References of "Caneva, Stefano"
     in
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa face cachée des intrigues de cour. Prolégomènes à une étude du rôle des femmes royales dans les royaumes hellénistiques
Caneva, Stefano ULiege

in Mètis : Revue d’Anthropologie du Monde Grec Ancien : Philologie, Histoire, Archéologie (2013)

Dans mon intervention je me propose de partir des représentations du rôle des femmes dans les récits stéréotypés sur la dégénération des cours hellénistiques pour réfléchir sur les « dessous » politiques ... [more ▼]

Dans mon intervention je me propose de partir des représentations du rôle des femmes dans les récits stéréotypés sur la dégénération des cours hellénistiques pour réfléchir sur les « dessous » politiques (institutionnels et idéologiques) que ces récits ne sont pas à même, ou ne veulent pas, révéler. J’articulerai mon discours suivant quatre mots-clés : complot ; basilissa ; Aphrodite ; euergétisme. Le complot, la première activité qui caractérise les reines hellénistiques dans l’historiographie, dépend en fait souvent de l’incapacité des auteurs grecs de comprendre en sens politique le rôle des femmes dans une tradition, celle de la Macédoine, qui est différente de celle qu’ont développée les poleis de la Grèce péninsulaire. Par conséquent, les intrigues amoureuses dont les reines sont protagonistes peuvent être lues, dans la plupart des cas, comme une ressource narrative topique, employée pour palier à un déficit d’interprétation politique. Pourtant, l’insuffisance du récit historiographique n’est pas toujours un symptôme de naïveté : l’analyse de certains cas spécifiques montre que la topique de la femme qui utilise la séduction pour tramer des complots à l’intérieur de la cour fonctionne parfois comme un instrument de propagande, visant à effacer les vraies motivations politiques des guerres et des conspirations. Mais propagande diffamatoire mise à part, où faut-il chercher les vrais enjeux du rôle politique des reines hellénistiques ? Un premier problème se pose parce que, dans le vocabulaire politique de l’hellénisme, le féminin basilissa n’a pas une fonction équivalente au masculin basileus. Alors que celui-ci renvoie à l’unicité institutionnelle du roi, basilissa peut être la reine, en tant que femme du roi (terme qui se révèle déjà ambigu dans le système de polygamie traditionnelle argéade), aussi bien que d’autres femmes royales, à partir des princesses jusqu’aux hetairai royales. A l’unicité institutionnelle du basileus, s’oppose donc la pluralité, ouverte à plusieurs types de relations familiales, des basilissai. Ce décalage linguistique et politique a notamment des conséquences sur notre compréhension des sources, d’autant plus quand il s’agit de la traduction regina dans l’historiographie romaine sur l’hellénisme. Les reines hellénistiques sont presque toujours associées à Aphrodite. Pourquoi ? Une comparaison entre Theocr. XVII et le dossier épigraphique sur Laodike III montrera les liens entre cette identification avec la déesse de la séduction, évoquant aussi bien la fécondité des nouvelles épouses, et la ratification idéologique d’un modèle de légitimité de la reine à l’intérieur de la cour et de la société. Ce modèle s’appuie sur une relation entre l’ euérgetisme de la reine, c’est à dire son intervention résolutive à la fois dans la vie de la cour et dans les relations politiques avec les poleis et les temples, et la diffusion des cultes en son honneur. Mais, comme pour les rois, l’euergétisme n’a pas seulement un côté idéologique. Les reines hellénistiques peuvent agir comme des bienfaiteurs parce qu’elles peuvent disposer de rentes et d’un certain niveau d’indépendance économique et politique, selon un statut dont les modèles seront à distinguer suivant plusieurs traditions, de celle de la Macédoine à celles de la Perse et de l’Égypte, en passant par des cultures de contact, comme celles qu’a développées l’histoire séculaire des dynasties de l’Asie Mineure. [less ▲]

Detailed reference viewed: 105 (8 ULiège)
See detailRenewed in Translation: The Persea Tree from Egypt to the Greeks
Caneva, Stefano ULiege

Conference (2013, February 07)

The paper investigates continuities and ruptures in the meaning and use of the sacred persea tree from Pharaonic to Graeco-Roman tradition, by focusing on a period from III cent. BC to late Antiquity.

