIER, Benoît ULg; Demoulin, Christophe ULg et al

in Journal of Physical Therapy Education (2014), 28(3), 120-127

Background. The promotion of physical activity (PA) is widely recognized as a major component of the prevention and management of several chronic diseases. As experts in human movement, physical ... [more ▼]

Background. The promotion of physical activity (PA) is widely recognized as a major component of the prevention and management of several chronic diseases. As experts in human movement, physical therapists (PTs) are logical agents for the promotion of PA. Nevertheless, to date only few studies have investigated factors that influence PA promotion. Objectives. This study aimed to analyze the relationships between physical therapist knowledge, attitudes, and beliefs about PA, and their own selfreported PA promotion. Design. A sample of 185 PTs (male = 102) completed a cross-sectional survey through an online questionnaire. It included 25 multiple choice, Likert scale, and open-ended questions related to (1) personal characteristics, (2) knowledge, attitudes, and beliefs about PA, and (3) self-reported PA promotion by PTs. A deductive and inductive content analysis of the openended questions was also performed. Results. The questionnaire revealed that 99% of PTs agreed (n = 30) or completely agreed (n = 154) with the fact that they have to contribute to PA promotion in their patients. Significant correlations were found between physical therapist knowledge of the definition of PA, the benefits of PA, and their self-reported PA promotion (0.251, P < .01 and 0.180, P < .05, respectively). Additional multivariate analysis of the predictors of the self-reported PA promotion exposed significant univariate effects of knowledge, attitudes, and beliefs about PA (P < .01). Conclusion. Although the role of PTs in PA promotion seems evident, this survey underlines important misconceptions about PA within this group of health care professionals. Significant relationships between physical therapist knowledge, attitudes, and beliefs about PA and self reported promotion of PA highlight the need for physical therapist education programs to emphasize teaching the fundamentals of PA. [less ▲]

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See detail(Wrong) representations of physical activity, from definition to recommandations
Cloes, Marc ULg

Conference (2014, July 10)

Faisant partie intégrante de notre vie quotidienne, l’activité physique et la sédentarité constituent deux notions qui s’opposent dans la conception d’un style de vie sain. Les recherches actuelles ... [more ▼]

Faisant partie intégrante de notre vie quotidienne, l’activité physique et la sédentarité constituent deux notions qui s’opposent dans la conception d’un style de vie sain. Les recherches actuelles montrent que chacune d’elles devrait faire l’objet d’une attention particulière. Toutefois, qu’ils fassent partie du grand public ou appartiennent à des professions liées à la santé, il apparait que les individus ne construisent pas toujours des représentations adéquates à propos des bonnes habitudes de vie. Dans la perspective d’influencer favorablement la culture des citoyens en matière d’activité physique, il s’avère donc nécessaire de rappeler régulièrement les informations clés qui devraient être retenues et appliquées dans la vie de tous les jours. Afin d’illustrer la manière avec laquelle les représentations peuvent constituer le fil rouge d’un processus amenant les gens à adopter un style de vie physiquement actif et peu sédentaire, nous passerons brièvement en revue la définition de l’activité physique, l’identification de ses effets et les recommandations proposées actuellement par les agences de santé publique. Nous utiliserons différentes approches ludiques originales, susceptibles de faire vivre aux participants des expériences visant à stimuler le traitement des informations et à privilégier leur rétention. Au niveau de la définition de l’activité physique, l’objectif consistera à faire ressortir les différentes dimensions de l’activité physique. Puisque les recherches les plus récentes en soulignent l’incidence de plus en plus marquée, nous insisterons également sur la distinction entre les différents niveaux d’intensité de la pratique. Ensuite, une classification des effets bénéfiques de l’activité physique sera proposée avant une révision des recommandations internationales. Les modalités de présentation originales qui seront mises en place stimuleront la prise de conscience de certaines mauvaises représentations, courantes dans le public. La dernière partie de l’exposé consistera à illustrer les contre-arguments à opposer à ceux qui ne sont pas encore convaincus qu’ils pourraient bouger davantage. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEvaluation des effets à court terme de l’intervention « Bougerplus » sur les connaissances en matière d’activité physique des seniors
Mouton, Alexandre ULg; Rompen, Jérôme ULg; Cloes, Marc ULg