Detailed reference viewed: 53 (2 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailIl coro del re. Capo e comprimari nella storiografia e nell’epos fra IV e III secolo a.C.
Caneva, Stefano ULiege

in Quaderni di Storia (2013), 77

The paper investigates court thiasoi and banquet scenes as well as the general councils of the Macedonian army in the historiography on Alexander and the Successors and in Apollonius’ Argonautica in order ... [more ▼]

The paper investigates court thiasoi and banquet scenes as well as the general councils of the Macedonian army in the historiography on Alexander and the Successors and in Apollonius’ Argonautica in order to show parallels in the representation of the relations between the king and his entourage. The studied cases (Alexander in Asia; Ptolemy in Memphis; Jason in the Argonauts’ councils) allow a reappraisal of the work of the historian Cleitarchus and the poet Apollonius Rhodius and show a common portrait of the leader as primus inter pares. In epic as in historiography, the leader is chosen by the hetairoi on the ground of his outstanding leading skills and his role as a religious chief makes him play a function similar to that of a priest in a thiasos. [less ▲]

Detailed reference viewed: 117 (4 ULiège)
Full Text
See detailThe agyieus pillar, Egyptian legal papyri, and the cult of Arsinoe Philadephos in the streets of Alexandria
Caneva, Stefano ULiege

E-print/Working paper (2013)

This paper is divided into two sections. The first aims to offer a thorough discussion of the agyieus and of types of altar for Arsinoe Philadelphos as well as of the offerings devoted to her in the ... [more ▼]

This paper is divided into two sections. The first aims to offer a thorough discussion of the agyieus and of types of altar for Arsinoe Philadelphos as well as of the offerings devoted to her in the Ptolemaic kingdom. The second explores the relationship that exists between the agyieus and the creation of cultic double names of Arsinoe in the streets of Alexandria. By combining the evidence on Arsinoe’s altars with a set of legal papyri attesting her divine names in Alexandria, I argue that in the Ptolemaic capital, the agyieis had a twofold function. They served firstly, as cult places for Arsinoe and secondly, as city landmarks. I will also argue that the second function of the agyieis, as city landmarks, survived the Ptolemaic cult of the Philadelphos and was ultimately preserved in long-lasting toponyms. [less ▲]

Detailed reference viewed: 130 (4 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailBeate Dignas, R.R.R. Smith (eds), Historical & Religious Memory in the Ancient World, Oxford, University Press, 2012.
Caneva, Stefano ULiege

in Kernos : Revue Internationale et Pluridisciplinaire de Religion Grecque (2013), 26

Detailed reference viewed: 23 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailArsinoe divinizzata al fianco del re vivente Tolemeo II. Uno studio di propaganda greco-egiziana (270-246 a.C.)
Caneva, Stefano ULiege

in Historia. Zeitschrif für Alte Geschichte (2013), 62.3

A review of the Greek and Egyptian sources showing the deceased and divinized queen Arsinoe II on the side of the living king Ptolemy II. In addition to the cults of Arsinoe under the kingdom of her ... [more ▼]

A review of the Greek and Egyptian sources showing the deceased and divinized queen Arsinoe II on the side of the living king Ptolemy II. In addition to the cults of Arsinoe under the kingdom of her brother and husband Ptolemy II, I am interested to re-discuss the famous passage of Chremonides' decree where Arsinoe is mentioned among the models of Ptolemy's commitment to Greek freedom. [less ▲]

Detailed reference viewed: 96 (8 ULiège)
Full Text
See detailArsinoé II, déesse gréco-égyptienne à travers quelques petites stèles prolémaiques
Caneva, Stefano ULiege

Scientific conference (2012, December 07)

Detailed reference viewed: 36 (0 ULiège)
Full Text
See detailLa hiérarchie des merveilles : le paradoxon entre perception du divin et du pouvoir dans la culture hellénistique
Caneva, Stefano ULiege

Scientific conference (2012, November 14)

Le texte discute les émotions d’étonnement, d’émerveillement, d’admiration, générées par la rencontre avec quelque chose d’hors du commun et d’exceptionnel, et leur fonction par rapport à la ... [more ▼]

Le texte discute les émotions d’étonnement, d’émerveillement, d’admiration, générées par la rencontre avec quelque chose d’hors du commun et d’exceptionnel, et leur fonction par rapport à la représentation du divin. Evidemment, le sujet qui dérive de ce propos est potentiellement immense et sans limite, mais j'ai restreint ma perspective sur l’Egypte ptolémaïque du IIIe siècle, en particulier sous le règne de Ptolémée II (285/4-247/246). Mon intérêt n’est donc pas d’offrir une documentation exhaustive, mais plutôt de vérifier , à l’aide d’incursions dans des dossiers précis, la validité de quelques hypothèses assez répandues, mais souvent acceptées au niveau bibliographique plutôt qu’étudiées dans les différents volets culturels et religieux que les sources nous invitent à creuser : 1) le goût pour le spectaculaire connut un succès particulier à l’époque hellénistique, surtout à travers le médium de l’opsis, la vue ; 2) l’exhibition d’objets et de scènes spectaculaires et hors du commun, ainsi que les émotions d’étonnement et d’émerveillement qui sont engendrées, acquirent un rôle de premier plan dans la communication religieuse entre les sphères humaine et divine ; 3) ce lien particulier entre le spectacle et la manifestation de la puissance divine fut promu et adopté par les cours hellénistiques afin de développer une représentation efficace de la puissance divine, en particulier par rapport aux divinités proches des intérêts idéologiques des souverains, et donc aussi aux souverains eux-mêmes, récemment élevés, par le biais des cultes royaux, au statut de puissances protectrices et bienveillantes envers leurs sujets. [less ▲]