Poster (2014, July 03)

La littérature actuelle suggère qu’une meilleure connaissance en matière d’AP encouragerait à l’adoption d’un style de vie plus actif. L’objectif principal de cette étude était d’identifier les effets de ... [more ▼]

La littérature actuelle suggère qu’une meilleure connaissance en matière d’AP encouragerait à l’adoption d’un style de vie plus actif. L’objectif principal de cette étude était d’identifier les effets de trois interventions différentes sur la connaissance en matière d’AP chez les seniors d’une commune francophone belge. D’une durée de 3 mois, l’intervention se composait d’un site internet et d’un cours collectif. Quatre groupes de seniors provenant de la même commune ont été formés : contrôle (C), Internet (I), cours collectif (CC) et combiné (CCI). Des questionnaires ont été complétés par les participants avant l’intervention (T0), après l’intervention (T1) et après deux mois de suivi (T2). Une évolution significative des connaissances en matière d’AP a été constatée pour les groupe CCI et CC entre T0 et T2. L’intervention combinant un cours collectif ainsi qu’un outil Internet semble la plus efficace pour améliorer à court-terme les connaissances en matière d’AP chez les seniors. [less ▲]

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See detailAnalyse qualitative du fonctionnement du centre de formation d’une fédération sportive
Lacrosse, Zoé ULg; Martin, Valentine; Cloes, Marc ULg

Poster (2014, July 03)

Cette étude qualitative analyse le fonctionnement d’un centre de formation pour jeunes athlètes de haut niveau dont la finalité consiste à leur permettre de mener conjointement leurs études et leur ... [more ▼]

Cette étude qualitative analyse le fonctionnement d’un centre de formation pour jeunes athlètes de haut niveau dont la finalité consiste à leur permettre de mener conjointement leurs études et leur carrière sportives. Dans la perspective d’aider la structure à améliorer ce qui est mis en place, notre objectif consiste à décrire la situation actuelle. D’un point de vue pratique, nous avons interrogé les dirigeants (n=4) du centre, les sportifs (n=34), leurs parents (n=10), les coaches (n=3) ainsi que plusieurs intervenants externes (médecin, directeur d’école, etc. ; n = 3). Nous avons également réalisé un certain nombre d’observations informelles et collecté des questionnaires permettant de faire émerger le ressenti des joueurs quant à leur vie au sein du centre. Les résultats indiquent (a) un manque de suivi diététique et psychologique, (b) des relations relativement bonnes entre les acteurs sauf entre les joueurs et les éducateurs et, (c) la nécessité d’améliorer les infrastructures. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailEvaluation des effets à court terme de l’intervention « Bouger plus » sur la pratique d’activité physique des seniors
Rompen, Jérôme ULg; Mouton, Alexandre ULg; Grimont, Pierre et al

Poster (2014, July 03)

Des outils basés sur un site internet sont efficaces pour promouvoir l’activité physique (AP) chez les seniors (Ammann et al., 2013). Cette étude avait pour but d’évaluer les effets de l’intervention « ... [more ▼]

Des outils basés sur un site internet sont efficaces pour promouvoir l’activité physique (AP) chez les seniors (Ammann et al., 2013). Cette étude avait pour but d’évaluer les effets de l’intervention « Bouger plus » sur la pratique d'AP de sujets de 50 ans et plus, au sein d’une commune. Quatre groupes ont reçu une intervention différente pendant trois mois : un site internet (I), un cours collectif (CC), une combinaison des deux (CCI) et pas d'intervention (CO). Des questionnaires ont permis d’évaluer les résultats. Ceux-ci montrent une évolution positive du stade de changement de comportement vis-à-vis de l’AP, au cours de l’intervention, pour les groupes I et CCI. De plus, le niveau de pratique est resté stable malgré la période hivernale pour les groupes CC et CCI alors qu’il a chuté pour le groupe CO. L’intervention a donc eu des effets positifs à court terme sur les comportements en matière d’AP, particulièrement quand le site internet et les cours collectifs étaient combinés. [less ▲]

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See detailLa verbalisation: un outil performant permettant une amélioration de l'estime de soi? Analyse de cas chez des arbitres de basket-ball
Van Hoye, Martin ULg; Cloes, Marc ULg

Poster (2014, July 03)

L’estime de soi représente une dimension importante de notre personnalité, notamment chez les adolescents, souvent poussés par un important besoin de se montrer compétents en toute situation. Notre ... [more ▼]

L’estime de soi représente une dimension importante de notre personnalité, notamment chez les adolescents, souvent poussés par un important besoin de se montrer compétents en toute situation. Notre objectif consistait à améliorer l’estime de soi de jeunes arbitres de basket-ball (n=22) à l’aide d’une verbalisation d’après match. Nous avons comparé les résultats obtenus entre un groupe expérimental et un groupe contrôle. A l’issue de cette étude, nous n’avons observé aucun changement chez les sujets du groupe contrôle. Par ailleurs, une légère amélioration non-significative a été observée dans le groupe expérimental (+1,2/40). D’autre part, d’autres analyses nous permettent de conclure que l’utilisation de la verbalisation a bel et bien été bénéfique aux sujets expérimentaux. Nous pensons que ces arbitres réfléchiraient plus spontanément sur leur prestation. Ceci pourrait les aider à progresser, aussi bien en tant qu’arbitre qu’en tant qu’individu à proprement parler. Indirectement, cela les aiderait à augmenter leur estime de soi. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailComparaison du niveau d’estime de soi dans deux populations ayant des caractéristiques démographiques différentes : des arbitres et des non-arbitres
Van Hoye, Martin ULg; Cloes, Marc ULg

Poster (2014, July 03)

Si le sport forge le caractère, l’arbitrage devrait également responsabiliser les individus qui l’exercent. Aussi, on peut considérer que les arbitres pourraient développer une meilleure estime d’eux ... [more ▼]

Si le sport forge le caractère, l’arbitrage devrait également responsabiliser les individus qui l’exercent. Aussi, on peut considérer que les arbitres pourraient développer une meilleure estime d’eux-mêmes ? Dans cette recherche, nous avons tenté de vérifier cette hypothèse en analysant le niveau d’estime de soi de deux échantillons distincts : des arbitres de basket-ball (n=163) et des personnes n’ayant aucune expérience au niveau de l’arbitrage (n=163). L’instrument que nous avons utilisé est « l’Echelle de l’Estime de Soi » (EES). La moyenne générale au questionnaire est légèrement supérieure chez les arbitres (30,9 vs 30,5) mais il ne s’agit pas d’une différence significative (p=0,8372). L’ancienneté dans l’arbitrage ou l’âge des individus ne semblent pas être un facteur influençant l’estime de soi des arbitres. Il conviendrait de vérifier s’il en est de même dans les autres disciplines sportives que le basket-ball. [less ▲]

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See detailEtude de la notoriété des sportifs belges francophones de haut niveau
THEUNISSEN, Catherine ULg; Danse, Nicolas; Cloes, Marc ULg

Poster (2014, July 03)

L’objectif de cette étude est d’analyser la notoriété des sportifs belges francophones de haut niveau ainsi que l'image de la population à leur égard. Pour obtenir ces informations, nous avons choisi ... [more ▼]

L’objectif de cette étude est d’analyser la notoriété des sportifs belges francophones de haut niveau ainsi que l'image de la population à leur égard. Pour obtenir ces informations, nous avons choisi d’interroger un échantillon représentatif de 400 sujets ayant fait l’objet d’une sélection aléatoire basée sur des critères sociodémographiques. Le questionnaire, soumis par téléphone et en face-à-face, porte sur la notoriété spontanée et assistée ainsi que sur l'image des sportifs. Il a été élaboré avec l'aide d'un expert en marketing. Après analyses, nous pouvons classer les sportifs en termes de notoriété. Nous constatons également que certains sont perçus comme de véritables héros tandis que d'autres véhiculent plutôt une image négative. Ces informations s’avèrent cruciales pour les sportifs et leurs entraîneurs dans le sens où à un taux de notoriété élevée et une image positive s’associent plus aisément sponsors pendant la pratique et contrat de reconversion en fin de parcours. [less ▲]