Detailed reference viewed: 40 (0 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailF. Prescendi, Y. Volokhine (éd.), Dans le laboratoire de l’historien des religions. Mélanges offerts à Philippe Borgeaud, Genève, Labor et Fides, 2011.
Caneva, Stefano ULiege

in Kernos : Revue Internationale et Pluridisciplinaire de Religion Grecque (2012), 25

Detailed reference viewed: 35 (3 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailR. Hunter, Critical Moments in Classical Literature. Studies in the Ancient View of Literature and Its Uses, Cambridge, University PRESS, 2009.
Caneva, Stefano ULiege

in Athenaeum : Studii Periodici di Letteratura e Storia (2012), 100. I-II

Detailed reference viewed: 25 (1 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailD. Graninger : Cult and Koinon in Hellenistic Thessaly, Leiden, Brill, 2011.
Caneva, Stefano ULiege

in Kernos : Revue Internationale et Pluridisciplinaire de Religion Grecque (2012), 25

Detailed reference viewed: 45 (2 ULiège)
Full Text
See detailArsinoe II divinizzata al fianco del re vivente Tolemeo II. Uno studio di propaganda greco-egiziana.
Caneva, Stefano ULiege

Scientific conference (2012, January 15)

A review of the Greek and Egyptian sources showing the deceased and divinized queen Arsinoe II on the side of the living king Ptolemy II. In addition to the cults of Arsinoe under the kingdom of her ... [more ▼]

A review of the Greek and Egyptian sources showing the deceased and divinized queen Arsinoe II on the side of the living king Ptolemy II. In addition to the cults of Arsinoe under the kingdom of her brother and husband Ptolemy II, I am interested to re-discuss the famous passage of Chremonides' decree where Arsinoe is mentioned among the models of Ptolemy's commitment to Greek freedom. [less ▲]

Detailed reference viewed: 67 (2 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailQueens and ruler cults in Early Hellenism: Festivals, Administration, and Ideology
Caneva, Stefano ULiege

in Kernos : Revue Internationale et Pluridisciplinaire de Religion Grecque (2012), 25

How can a new deity, with her/his specific attributes, timai and epiphanies, be created? By whom? And for what purposes? Who will her/his priests and believers be? Hellenistic documentation brings an ... [more ▼]

How can a new deity, with her/his specific attributes, timai and epiphanies, be created? By whom? And for what purposes? Who will her/his priests and believers be? Hellenistic documentation brings an historical perspective to the cultic, social and ideological aspects of religious phenomena, and ruler cults are a particular case of establishing/accepting new gods. Female ruler cults have only recently received specific attention. The paper examines the cases of Berenike I, Arsinoe II, and Laodike III in order to provide new interpretations of some dynastic festivals and to study the relationship between ruler cults and the legitimation of female power. The discussion relies mostly on papyri and inscriptions, but the final analysis of Theocritus XVII argues that the poetic logic of power legitimation is coherent with the one displayed in non-literary sources. [less ▲]

Detailed reference viewed: 92 (3 ULiège)
Full Text
Peer Reviewed
See detailD’Hérodote à Alexandre. L’appropriation gréco-macédonienne d’Ammon de Siwa, entre pratique oraculaire et légitimation du pouvoir
Caneva, Stefano ULiege

in Mythos. Rivista di Storia delle Religioni - Supplemento (2012), 2(2012), 205-234

Abstract The gods of the others are not simply other gods. In compliance with this belief, Herodotus puts the Libyan oracular divinity Ammon of Siwah in relation with the royal gods Amun of Thebes and ... [more ▼]

Abstract The gods of the others are not simply other gods. In compliance with this belief, Herodotus puts the Libyan oracular divinity Ammon of Siwah in relation with the royal gods Amun of Thebes and Zeus of Dodona. This paper starts from Herodotus’ text to study, on one hand, the spread of religious and political success of Zeus Ammon in the V and IV centuries’ Greek and Macedonian tradition, before to compare them, on a second hand, with the new significance that the god acquired at the time of Alexander and his successors in Egypt, the Ptolemies. [less ▲]

Detailed reference viewed: 199 (6 ULiège)
See detailBetween Drama and Ideology: The case of Oedipus in Yoruba Theatrical Practice and Theory
Caneva, Stefano ULiege

in Hanratty, Conor; Ioannidou, Eleftheria (Eds.) Epidaurus Encounters. Greek Drama, Ancient Theatre and Modern Performance (2012)

Detailed reference viewed: 40 (1 ULiège)