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See detailAnalyse de l’efficacité de l’accoutumance à l’eau chez l’enfant préscolaire
Mornard, Manhattan ULg; Jidovtseff, Boris ULg; Deflandre, Dorian ULg et al

Conference (2014, July 02)

Beaucoup d’enfants suivent des cours d’accoutumance à l’eau et différentes approches existent. Cette étude vise à comparer deux de ces méthodes et d’en vérifier l’efficacité. Nous avons soumis à trois ... [more ▼]

Beaucoup d’enfants suivent des cours d’accoutumance à l’eau et différentes approches existent. Cette étude vise à comparer deux de ces méthodes et d’en vérifier l’efficacité. Nous avons soumis à trois groupes d’enfants une batterie de tests complète. Vingt-cinq enfants bénéficiaient d’une méthode traditionnelle (TRADITION), 25 autres de la méthode CEReKi (CEREKI) et les 27 derniers ne suivaient aucun cours (CONTRÔLE). Tous ont été testés avant et après une période de cinq mois. L’approche pédagogique des deux écoles a été analysée durant 13 séances filmées. On observe une amélioration linéaire du niveau d’accoutumance à l’eau des enfants en fonction de leur âge qu’ils suivent ou non des cours. Les résultats démontrent l’efficacité des deux écoles. Les enfants CEREKI semblent s’améliorer autant mais en moins de séances. Cela peut être dû à un meilleur temps d’engagement moteur. La méthode CEREKI s’avère donc très efficace, même dans une piscine peu adaptée. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMultidimensional analysis of the importance given to physical activity promotion in secondary schools of French-speaking Belgium
Snyers, Jérôme; Halkin, Anne-Sophie; Lejacques, Thibaut et al

in Global Journal of Health and Physical Education Pedagogy (2014), 3(3), 212-227

Schools present a privileged environment to address physical inactivity. Actions to promote an active lifestyle have been launched for over 20 years in the European Union. In French-speaking Belgium, such ... [more ▼]

Schools present a privileged environment to address physical inactivity. Actions to promote an active lifestyle have been launched for over 20 years in the European Union. In French-speaking Belgium, such actions have multiplied, but efficiency remains undocumented due to the lack of systematic data regarding health and physical activity (PA) promotion at school. This research aimed to create a tool and to use it to establish an empirical baseline regarding PA promotion in secondary schools. Six main dimensions, all broken into variables, were identified after an extensive literature search. Six experts assigned different weighting factors to each dimension and variable, thereby allowing the attribution of scores. Fifty-one secondary schools were analyzed on this basis. The mean global score of the sample was 44.7 on a maximum of 100. PA was better promoted in urban schools with 250 to 499 students with high socioeconomic status. Real in-school policies aimed at promoting PA were lacking. Active transport to and from school was seldom encouraged. The number of PE classes was insufficient. The facilities used were of better quality than expected. This exploratory research constitutes an important step toward the conception of a tool based solely on objective variables. It should also serve as a catalyst to implement new field projects. [less ▲]

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See detailExploitation du concept de 'physical literacy' dans le cadre d'une séance d'ergonomie et de manutention
Laurent, Charlotte; Mouton, Alexandre ULg; Cloes, Marc ULg

in Revue de l'Education Physique (2014), 54(2), 43-53

Cet article présente une leçon d'éducation physique proposée à une classe de filles engagées dans une formation professionnelle en puériculture. Après une description du contexte d'enseignement, les ... [more ▼]

Cet article présente une leçon d'éducation physique proposée à une classe de filles engagées dans une formation professionnelle en puériculture. Après une description du contexte d'enseignement, les auteurs décrivent les contenus proposés aux élèves et illustrent les principes didactiques qui ont été appliqués dans cette séance au cours de laquelle la participation a été optimale en raison du sens donné aux activités. [less ▲]

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See detailThe physical education teacher as a physical activity promoter : Current developments
Cloes, Marc ULg

Conference (2014, May 24)

The current society needs to fight against the growing of sedentary lifestyles among the population all around the world. The school environment is identified as a pillar of the multisectorial approach ... [more ▼]

The current society needs to fight against the growing of sedentary lifestyles among the population all around the world. The school environment is identified as a pillar of the multisectorial approach that should be implemented to avoid that children who born today do not live less longer than their parents. The presentation will focus on four topics: (1) The role of school in physical activity (PA) promotion; (2) The dimensions of PA at school; (3) The action that physical education (PE) teacher can play; (4) The role of PE teacher educators in the improvement of the PE adaptation to the current needs. For one child, there are several opportunities to be physically active at school but the part of the school in youth PA is not well documented. Since recently, the only strong evidence of the effectiveness of interventions aiming to promote PA in youth was identified in adolescents when school and family/community environments are combined. However, some reviews have now revealed that school-based PA interventions can be effective for improvements in BMI, motor performance, physical activity, knowledge … In order to design one PA promotion project at school, five dimensions should be considered: (1) Physical education; (2) Sport at school (links to the community); (3) Active transportation; (4) Life environment (recesses, spaces); (5) Physical activity in the classroom. All these dimensions should be supported by a strong school policy that considers PA as a key aspect for the youth development. It means that packages of school-based strategies need to be developed. Nevertheless, PE seems to be a central aspect emphasizing the key role of the PE teachers who should become the PA promoters in every school. Unfortunately, since few decades, PE is facing a worldwide crisis raising questions about its quality and focusing on the teaching process, the inadequate school-community co-ordination, the focus on competition performance sport and the lack of interest on basic human movement and needs. Three concepts are now influencing some changes: (1) The physical literacy; (2) The accountability, and; (3) The Quality Physical Education (QPE). This means that, in PE, a special emphasis should now be set on the acquisition by the youth of knowledge, skills and attitude that will make them physically educated persons for their whole life, with the purpose to reach concrete improvements and to respect students’ needs and motivational characteristics. PE teachers have to show what they are doing in the promotion of an active lifestyle, using sports like a tool for general aims and not as a final objective. On the field, this means that new contents and teaching strategies have to be developed. The involvement of the students and the implementation of their learning into the real life should become a priority. Collaboration with other actors of the educational community (other teachers, parents) or the local community (sport clubs, sport administrations, private sector …) should be developed. PE teachers have to take these new roles. To achieve such change, they need to be supported by the PE teacher educators who have to emphasize the new educating strategies, develop concrete material and resources, contribute to create communities of practice, provide evidence based data supporting the effectiveness of the new approaches. The presentation will propose systematic ‘give and go’ between theory and practice in order to connect researchers and physical education teachers, underlining that PE can only grow with such collaboration and development of a networking. [less ▲]

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See detailPromotion of physical activity in schools
Cloes, Marc ULg

Conference (2014, May 01)

This presentation will answer to the following questions: (1) Does the school play a role in PA promotion? (2) What are the dimensions of PA at school? (3) How to determine the potential role of the ... [more ▼]

This presentation will answer to the following questions: (1) Does the school play a role in PA promotion? (2) What are the dimensions of PA at school? (3) How to determine the potential role of the school in PA promotion? (4) What kind of projects to implement? (5) What do we have to remember? It will be based on an overview of the literature and will provide practical implications for researchers and practitioners. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPhysical Education Stimulating a Healthy Lifestyle and Critical Sports Consumption in Belgium
De Martelaer, Kristine; Seghers, Jan; Cardon, Greet et al

in Chin, Ming-Kai; Edginton, Christopher (Eds.) Physical Education and Health Global Perspectives and Best Practice (2014)

In this chapter, the authors describe the situation and challenges of Physical Education (PE) in Flanders and Wallonia in order to encourage young people to adopt a healthy lifestyle and to become ... [more ▼]

In this chapter, the authors describe the situation and challenges of Physical Education (PE) in Flanders and Wallonia in order to encourage young people to adopt a healthy lifestyle and to become critical sports consumers. In school-age children, about one out of six has problems with obesity/overweight. Compared with earlier measurements there is a trend of increasing sedentary time per day and not enough physical activity (PA) to reach international norms. Girls can be definitely considered as a public at risk regarding the physical activity component of their healthy lifestyle. In recent years, the emphasis has shifted from motor- and/or physical-testing towards the development of a positive attitude towards physical activity and being socially engaged. The main concern of the course-specific final attainment levels is teaching how to deal with the current movement culture of games, sports, fitness, and daily activity. In both regions, it is expected that children are taught to transfer movement and personally-related competencies learned in PE to other contexts. Initiatives to develop and enhance links between PE and other opportunities to be physically active in the wider community are receiving more attention during the last few years, but the situation is still far from ideal. Because of the complex role of promoting a healthy lifestyle during PE and in the whole school, there is a need to educate teachers during their teacher training and lifelong education on how to provide relevant choices, satisfying the need for autonomy. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailOlder adults, physical activity and the internet: Exploring their behaviours, beliefs and opinions
Mouton, Alexandre ULg; Cloes, Marc ULg

in International Journal of Physical Education (2014), 51(1), 18-29

Despite the numerous health benefits, population physical activity (PA) levels are low and decline with age. As the population grows older, with some major implications in terms of public health cost ... [more ▼]

Despite the numerous health benefits, population physical activity (PA) levels are low and decline with age. As the population grows older, with some major implications in terms of public health cost, innovative interventions to promote PA in older adults are of major interest. The Internet holds potential for delivering effective PA interventions and older adults are the largest-growing group of Internet users. Therefore, the main purpose of this study was to explore the older adults’ behaviours, beliefs and opinions about PA and Internet. At baseline, 75 older adults participated in the two stages of the study: (1) an assessment of their behaviours and beliefs about PA and web-based PA promotion; and (2) the experimentation of a single session of home-exercising followed by an interview regarding their opinion on this session. Results exposed that a minority of the participants were regularly active according to the stage of change for PA. Depending on their knowledge of PA, participants mainly perceived social and health aspects as barriers or motivators for their practice of PA. Senior adults considered home-exercising delivered via the Internet sufficiently relevant, acceptable, original, appreciated and reproducible only if it goes along with a reinforced social support and a community-centred PA promotion. [less ▲]

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See detail1er Colloque Guy Namurois : Livre des résumés
Jidovtseff, Boris ULg; Halleux, Philippe; Lambert, Eric et al

in Jidovtseff, Boris (Ed.) 1er Colloque Guy Namurois : Livre des résumés (2014, February 22)

Colloque multi-disciplinaire en l'honneur de Guy Namurois

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See detailAVIS DES ARBITRES DE BASKET-BALL DE SEPT PAYS EUROPÉENS SUR LEUR ÉVALUATION PHYSIQUE
Van Hoye, Martin ULg; Cloes, Marc ULg

Scientific conference (2014, February 22)

Le test Léger est-il adapté aux efforts fournis par les arbitres de basket-ball au cours d'une rencontre ? Quels sont les avis des arbitres à ce niveau ? Quels tests plus adaptés pourraient être réalisés ?

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Peer Reviewed
See detailDevelopment of educational info capsules proposing instructional strategies aiming to deal with overweight and obese students
Cloes, Marc ULg; LEBRETHON, Marie-Christine ULg; Feron, Isaline

Conference (2014, February 13)

Irwin et al. (2003) pointed out the principles that quality PE teachers should incorporate into their pedagogical practice in order to take into account the increasing number of overweight and obese ... [more ▼]

Irwin et al. (2003) pointed out the principles that quality PE teachers should incorporate into their pedagogical practice in order to take into account the increasing number of overweight and obese students in their classes. Fighting against obesity is so complex that no simple solution can be proposed. It means that the development of specific tools providing PE teachers with new instructional strategies inspired from public health is needed (Prusak et al., 2011). Inclusion of overweight students into PE can be linked with a social ecological model (Li & Rukavina, 2012). Even if PE teachers are able to develop and implement specific instructional strategies, it seems that they need support from health experts (Cloes et al., 2013). Internet, continuing professional development activities, and educational info capsules were identified as the preferred supports to be used by the practitioners (Cloes et al., 2014). The aims of this study were to produce and validate three pedagogical capsules focusing on specific concerns of PE teachers as well as to analyze the procedure of validation. Using an extensive analysis of the literature, the researchers first identified theoretical and practical resources to be mobilized in the understanding and development of solutions for the selected problems: (1) Students’ lack of awareness about the risks of overweight and obesity; (2) Constraints associated with the motor/physical disabling; (3) Parents’ lack of awareness about PA impact on health. The capsules were then submitted to 11 experts (health specialists, health educators, psychologists, PE teachers) who had to analyze the documents. They acknowledged the content and form of the capsules. Minor changes were requested in order to finalize them. The proposed evaluation sheet was also validated but face-to-face assessment was recommended. Dissemination of the existing capsules as well as development of additional ones should be the next steps of this project. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailConstraints experienced by physical education teachers with overweight and obese students
Cloes, Marc ULg; Feron, Isaline; LEBRETHON, Marie-Christine ULg

Conference (2014, February 10)

Despite ‘antifat’ attitude of some PE teachers (Greenleaf & Weiller, 2005) and the PE public relations problem in regard to how obese students are treated (Irwin et al., 2003), it seems evident that this ... [more ▼]

Despite ‘antifat’ attitude of some PE teachers (Greenleaf & Weiller, 2005) and the PE public relations problem in regard to how obese students are treated (Irwin et al., 2003), it seems evident that this school subject represents a key element in the involvement of the education sector in the fight against the worldwide escalating global epidemic of obesity (Tappe & Burgeson, 2004). In fact, PE teachers consider that they lack of specific knowledge to implement instructional strategies dealing with overweight and obese students (Cloes & Ziant, 2009). Some authors proposed models to illustrate constraints that PE teachers encounter in their classes with obese students and their potential solutions (Cloes et al., 2013; Rukavina et al., 2010). On the other hand, data are missing when identifying those that are considered as their main concerns and the ways that they would prefer to receive some support regarding this specific topic. This study is focused on these two aspects. Five hundred thirteen PE teachers fulfilled an online questionnaire (Lickert scales) in which they had to determine (1) the perceived importance of 20 problems proposed by PE teachers and validated by 8 experts; (2) their relative interest toward the reception of support aiming to deal with those problems; (3) their preference for receiving information about the potential instructional strategies. Based on the answers, the top 3 problems are: (1) Students’ lack of awareness about the risks of overweight and obesity; (2) Constraints associated with the motor/physical disabling; (3) Parents’ lack of awareness about physical activity impact on health. Internet (3.49±.6/4), continuing professional development activities (3.29±.8/4), and educational info capsules (3.07±.8/4) were identified as the main resources that PE teachers would use preferentially. This study provides useful information for PE teachers’ educators who should develop now material to be shared with the practitioners. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailIntroduction d’approches socioconstructivistes dans le cours d’éducation physique. Avis des acteurs sur l’utilisation de fiches d’observation et du débat d’idées
Cloes, Marc ULg; Derome, Stéphane; Bonvoisin, Pierre-Henry

in e Journal de la Recherche sur l'Intervention en Éducation Physique et Sport (2014), 31

Two specific teaching approaches respecting the socioconstructivist principles (observation cards and students verbal exchanges) have been implemented in three secondary PE school classes during short ... [more ▼]

Two specific teaching approaches respecting the socioconstructivist principles (observation cards and students verbal exchanges) have been implemented in three secondary PE school classes during short teaching volleyball units. The study examines the opinions of the teachers and students about their experience. Both kind of actors were positively surprised by these original teaching approaches. PE teachers had some difficulties to share the leadership with their students but were impressed by the behavior of their students. The latter underlined that they appreciated to have the opportunity to learn by themselves. More resources should be developed to help the PE teachers to adopt such teaching approaches. [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)